op vakantie zonder stroom

1
Hallo,

wij hebben een oude caravan (vast, we rijden er niet mee) op een camping staan waar geen stroom is.
Er zit wel een oude vrachtwagenaccu in/bij (geen idee van vermogen ofzo), en er hangt een heel klein zonnecelletje aan (geen idee van vermogen ofzo) die het niet trekt om die accu vol te houden, zodat we de accu soms mee naar huis nemen om hem daar op te laden.
Met de omvormer zetten we de 12volt stroom om in 220 (met een schakelaar in de caravan) en dan hebben we net genoeg stroom voor een paar lampjes, en een radio. 's nachts staat de omvormer in principe uit en hebben we alleen een lampje op 12 volt.

De omvormer was stuk, dus hebben we in 2017 een nieuwe gekocht dus dat weet ik wel wat het is: Voltcraft MSW 300-12-G USB omvormer

Ik heb een Philips Dreamstation. Die ik altijd met bevochtiger gebruik, en 's winters/herfst met verwarmde slang.

Hoe kom ik erachter hoeveel stroom dat gebruikt en of dat op die accu met of zonder die omvormer kan ? En hoe lang zo'n accu dan mee zou kunnen of dat we dan als we 3 weken weg gaan ook een, eh, mobiel apparaat mee moeten nemen voor het tussentijds opladen van de accu (ik kan even niet op de naam van zo'n ding komen)

Zoals jullie uit bovenstaande tekst wel begrijpen heb ik de ballen verstand van electrische dingen, lekentaal dus graag

Alvast bedankt voor de informatie en groetjes, Saskia
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: op vakantie zonder stroom

2
Saskia, de dreamstation werkt op 12 volt dus heb je geen omvormer nodig. Wel is het verstandig om geen verwarmde slang en geen bevochtiger te gebruiken. De laatste twee trekken meer stroom waardoor de accu sneller leegraakt.

In plaats van de Philips bevochtiger kun je er ook voor kiezen om een wegwerp bevochtiger te kopen. Deze plaats je tussen het uiteinde van de slang en het masker. Je kunt daar een paar dagen mee doen en ze kosten circa €5,50 https://henrotech.be/nl/accessoire/hydro-therm-filterhygroscopic-condenser
Op reis en zonder stroom, maar wel de gelegenheid om accu's op te laden? De Medistrom pilot P-12 Lite kost circa €500

Je hoeft in feite geen Reiscpap aan te schaffen tenzij je beroepsmatig veel onderweg bent.

Op deze site vind je veel over vakantie en cpap.

https://forum.apneuvereniging.nl/viewforum.php?f=95
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: op vakantie zonder stroom

3
Hallo Saskia. Ik gebruik een Philips Dreamstation met verwarmde slang, voorverwarming, druk 5 tot 10 gemiddeld 6. Totaal vermogen van de meegeleverde omvormer is ca. 80 Watt. Om de Cpap 8 uur aan de gang te houden heb je 8hx80W=640 Wh nodig. Een 12V accu moet tenminste 70 - 80 A zijn om 840 tot 960 Wh te kunnen leveren, voldoende voor de 640Wh die je nodig hebt. De accu moet wel van het type DeepCycle zijn. Andere "gewone" autoaccu's kunnen slecht tegen diep ontladen. Wat je sowieso moet vermijden. Elke dag opladen is wel nodig. Dit is wat ik van deze materie heb opgestoken.

Gr.Wk

Re: op vakantie zonder stroom

4
Willemk schreef: 05 feb 2019, 11:37 Totaal vermogen van de meegeleverde omvormer is ca. 80 Watt.
Niet totaal, maar maximumvermogen. Een worst-case scenario dus.
Willemk schreef: 05 feb 2019, 11:37 Een 12V accu moet tenminste 70 - 80 A
U bedoelt Ah. (ampere-uur)
Willemk schreef: 05 feb 2019, 11:37 Andere "gewone" autoaccu's kunnen slecht tegen diep ontladen.
Correct. Als er geen deep cycle op staat, dan is het geen deep cycle.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: op vakantie zonder stroom

5
Hoi,

Ruud schreef "Wel is het verstandig om geen verwarmde slang en geen bevochtiger te gebruiken. De laatste twee trekken meer stroom waardoor de accu sneller leegraakt." Maar
- zonder bevochtiger kan ik de CPAP maar een paar uur verdragen, echt geen hele nacht. Ik zou dus inderdaad voor de bevochtiger zo'n wegwerpding kunnen gebruiken, maar weegt dat gedoe en de extra kosten (als je dat een aantal keer per jaar doet) op tegen het probleem van vaker opladen van een accu ?
- Zonder verwarmde slang zou ik in de koudere maanden veel te veel last van condens in de slang hebben. De verwarmde slang zou ik een isolerende hoes voor kunnen kopen/laten maken.

WillemK schreef "Een 12V accu moet tenminste 70 - 80 Ah zijn om 840 tot 960 Wh te kunnen leveren, voldoende voor de 640Wh die je nodig hebt. De accu moet wel van het type DeepCycle zijn."
Eventueel zouden we een andere accu kunnen kopen, zo'n deepcycle ding. Die moet dan groot genoeg zijn om CPAP, 11W licht, 12W cd-speler, 70W ventilator van verwarming tegelijk te laten lopen.
Heb ik dan nog genoeg aan een 80Ah accu ? (Mijn CPAP staat op 7,5 vaste druk met C-flex 2, bevochtiger op stand 2 tot 4, verwarmde slang op stand 3 tot 5, ik slaap er 9 uur per nacht mee).
Waar koop ik zo'n accu en wat kost dat ongeveer ?
Moet ik dan een speciale caravanaccu hebben, of speciaal een die op ons zonnecelletje kan ?
(Die zonnecel heb ik geen gegevens van, ik zou niet weten hoe ik uit zoek hoeveel vermogen die heeft, en of die nieuwe accu daar dan op kan. 's zomers doet het zonnecelletje nog wel wat, maar 's winters ,wanneer dus ook die verwarmingsventilator aan staat, is het sowieso hopeloos onvoldoende.)

Ik ga een paar uur eerder naar bed dan mijn man. Hij wil dus graag nog 220 V stroom met de omvormer gebruiken (voor de cd-speler enzo). Wanneer hij gaat slapen gaat de omvormer uit en hebben we alleen 12Volt voor een lampje, maar kunnen dan neem ik aan ook 12V uit het stopcontact krijgen want het is een schakelaar waarmee je de hele caravan op 12V of 220V zet.
Als ik een juiste kabel heb, kan ik dan gewoon een stekker in de caravan steken ? En moet dat dan meteen 12V zijn ? Of hoe gaat dat dan als na een paar uur we van 220 volt naar 12 volt gaan ?

We zouden deze, of een andere, accu eventueel ook opgeladen kunnen houden door overdag een aggregaat te laten draaien. (Die we dan nog zouden moeten kopen, of iedere keer moeten zien te lenen).

Wij willen iig af en toe een weekend, maar het liefst ook 3 weken naar die camping kunnen. Zonder dat het iedere keer een heel gedoe is.

Kan ik gebruik maken van de accu aan de caravan ?
Zoja, wat heb ik nodig om dit veilig aan te sluiten.

Zonee, welke accu heb ik dan nodig ?
En welke oplaadmogelijkheden zijn daarvoor ?

Ik ben op zoek naar de goedkoopste, veilige oplossing die voor leken aan te sluiten is.
Normaal gesproken hebben we altijd stroom op vakantie (in hotels e.d. in Europa), alleen op deze camping niet. We reizen met de auto, dus gewicht is (als het voor mijn man te tillen is) geen probleem.

(Als het aan mij lag zochten we een andere vaste camping, lekker met stroom, maar mijn man is erg aan deze camping gehecht, hij komt er al sinds hij in de luiers zat. Bovendien is het een hele goedkope camping waar we het hele jaar door heen kunnen, en we betalen dus geen stallingskosten voor de caravan in de winter )

Sorry voor alle lastige vragen . Ik ben momenteel weer erg moe (OSAS is helaas niet mijn enige probleem, dus de CPAP heeft aan vermoeidheid niks verholpen :-[ ) en heb geen energie het hele forum af te struinen. Bovendien lees ik dan zoveel antwoorden op andermans vragen, dat ik daaruit niet het antwoord voor mijn specifieke situatie kan extraheren. >:\
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: op vakantie zonder stroom

6
Dus jullie zitten het hele jaar door, zomer en winter in een caravan zonder stroom voorziening. Is er op die camping zelf enige stroomvoorziening of juist helemaal niet?

Als er helemaal geen stroomvoorziening is, dan wordt het sowieso moeilijk om de accu weer op te laden en dan is een noodaggregaat een oplossing. Zonnepanelen kunnen stroom opwekken maar niet opslaan. Accu's die dit weer wel kunnen, kosten naar ik gehoord heb, €5000,00 of meer. In de wintermaanden leveren die zonnepanelen sowieso niet veel op.

Je kunt voor jouw Dreamstation ook een kabel kopen die op een sigarettenaansteker kan worden aangesloten, die dan weer op wellicht een tweede accu kan worden aangesloten. Eén die alleen voor de cpap wordt gebruikt. Met een bevochtiger en een verwarmde slang is een accu vaak na 1 nacht á 1,5 nacht leeg, lees ik hier vaak. Pers Lucht Piraat en Ben Goossens weten je hier meer over te vertellen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: op vakantie zonder stroom

7
RuudJ schreef: 05 feb 2019, 17:27 Met een bevochtiger en een verwarmde slang is een accu vaak na 1 nacht á 1,5 nacht leeg, lees ik hier vaak.
Dat is sterk afhankelijk van de capaciteit van een accu. Eerder heb ik uitgerekend dat het worst case scenario 80 watt x 8 uur = 720 Wh is.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: op vakantie zonder stroom

8
Dag Saskia,

Een aggregaat is geen goede optie, dat vinden de andere campinggasten niet leuk. Wij hebben ooit zulke buren gehad, dat ding maakt heel veel herrie en de uitlaatgassen stinken enorm.
Ik zou een groter zonnepaneel overwegen (als je tenminste niet onder de bomen staat). Met een nieuwe accu (180 Ah) erbij ben je ongeveer € 750 kwijt aan materiaalkosten. Als je alles moet laten installeren moet je nog wel rekening houden met uurloon etc.

Kun je het niet bepraten met de beheerder? Als jullie daar al zo lang komen, dan moet er toch iets te regelen zijn?

Groet,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: op vakantie zonder stroom

9
Hoi allemaal, dank voor jullie antwoorden.

Het is een soort natuurcamping en er is dus nergens stroom. De camping is van de gemeente, maar die investeert er nul-komma-nul in, zij stellen alleen de grond beschikbaar. De huidige beheerder, een van de gepensioneerde vaste campinggasten, heeft op zijn kosten een paar zonnecellen voor licht in de openbare gebouwen aangelegd. Douchen doen we op gasflessen, tot het vriest is er stromend water.
Back-to-basic.

Een autolader heeft geen nut, want als we daar zijn wandelen we voornamelijk en wordt de auto alleen gebruikt voor boodschappen.
Een nieuwe zonnecel laten installeren gaat heel wat kosten, want dat kunnen we niet zelf. En ik betwijfel of er zonnecellen zijn die het verbruik 's winters wel bij kunnen houden.

Zoals ik het nu lees is de beste optie dus een losse accu voor de cpap en (sorry voor de andere gasten maar dan toch) een aggregaat.

Er zijn meer mensen die af en toe een aggregaat laten draaien, want de meesten hebben een vriezer en tv (waarom ?!?), en dan kun je nog zo'n mooie zonnecel hebben maar als het 2 weken regent, trekt hij dat echt niet.

Anders dan Ruud iemand nog ervaring met De Medistrom pilot P-12 Lite die Ruud aanraadde ?
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: op vakantie zonder stroom

10
Is het niet een beetje raar (duur) om zo'n Medistrom Pilot te kopen terwijl je gewoon een extra deep cycle loodaccu kan meenemen? Tenzij het gewicht een bezwaar is natuurlijk. Voor dat heb je een hele grote accu en een goede lader, dan houd je nog geld over om een klein aggregaat te huren. Als de accu groot genoeg is hoef je het aggregaat niet eens elke dag te draaien.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: op vakantie zonder stroom

11
ok. ja ik heb geen flauw idee. ik weet alleen dat mijn fietsaccu ook ruim 600 euro kost dus nam ik aan dat dat normale prijzen voor een accu zijn. ik zal eens zoeken op zo'n deep cycle loodaccu. kunnen jullie daar nog een merk aanbevelen of maakt dat allemaal niet uit ?
AHI was 15 (onbehandeld) / Sinds juli 2018: CPAP Philips Respironics Dreamstation 1, vaste druk 7.5 met C-Flex+ 1, Neusmasker F&P Eson 2 / AHI 1,23 + RERA index 1,2 (gemiddeld afgelopen jaar)

Re: op vakantie zonder stroom

12
Ik wilde toch even een positieve reactie delen...
Ik ben 2 weken op vakantie geweest met de boot en geen enkele wal-stroom-voorziening.
Ik heb mijn redmed aangesloten op een accu: PowerOak powerbank.
Deze accu stelde me in staat om 4 nachten (met bevochtiger) te kunnen slapen.
Daarna knalde ik de generator even aan (2 uurtjes) om de accu weer volledig op te laden.

Het is even een investering, maar ik heb met een zeer gerust gevoel kunnen slapen.

modedit RM: weblink aangepast

Re: op vakantie zonder stroom

13
KoosM schreef:Ik wilde toch even een positieve reactie delen...
Ik vind hem interessant! Ik lees in de omschrijving dat hij niet mee mag in het vliegtuig. Voor een Dreamstation moet er nog een snoertje bij. Maar verder lijkt hij me perfect.

Verstuurd vanaf mijn VTR-L09 met Tapatalk

Re: op vakantie zonder stroom

14
KoosM schreef: 24 aug 2019, 09:48 Ik wilde toch even een positieve reactie delen...
Ik ben 2 weken op vakantie geweest met de boot en geen enkele wal-stroom-voorziening.
Ik heb mijn redmed aangesloten op een accu: PowerOak powerbank.
Deze accu stelde me in staat om 4 nachten (met bevochtiger) te kunnen slapen.
Daarna knalde ik de generator even aan (2 uurtjes) om de accu weer volledig op te laden.

Het is even een investering, maar ik heb met een zeer gerust gevoel kunnen slapen.

modedit RM: weblink aangepast
Beste Koos, welk type ResMed gebruikte jij daarbij?
Was alles maar van hout...
--------------------------------
ResMed AirSense 10, ResMed AirTouch F20, ResMed AirFit N20