powerbank

1
Hallo, ik heb een PowerGorilla powerbank (output 24v) gekoppeld aan de Resmed 10, maar krijg hem niet aan de praat. Heeft iemand ervaring hiermee of tips hoe ik deze oplossing werkend kan krijgen?

Re: powerbank

2
Beste Gert-Jan,

Ik heb de specificaties van de door jou genoemde powerbank na gekeken en mijn conclusie is helaas dat deze powerbank niet geschikt zal zijn om er een cpap te laten werken.
Hieronder zijn de specificaties die ik gevonden heb bij een verkoper op internet.
Specifications:
PowerGorilla Dimensions: 21.5" x 13" x 17"
Weight: 1.39 lbs.
Safety Features:
Voltage limitation protection : YES
Current limitation protection: YES
Short circuits protection: YES
Anti-discharge protection: YES
Over-charging protection: YES
Over-heat protection: YES
Output Capacity:
5V: 1000 mAh. Stores: 24,000 mAh
16V: 3.5A max output. Stores: 6500 mAh
19V: 2.5A max output. Stores: 5500 mAh
24V: 1.5A max output. Stores: 4200 mAh
De beschikbare capaciteit bij 16 Volt is slechts 6,5 Ah hetgeen onvoldoende is om er de gehele nacht een cpap die 12 Volt ingangsspanning nodig heeft te laten werken. Buiten dit ben ik bang dat 16 Volt voor een 12 Volt machine zeer waarschijnlijk tot beschadiging van de stuur elektronica zal leiden.
Heeft jouw cpap een spanning van 24 Volt nodig dan is de capaciteit van de accu nog lager; namelijk 4,2 Ah.

Helaas kan ik je verder niet helpen.
Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: powerbank

3
Hi Ben, dank je wel voor je uitleg.
Dat is dus pech hebben. De tip met de powergorilla op de Belgische apneusite klopt dus niet.
Zijn we dan echt veroordeeld tot die peperdure oplossing van de fabrikant?

Re: powerbank

4
Beste Gert-Jan,

Ik heb voor mijzelf een Jumpstarter aangeschaft met een accu capaciteit van 17 Ah. Onderandere bij de fa Conrad zag ik een die redelijk betaalbaar was en ook een omvormer heeft, die van de 12 Volt accuspanning 230 Volt wisselspanning maakt.
Volgens mijn berekening kan je hiermee ruim een nacht lang de cpap gebruiken, mits je de stand van de bevochtiger op 0 (Nul) zet.
Helaas is het type (Voltcraft AT605) wat ik bij Conrad heb gekocht al een tijdje niet leverbaar, maar wellicht kan je naar een gelijkwaardig zoeken met Google.

Ik hoop dat je met deze gegevens iets wat geschikt is zal vinden.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: powerbank

5
Dun dun duuuun.

De "PowerGorilla" heeft een capaciteit van 24 * 4.3 = 100 Wh! Dat is vijfmaal de capaciteit van de Jumpstarter van CoBen!
CoBen schreef:De beschikbare capaciteit bij 16 Volt is slechts 6,5 Ah hetgeen onvoldoende is om er de gehele nacht een cpap die 12 Volt ingangsspanning nodig heeft te laten werken
Dit is pertinente onzin. De capaciteit op 16 volt is ook ~100 Wh.
CoBen schreef:Onderandere bij de fa Conrad zag ik een die redelijk betaalbaar was en ook een omvormer heeft, die van de 12 Volt accuspanning 230 Volt wisselspanning maakt.
Dat is echt waardeloos en inefficient als je al een eenheid hebt die de juiste uitgangsspanning levert.

Het vermogen dat de powergorilla levert bij 24V is 36 watt. Dat is minder dan een standaard adapter, maar zonder bevochtiger zou dat wel moeten werken.

Omdat de PowerGorilla zelf al 24V levert is in principe de DC-DC booster van ResMed overbodig. Door deze weg te laten is meer efficiency haalbaar, omdat een DC-DC booster net als een inverter verlies veroorzaakt. Het kan zijn dat er iets aan de hand is met de (polariteit van de) koppelstukjes, of de ResMed DC-DC booster. Ik zou zelf een rechtstreekse kabel hiervoor maken.

Ik vermoed echter dat de topicstarter de PowerGorilla direct (zonder ResMed booster) aan probeert te sluiten. De Airsense10 zal dit weigeren omdat er geen herkenningssignaal aanwezig is op de derde pin van de coaxiale bussteker. De hierboven gelinkte rechtstreekse kabel verhelpt dit euvel. Ik zou een dergelijke kabel zo nodig kunnen fabriceren voor de topicstarter als deze contact met mij opneemt. Ik heb zelf geen ResMed apparatuur om op te testen, dus dat vereist wat overleg.

Overigens zijn Philips Respironics niet zo selectief: deze zijn ontworpen om direct aan auto-accu's gekoppeld te worden.

Cheers!
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: powerbank

6
Beste Perslucht Piraat,

Ik bewonder jouw kennis over beademing en zo voort. (Ben je bij de brandweer geweest of ben je duiker?)
Maar ik ben bang dat je jezelf vergist over de accu capaciteit van de Power Gorilla.

Bij 24 Volt uitgangsspanning is de toelaatbare stroom 1,5 A output en is de capaciteit van de accu 4200 mAh ofwel 4,2 Ah.
Dit wil zeggen dat je in theorie bij een stroomopname van 1 Amp niet meer dan 4,2 uur aangesloten kan zijn en dan is de accu leeg.
Hoe komen ze nu aan de andere waardes? Ik verwacht dat er accu's parallel geschakeld worden. Op een andere manier kan ik niet verklaren waarom de output stroom bij lager voltage hoger kan zijn en tevens de accu capaciteit toeneemt.

Jouw opmerking over het omzetten van 12 Volt gelijkspanning naar 230 Volt wisselspanning is correct. Het heeft een verminderd rendement omdat ook de omzetting energie gebruikt.
Deze omvormers zijn niet ideaal, want ook de uitgangsspanning is niet correct sinusvormig. Maar aangezien de voedings unit van een CPAP een schakelende voeding is, zal dit geen effect hebben. Een schakelende voeding hakt als het ware de ingangsstroom in stukjes zodat er een hogere frequentie ontstaat. Met 'n hele kleine trafo is het dan mogelijk om die spanning omlaag te brengen, waarna die spanning dan weer gelijkgericht wordt en gestabiliseerd zal worden. Het voordeel van een schakelende voeding is, dat een relatief klein formaat een hoge energie kan leveren.

Voor bijvoorbeeld een stroomuitval zal mijn jumpstarter best wel voor een nacht de stroom voor mijn cpap kunnen leveren.

Overigens zou Gert-Jan aan die jumpstarter weinig hebben bij gebruik op een vakantie adres waar je de noodstroomvoorziening niet kan opladen.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: powerbank

7
CoBen schreef: Ik bewonder jouw kennis over beademing en zo voort. (Ben je bij de brandweer geweest of ben je duiker?)
Maar ik ben bang dat je jezelf vergist over de accu capaciteit van de Power Gorilla.
Dank u. Nee. Ik ben momenteel mijn MSc Theoretische Informatica aan het afronden.
CoBen schreef: Bij 24 Volt uitgangsspanning is de toelaatbare stroom 1,5 A output en is de capaciteit van de accu 4200 mAh ofwel 4,2 Ah.
Dit wil zeggen dat je in theorie bij een stroomopname van 1 Amp niet meer dan 4,2 uur aangesloten kan zijn en dan is de accu leeg.
Hoe komen ze nu aan de andere waardes? Ik verwacht dat er accu's parallel geschakeld worden. Op een andere manier kan ik niet verklaren waarom de output stroom bij lager voltage hoger kan zijn en tevens de accu capaciteit toeneemt.
Wat u hierboven beschrijft is allemaal niet zo relevant. De Powergorilla heeft een regelbare buck/boost converter aan de uitgang, met de specificaties die u hierboven heeft opgesomd. De layout van de individuele cellen is daarmee niet meer relevant, omdat de DC-DC converter het uit de breedte of de lengte haalt.

Zoals ik al eerder heb berekend slaat de Powergorilla even veel energie (100Wh) als de bekende ResBett C-100 pack (Hint: daarom heet hij C-100). Het enige verschil is dat de ResBett een continue afname van 70 watt levert, waarmee je 'm in theorie in ongeveer anderhalf uur leeg kan trekken. De continue afname die de Powergorilla kan leveren is 36 watt.

De realiteit is echter dat een CPAP gemiddeld ongeveer 10 watt verbruikt gedurende gebruik, waardoor met een 100 Wh pack zeker een nacht van 8 uur gehaald wordt (in theorie 10 uur totaal). Dit wordt bevestigd door een gebruiker van een System One die een multimeter aan de DC kant van de voeding heeft gezet.
CoBen schreef:Deze omvormers zijn niet ideaal, want ook de uitgangsspanning is niet correct sinusvormig. Maar aangezien de voedings unit van een CPAP een schakelende voeding is, zal dit geen effect hebben.
Correct. Daarom heb ik er geen discussie aan geweid.
CoBen schreef:Voor bijvoorbeeld een stroomuitval zal mijn jumpstarter best wel voor een nacht de stroom voor mijn cpap kunnen leveren.
Ik ben ergens een nul kwijt geraakt, en uw jumpstarter heeft een capaciteit van ongeveer 200 Wh. Dat is inderdaad genoeg voor een paar nachten. De rest van mijn berekeningen zijn correct.

Het discussieren van accu's in termen van ampere-uur is alleen nog maar interessant voor loodaccu's (SLA of AGM) waarbij het Peukert effect van toepassing is. De capaciteit van dit type accu's daalt namelijk proportioneel met de afname. Dus, een hypothetische accu van 12V en 100 Ah zal bij 1C afname (1C = 100A) dit een uur kunnen volhouden en zo 1.200 Wh capaciteit hebben. Maar, bij hogere afname, bijvoorbeeld 2C (2C = 200 A) zal de accu dat minder dan een het "beloofde" half uur kunnen volhouden omdat de capaciteit gedaald is. En zo voort. Dus bij een accu waar op het labeltje staat 12V 100Ah is het labeltje dus een belofte van de maximumprestatie van de accu.

Het Peukert effect geldt niet bij Lithium chemie accu's dus dat maakt de discussie geheel irrelevant. Zeker als er regelbare CV (constant voltage) DC DC converters in het spel zijn.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: powerbank

8
Bedankt voor jouw uitgebreide reactie.
De Power Gorilla ken ik persoonlijk niet en ik heb de gegevens uitsluitend van de technische data op het internet.
Ik was tot bijna 20 jaar geleden een onderhouds en storings electro- electronica monteur en heb dus (denk ik) niet veel wetenswaardigheden over de Lithium Ion accu's meegekregen.
Overigens ben ik nog steeds radio zendamateur met morse techniek licentie, maar ook daar zijn er veranderingen waar ik geen weet van heb.

Oke, petje af voor jouw inbreng in dit forum.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: powerbank

9
Cool! Hopelijk tot ziens bij een regionale bijeenkomst, genoeg om over te praten. Hopelijk komt de topicstarter ook nog terug voor z'n kabel :)
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: powerbank

10
Beste,

Geweldig dat er hier een expert ter zake ook de moeite doet om dit te delen met ons!

ik heb een resmed, wil graag de Gorilla, en dus heb ik nood aan die kabel. Hoeveel zou dat moeten kosten?

Bedankt voor de feedback!

Re: powerbank

11
@PLP, ik durf het bijna niet te vragen, maar geldt jouw aanbod nog steeds om zo'n kabeltje te fabriceren? :grimacing: Ik wil zo'n powergorilla aanschaffen voor een bootreis binnenkort.
18 AHI * Resmed AirSense 10 * verwarmde slang * Resmed N30i masker

Re: powerbank

12
Loe schreef: 26 feb 2020, 15:36 maar geldt jouw aanbod nog steeds om zo'n kabeltje te fabriceren?
Natuurlijk :grin: Ik zal even PBen.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: powerbank

13
Beste,
Ik ben al geruime tijd het intenet aan het afschuimen om mijn powerpack probleem op te lossen...zie ik dit gesprek hier opeens verschijnen en meteen is mijn probleem opgelost...bijna...enkel dat kabeltje nog natuurlijk... :thinking:

Re: powerbank

14
DarkLegend schreef: 06 mar 2020, 16:47 .bijna...enkel dat kabeltje nog natuurlijk...
Die kan ik ook voor u maken
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: powerbank

16
Ik heb een soortgelijk probleem: wil mijn airsence 11 aansluiten aan een voltero s50
Ik heb het kabel setje wat gebruikt wordt voor aansluiting op de medistrom accu, maar de voltero heeft een usb c aansluiting en ik kom niet goed uit welk draadje aan welk pinnetje moet
(Of kan het helemaal niet?.)
Misschien heeft iemand tips?
Laatst gewijzigd door jeannettek op 19 jul 2023, 22:11, 1 keer totaal gewijzigd.

Re: powerbank

19
De reacties zijn gemengd, maar het wordt niet beter dan een "china special" oplossing zoals deze.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i