vakantie naar de tropen met cpap?

1
Zoals ik al eerder heb gedaan (voordat ik cpapper was) ga ik dit jaar op vakantie naar Indonesie en wil daar weer wat uitstapjes maken naar plaatsen waar je onder nogal primitieve omstandigheden moet overnachten en het soms niet mogelijk is met een cpap te slapen.
Nu vraag ik me af hoe erg dat eigenlijk is om in een periode van 4 weken een aantal nachten zonder cpap te slapen?
Behalve dat je wat minder fit zal zijn,zitten er verder risico's aan?

Re: vakantie naar de tropen met cpap?

2
Elke handicap brengt beperkingen mee.
En ik persoonlijk beschouw apneu als een handicap.
Eentje waar goed mee te leven is, maar niettemin een handicap.

Een handicap betekent nu eenmaal dat je bepaalde dingen niet meer kan zoals gezonde mensen dat wel kunnen.
En een van die dingen voor ons is: slapen zonder cpap.

Uiteraard kan je zonder CPAP slapen.
Maar ik kan je bijna garanderen dat je daar spijt van gaat krijgen.
Je zult niet veel van je vakantie meemaken.
"wat minder fit voelen" is een understatement.

De behandeling van apneu staat of valt met de therapietrouw.
Ik zou me eerder concentreren op hoe dan wel met CPAP te kunnen slapen, dan overwegen zonder cpap te slapen.
Je hebt straks waarschijnlijk al jet lag, en dan ook nog eens het effect van CPAP loos slapen?.....
Ik persoonlijk zou er niet veel zin in hebben er achter te komen hoe dat voetl.
Zeker niet tijdens mijn vakantie.
(Probeer het dan als je thuiskomt.)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: vakantie naar de tropen met cpap?

3
In feite is elke ademstop een aanslag op je lichaam, vanwege zuurstof gebrek kan dit dus een nadelig effect hebben. Maar zoals Menno al aangaf het kan je vakantie pret bederven. Ik ken iemand die voor een paar dagen op vakantie ging en zijn cpap thuis liet. Ik waarschuwde hem vooraf, maar hij was al vertrokken. Na de vakantie vroeg ik aan hem, hoe was het gegaan? Hij heeft veel spijt gekregen dat hij hem niet mee had genomen, want ondanks een paar dagen in gebruik voor zijn vakantie, had hij toch een terugslag ervaren. Wat je zou kunnen doen is een reiscpap huren. Het schijnt dat je in Utrecht de Transcend inclusief batterij kunt huren voor weinig geld. Kijk eens bij minicpap.nl en neem eens contact met hun op.
Ook de leverancier Medidis in Lelystad verhuurt deze echter daar is de prijs hoger.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: vakantie naar de tropen met cpap?

4
Bedankt voor jullie duidelijke antwoorden, ik ben nog maar 4 weken aan de cpap en volgens de longarts heb ik waarschijnlijk al meer dan 10 jaar apneu.
Omdat ik al die jaren wel functioneerde (zonder cpap), behalve dat ik hoge bloeddruk heb, dacht ik dat het wel zou kunnen,maar verstandig is het niet begrijp ik.
Ik zal eens informeren voor een reiscpap met batterij .

Mvg Erik

Re: vakantie naar de tropen met cpap?

5
Ik denk dat je een verstandig besluit neemt, Eric.

En dat je voorheen ook functioneerde komt puur door de adrenaline.
Dat is krachtig spul.

Zeker in het begin van de behandeling is het erg onverstandig om te gaan slapen zonder CPAP.
Je lichaam probeert te wennen aan het slapen met een CPAP en op het moment dat dat wennen een beetje echt begint ga je weer een paar nachten stoppen.
Dan snapt je lichaam er niks meer van.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/