Philips Dreamstation op accu

1
Ik heb vanwege de noodzaak om mijn Dreamstation zonder 230 V te kunnen laten draaien (blazen) een accupack gemaakt.
Omdat de berichten en de info op internet nogal tegenstrijdig waren ben ik van het volgende uit gegaan:

Een nieuwe accu van 80 Ah, deep cycle dus mag redelijk leeggetrokken worden, een acculader die ook zorgt voor druppellading/onderhoud van de accu en een verbindingssnoer 12 Volt DC voor mijn Dreamstation.

Ik heb 7 dagen lang, gemiddeld 8 uur per dag met een druk van 8 cm Waterkolom "gedraaid" zonder vernevelaar en dus zonder verwarming en verwarmde slang.

Het voltage van de nieuwe accu was na 7 dagen gebruik 12,6 Volt. Dat is een voltage waarbij de accu zelfs nog niet hoeft te worden opgeladen :D

Ook heb ik het gebruikt van de Cpap nog even opgemeten tijdens het blazen. Bij bovenstaande instellingen was het verbruik 1,7 Ampere. Op internet was er al gauw sprake van 2,6 en meer.

Conclusie:

met gemak kan ik een week lang zonder stroom 230 V op stap met mijn Cpap en de accupack (20 Kg). Bij mij speelt gewicht geen rol aangezien ik met de auto naar de kampeerplek ga. Zou me niets verbazen als twee weken ook nog lukt, Een andere conclusie zou zijn dat je met een kleinere accu uit de voeten kunt. Ik ging voor het zekere. Qua prijs maken die dingen toch niet zoveel uit.

Na 7 dagen gebruik heb ik nu de acculader aangezet en ben benieuwd hoeveel tijd deze nodig heeft om de accu weer helemaal te laden. Daar breng ik z.s.m. verslag van uit.

Indicatie van de kosten:

* snoer Philips Dreamstation 12 Volt DC bij MediqTefa euro 33,00
* accu 80 Ah deepcycle (ook wel caravanaccu of recreatieaccu genoemd) online gekocht euro 95 incl verzendkosten. Uiteraard kan dit
voordeliger, zeker als je kiest voor een lager Ah vermogen
* CTEK acculader ongeveer euro 68,00 bij Conrad. Voordeel van deze lader is dat de stekker er gewoon in kan blijven. Hij druppelt en
onderhoudt. Ik heb deze lader permanent in "mijn kistje" gemonteerd
* autoaansteker aansluiting voor stekker Cpap euro 10,00

Meer informatie volgt. Groeten, Hub

Re: Philips Dreamstation op accu

2
Hallo Hub,

Dat heb je uitstekend opgelost en ik weet zeker dat er meerdere forumbezoekers hier een prima oplossing hebben gevonden.
Ik denk dat een deepcycle accu van 40 Ah geschikt zal zijn voor minimaal 2 nachten. Als je dan de accu tijdens het rijden met de auto bij laadt kan je weer 2 dagen vooruit.

Voor noodgevallen heb ik een Voltcraft Jumpstarterpack die ook een 230 Vac uitgang heeft. De accu daarin heeft een capaciteit van 17 Ah, zodat ik er, uiteraard zonder bevochtger, indien nodig één nacht mee kan slapen. Opladen van die Jumpstarter kan zowel met een adapter op 230 Volt als met een 12 Volt snoer in de sigaretten aanstekerplug van de auto.

Ik hoop dat jouw oplossing veel navolging zal vinden.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Philips Dreamstation op accu

3
Deel 2 van mijn opstelling:

Na de zeven dagen draaien met de resultaten zoals in het oorspronkelijke bericht staan heb ik de lader aangezet. Het betreft hier een CTEK mxs 3.8 Deze had ongeveer 15 uur nodig om volledig te laden en in de onderhoudsstand te gaan.

Ik heb de accu over drie weken weer nodig. Kan m nu parkeren en een dag van te voren voor de zekerheid de stekker in het stopcontact doen. Ik kan m ook gewoon aan de lader laten hangen waardoor de lader onderhoud pleegt dus druppelt.

Ik heb ook een meting gedaan met de vernevelaar. De stand van 1 t/m 5 had geen invloed op het gemeten verbruik want bij een koude start moet het hele reservoir verwarmd worden. M.i. zal bij de hoge stand de thermostaat vaker aanslaan maar bij de lage stand minder Het verbruik is dan 5 Ampere gemeten in de keten. Dat valt ook lager uit dan de voorspelde 6,8.

Volgende stap is dus eens kijken hoeveel nachten ik MET vernevelaar kan slapen met deze accu. Wordt vervolgd.

Hub

Re: Philips Dreamstation op accu

4
Deel 3 en slot:

Na 7 dagen " droog" draaien de accu volledig geladen. Toen de lader in de onderhoudsmodus stond was het voltage 13,54 Volt

Daarna met bevochtiger op stand 2, maar zonder verwarmde slang, gaan slapen. Resultaat:

Na een nacht van ruim 8 uur slapen was het voltage 12,65
Na de tweede nacht was het voltage gezakt naar 12,24
Na de derde nacht was ie 11,96

Zodra de accu onder de 12 V komt is ie zeker aan laden toe. De cpap heeft prima zijn werk gedaan en er is geen enkele storing opgetreden. Deze stroomvoorziening had natuurlijk ook geen invloed op op de AHI, die was zoals gebruikelijk gemiddeld 2 (uitgelezen in SleepyHead)

Laatste conclusie: 80 Ah accu is over bemeten voor alleen maar de cpap zonder bevochtiger. Dat blijkt wel na zeven dagen draaien en nog niet aan laden toe. Wat betreft de bevochtiger is drie dagen zonder laden de limit. Kan me voorstellen dat met een hogere instelling, bijvoorbeeld 4 i.p.v.2 het maar twee dagen zijn.

Een tip: als de bevochtiger aangekoppeld zit maar ingesteld is op 0 dan verbruikt hij geen stroom. Voordeel is wel dat het apparaat dan nog stiller is dan zonder. Tweede voordeel is dat je dan wat water in het bakje kunt doen waardoor waarschijnlijk toch wat vochtige dampen worden meegenomen in de luchtstroom. Denk maar aan de waterspuit van de kapper met zo'n knijpbolletje. Weten jullie meteen mijn leeftijd :D

Al bij al ben ik zeer tevreden over het resultaat van mijn bouwsel. Hier kan ik veel plezier van hebben en is het geld dubbel en dwars waard.

Groeten, Hub

Re: Philips Dreamstation op accu

5
Hoi Hub,

Mooi verhaal. Goed dat Mediq van die kabels heeft, dat scheelt voor een aantal mensen een hoop gepruts.
Het zelf-maak kabeltje staat hier beschreven: viewtopic.php?f=35&t=10706
Zelf heb ik inmiddels een LiPo accu van 14Ah aangeschaft, die gaat in elk geval 2 nachten mee zonder bevochtiger.
Als ik ga kamperen, doe ik dat meestal met de motor, een grote accu gaat dan niet lukken.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: Philips Dreamstation op accu

6
Nog 'n kleine noot voor lezers die niet bekend zijn met LiPo: deze cellen vereisen doorgaans speciale zorg bij het hanteren en opladen. LiPo packs hebben doorgaans geen harde behuizing. Als een cel vervormd of doorboord raakt kan een heftige chemische reactie volgen. Hetzelfde bij overladen etc. Alleen opladen met specifieke LiPo laders, bij voorkeur niet onbewaakt.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Philips Dreamstation op accu

11
Hallo Hub e.a. ,
Ik kom net terug van de eerste keer fietskamperen met mijn Dreamstation. Het was een succes (mbt Dreamstation). Ik heb de therapie voortgezet met alle comfortinstellingen die ik thuis ook gebruik: Bevochtiger op 5 (max) en de verwarmde slang op 4 (bijna max). Ik heb daarvoor de accu gebruikt die ik al had om tijdens het offgrid kamperen onze mobieltjes te kunnen blijven gebruiken, alle led verlichting te kunnen opladen en wat dies meer zei. En hij heeft dus ook genoeg energie om het Dreamstation ten minste 1 nacht met alle comfortinstellingen van stroom te voorzien. De ervaring leert dat het gemiddelde verbruik van het Dreamstation ongeveer 17Ah is (met bevochtiger op 5 en slangverwarming op 4 dus). Mijn Lipo accu heeft een capaciteit van 24Ah en weegt ongeveer 4 kilo dus dat gaat prima. Overdag de accu via stopcontact en/of zonnepaneel weer opgeladen voor de volgende nacht.

Met deze kennis over het verbruik kan je dus uitrekenen hoeveel nachten comfort gebruik er uit de 80Ah accu van Hub te halen is: 80:17= 4,7 nachten. Laten we dat om helemaal safe te zitten naar beneden afronden op 4 nachten zonder tussendoor op te laden.

Maar al je de grote stroomverbuikers (verwarmde slang en bevochtiger) uitzet dan zie dat het dreamstation zelf nagenoeg niets verbuikt : pluminus 5 W. Dus als je geen verwarmede slang of bevochtiger gebruikt kan je met een relatief kleine en lichte accu dus heel lang doen. Het stroomverbuik bij 12V is dan dus ongeveer 0,5 A. Om 1 nacht van 8 uur door te komen heb je dan dus een accu capaciteit van 8 x 0,5A = 4Ah nodig. Om een week zonder opladen door te komen heb je dan dus een 7x4Ah = 28 Ah accu nodig.

M.a.w. : Als je een accu wilt kopen om je Dreamstation/CPAP off-grid te gebruiken dan moet je weten welke capaciteit je nodig hebt. En om de vereiste capaciteit voor je accu te bepalen moet je weten:

1. Wat is mijn gemiddeld verbruik per nacht (in Ah of Wh) met door door mij gewenste comfortinstellingen? Gebaseerd op mijn metingen en ervaring zal dat niet meer zijn dan 17Ah bij een gemiddelde nacht van 8 uur. Als je het precies wilt weten dan kan je dit vaststellen door een vemogensmeter 1 of meerdere nachten het verbruik te laten meten.
2. Hoeveel nachten wil ik zonder op te laden van de accu gebruik kunnen maken (in mijn geval wat dat 1 nacht. Overdag wordt dan de accu in het dichtstbijzijnde stopconatct weer opgeladen voor de volgende nacht).

Het gemeten gemiddeld verbruik per nacht vermenigvuldigd met het aantal nachten zoder op te laden is dan de accucapaciteit die je nodig hebt.

Als het gewicht en grootte van de accu er toe doet dan koop je een Lion of Lipo accu (scheelt wel een factor 5! in gewicht) en als het er niet toe doet dan kan je een loodgelaccu kopen. Wat ik NIET zou doen is een Lifepower A2 powerbank te kopen van €249. Dan betaal je veel teveel voor relatief weinig capaciteit. Die powerbank zou ongeveer 50Wh leveren. Mijn "powerbank" heeft een capaciteit van 12V x 24AH = 288 Wh. Meer dan 5x zoveel dus. Terwijl de prijs vergelijkbaar c.q. lager is.

Dus als je een klein beetje kan rekenen dan weet je zo wat je nodig hebt kan kan je jezelf veel geld besparen door niet geprefabriceerde dure oplossingen te kopen (zoals peperdure accus gefabriceert door producenten van CPAP machines).

Groet,
Paul
Dreamstation Go met bevochtiger en accu. APAP 5-10
Dreamwear onder-de-neus masker
SPT Philips Nightbalance Lunoa
Pulse Oximeter Contec CMS-50FW
Sleap Apnea Screen meter Contec RS01

Re: Philips Dreamstation op accu

13
Om te kunnen kamperen en in ons volkstuinhuisje te kunnen overnachten heb ik een jaar of drie geleden een batterij aangeschaft van het Merk Tracer, type BP2544. Deze heeft een vermogen van 8 Ah en na acht tot twaalf uur opladen kon ik er met mijn Cpap-apparaat (Philips System One (60Series) Remstar Auto with A-Flex) als ik de luchtbevochtiger uitschakelde net twee nachten mee slapen.
Een paar maanden geleden heb ik een nieuw cpap-apparaat gekregen: de Philips Respironics DreamStation Auto CPAP. Op de achterkant van dit apparaat staat dat het 12 Volt en 6,67 Ampère nodig heeft. Als ik de batterij aansluit, gaat het schermpje echter branden en krijg ik de volgende mededeling: ! Voeding controleren. Verder doet het apparaat niets.
Wat is nu wijsheid? Een nieuwe accu kopen? Of kan ik volstaan met een ander tussensnoertje? (Ik weet niet meer precies wat de functie daarvan is, maar wel dat er verschillende snoeren bij de accu werden geleverd die alle drie net een iets ander voltage en ampèrage leveren en van een net iets andere stekker zijn voorzien. Het snoer dat ik gebruik heeft geen etiket, dus ik weet niet precies wat dat levert. :grimacing: )
Ik weet wel iets van stroom, maar niet genoeg om zelf op een veilige manier accu's te gaan bouwen en zal de accu ook regelmatig met de fiets naar het stroomloze tuinhuisje moeten vervoeren, want een auto hebben we niet.

Rogier
Philips Dreamstation 2 (4-5 dagen per week) druk 4cm tot 9 cm
Resmed 9 (3-2 dagen per week) druk 4cm tot 9 cm

Re: Philips Dreamstation op accu

14
Igoram schreef: 05 jun 2020, 11:47 vermogen van 8 Ah
De eenheid "ampere·uur" is een eenheid voor electrische lading, niet voor capaciteit of vermogen.

Volgens de fabrikant is de capaciteit 96 W·h.
Igoram schreef: 05 jun 2020, 11:47 Als ik de batterij aansluit, gaat het schermpje echter branden en krijg ik de volgende mededeling: ! Voeding controleren. Verder doet het apparaat niets.
Dit komt omdat de kabel niet een weerstandje heeft die met de kleine pin verbonden is, zie het diagram in bijlage.

Ik zou uw oude kabel kunnen ombouwen naar een kabel die geschikt is voor de Dreamstation.

Ik heb al iets vergelijkbaars ontworpen voor ResMed apparaten: https://imgur.com/NIwmDOx
Laatst gewijzigd door persluchtpiraat op 05 jun 2020, 16:50, 1 keer totaal gewijzigd.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen

Re: Philips Dreamstation op accu

15
De Dreamstation geeft deze melding als hij niet goed is aangesloten.
De 12V aansluiting van de Dreamstation heeft 3 polen, net als een HP-laptop:
De buitenzijde van de bus 0V, de binnenzijde van de bus +12V, de pen is de controle aansluiting.
De Dreamstation controleerd eerst de juiste spanning voordat hij gaat werken, weinig kans dat een laptopvoeding van HP werkt.
Bij mijn eigen gemaakte kabel heb ik tussen de +12V en de controlepen pen 25kOhm zitten (4x 100k parallel).
Wanneer je de netvoeding opmeet is dit ook de weerstand tussen de pen en de +12V (stekker niet in het stopcontact).
Wanneer je de netvoeding via een tussensnoertje (3 polen) aansluit op de Dreamstation en in de aansluiting naar de controlepen een ampere-meter zet, kun je zien hoeveel stroom er daar loopt. Met de 25k weerstand in het zelfgemaakte snoertje loopt er ongeveer dezelfde stroom.
(ik heb ge gemeten waarden ooit in een bericht gezet, maar dat bericht is "gearchiveerd", waarschijnlijk naar de prullenbak)
Ik gebruik mijn snoertje nu al jaren.
Ik zou alleen niet tegelijkertijd een acculader en de Dreamstation op de accu aansluiten i.v.m. spanningspieken e.d. die van, of via, de lader komen.
Met mijn 2 14Ah LiPo's, met harde behuizing, kom ik makkelijk een week door.
Dit is wel zonder bevochtiger, die neemt te veel ruimte in op de motor.


je was me voor :grin:
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: Philips Dreamstation op accu

16
RwK schreef: 05 jun 2020, 16:45 weinig kans dat een laptopvoeding van HP werkt.
Ik zou zeggen, gegarandeerd vuurwerk omdat HP Laptops met 20 volt werken, niet 12 volt nominaal. Theoretisch zou de DS tot 14 volt moeten tolereren.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Philips Dreamstation op accu

18
Inderdaad , ik was het plaatje al weer op google drive aan het zetten.
Op een bijeenkomst heeft iemand al eens een HP-voeding op een Dreamstation aangesloten.
De Dreamstation begon alleen te mopperen dat er een verkeerde voeding was aangesloten.
Zit die controle-aansluiting er toch niet voor niets.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: Philips Dreamstation op accu

20
Iemand van een van de leveranciers, ik weet niet meer welke, maar het zal Mediq niet geweest zijn.
Mediq die wordt wel af en toe aangekondigd, maar komt nooit opdagen.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten