Irritaties omtrent aanvraag medische verklaring

1
Ik ben net nieuw op dit forum, ik hoop dat ik dit bericht in de juiste rubriek zet.

Zoals ieder jaar als ik met vakantie ga vraag ik ruim op tijd een doktersverklaring voor mijn CPAP aan bij het JBZ 'shertogenbosch i.v.m vervoer handbagage in de cabine van het vliegtuig en zoals ieder jaar is het weer een gevecht, het is echt een ongelooflijk drama iedere keer.

Sinds 2010 heb ik een cpap en krijg ik altijd een verklaring op verzoek in het Nederlands en in het Engels. De laatste jaren is het echt drama bij JBZ, ze beweren geen Nederlandse verklaringen meer af te geven, terwijl ik deze toch weer iedere keer krijg na meerdere emails te verstuurd te hebben. Het is niet alleen dat, maar ook worden de verklaringen soms niet op briefpapier afgegeven, niet ondertekend of afgestempeld, dit kan dan weer vervelende situaties leveren bij boarden inchecken. ben er nu inmiddels klaar mee om continu het gevecht aan te gaan om een simpele Nederlandse en correcte verklaring die ik uit eindelijk altijd krijg te mogen ontvangen. Ondanks dat ik de verklaring uiteindelijk altijd heb is het voorafgaande gevecht zeer frustrerend. Ik informeer bij de maatschappij met wie ik vlieg en altijd wordt er een Nederlandse en een Engelse verklaring geadviseerd. Zijn er nog meer mensen die deze ervaring hebben bij hun longpoli? Dat er geen Nederlandse doktersverklaringen of onduidelijk, foutieve worden afgegeven? Of zijn er andere tips? bvd Matthew

Re: Irritaties omtrent aanvraag medische verklaring

2
Welkom op dit forum.

Als j éénmaal een verklaring hebt ontvangen in het Engels (vaak wil men dit) en Nederlands, stop deze dan automatisch in je tas als je op reis gaat. Elk jaar zo verklaring vragen is niet nodig. Men vraagt er op de luchthaven nooit om. Het enige wat je moet doen, deze bij je hebben en wel twee weken van te voren je cpap aanmelden via internet of telefoon bij de luchtvaartmaatschappij waarmee je reist. voor Heen en Terugreis. Je meld je apparatuur aan als medische apparatuur. Vaak krijg je dan de vraag of er zuurstof gebruikt wordt? Nee luid dan het antwoord. Zuurstof wordt via een concentrator extra toegevoegd en maar heet weinig mensen hebben dit.

Ook wordt de cpap in het vliegtuig meestal nooit gebruikt omdat er geen stroomvoorziening is en batterijen worden soms niet toegestaan. Je zit ook in plaats van liggen en dan heb je al minder apneus.

Groet Ruud J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Irritaties omtrent aanvraag medische verklaring

3
Ruud J, schreef: wel twee weken van te voren je cpap aanmelden via internet of telefoon bij de luchtvaartmaatschappij waarmee je reist. voor Heen en Terugreis.
Hoi Ruud, Moet dat altijd of alleen als je hem tijdens de reis wilt gebruiken ?

bedankt en groetjes, Saskia
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: Irritaties omtrent aanvraag medische verklaring

4
Altijd als je gaat vliegen. In het vliegtuig gebruiken gaat vaak niet omdat er vaak geen stopcontact in de buurt is. Wellicht in de eerste klas wel.

Op batterijen mag soms wel als zij beneden een bepaalde wattage zijn (geloof 100 watt)

Als je het apparaat in je handbagage stopt, dus niet als extra handbagage alszijnde medische apparatuur mee wilt nemen, dan hoef je het niet aan te melden. Maar voorkom ten alle tijde dat de cpap apparatuur inclusief alles wat daarbij hoort, in het bagageruimte terecht komt. Een koffer kan kwijt raken, achterblijven en het drukverschil in het bagageruim kan de cpap apparatuur ontregelen cq stuk maken.

Dus voor de zekerheid melden en je krijgt dan een aparte sticker/label voor medical equipment aan je cpap tas hangen en deze kan gratis als extra handbagage het vliegtuig in.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Irritaties omtrent aanvraag medische verklaring

5
De beperking is staat alle accupacks toe onder 100 Wattuur (Wh). (wattuur is een andere eenheid dan watt)

Overigens worden ivm. de structurele integriteit de laadruimtes op dezelfde druk gebracht als de passagierscompartimenten.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i