Suskast?

1
Bij het lezen van de titel van dit topic zal er maar bij weinigen een lichtje gaan branden. Wat (of wie) is nou weer een 'suskast'?

Het is simpel en het woord zegt het eigenlijk al: Een suskast is bijvoorbeeld een doos met geluidsisolatie erin waarin je lawaaiige apparaten kunt plaatsen, waardoor de herrie 'gesust' wordt. Ook kom je ze wel tegen in luchtventilatiesystemen, zodat je via de buizen niet letterlijk kunt horen wat er in de kamer naast je wordt gezegd (of erger...) Ik heb er ooit eentje gebouwd voor mijn compressor in de schuur die per ongeluk wel eens 's nachts aan sloeg en dan was de hele buurt wakker.

Ik heb een zelfbouw-campertje en sinds kort ben ik aan de CPAP. Thuis gaat het inmiddels allemaal wel wat beter met slapen, maar in de camper is het een complete ramp. Er is bijvoorbeeld geen plek om het ding goed neer te zetten. Ik heb daarom een ingenieus plateautje gebouwd boven het camperbed waar de CPAP op staat, maar omdat hij zo 'vrij' staat houdt het gesuis ons wakker, temeer doordat we vaak op zeer stille locaties camperen.

Nu zat ik te denken om een suskast voor de CPAP te bouwen, want binnenkort gaan we een maand weg met de camper en ik kan niet een maand met mijn oude MRA slapen.

Heeft iemand ervaring met geluidsisolatie rond een CPAP? Ik heb de AirSense 10 elite van ResMed. Volgens mij ontstaat het gesuis vooral bij de luchtinlaat.

Groet, Razend
Was alles maar van hout...
--------------------------------
ResMed AirSense 10, ResMed AirTouch F20, ResMed AirFit N20

Re: Suskast?

2
Ik heb mijn CPAP in de lade van mijn nachtkastje staan. Als ik slaap staat de lade open, zodat de slang erdoor kan en de lucht kan circuleren. Het gaat mij niet zo zeer om het geluid, meer om de opgeruimde kamer, maar ik zou me voor kunnen stellen dat een vorm van kast of la, waarbij de opening van het bed is afgekeerd, al veel geluid kan wegnemen.
Wel zorgen dat er voldoende luchtcirculatie blijft.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Suskast?

3
Ik leg er op mijn boot altijd mijn kleding overheen.
Gaat prima.
(Eventuele sokken waarschijnlijk niet aan te raden. >:) )
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Suskast?

4
Dat lijkt me vanwege het gevaar op oververhitting, en het dichtslibben van de filters met textiel-pluisjes (denk aan het restant dat achterblijft in de wasdroger) geen goed idee. Om dezelfde reden is het plaatsen van de CPAP op de grond ook altijd afgeraden. Zo kan ik zo lang mogelijk genieten van m'n machine.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Suskast?

5
Ach ja...
Die twee weekjes zal de machine wel overleven.
Tot nu toe gaat het al 4 jaar goed.

"Vaak ben je te bang" :blush:

Voor elke oplossing is wel een spook te vinden die maakt dat het geen goede oplossing is.
Ik mocht hem van een mede-apneuer ook niet aan de omvormer hangen.
Stel dat dit en stel dat dat.
Vooral de verdamper niet gebruiken, want dat belast de accu veel te veel.
Niet afdekken want dan oververhit hij.
Nu komen er weer pluisjes in het filter.

Afgezien van het feit dat het filter daar voor bedoeld is leert de ervaring dat dat reuze mee valt.
Een wasdroger draait, de kleding schuurt tegen van alles en nog wat en zichzelf aan.
Ja dan krijg je pluizen.
Van een t-shirt erop leggen stel ik mij geen stofwolken voor.

Van mij hoeft niets, hoor.
Ik geef alleen een simpele oplossing aan, waarvan ik uit ervaring weet dat het werkt en dat er niets met de machine (de mijne dan toch) gebeurt. :slightly_smiling_face:
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Suskast?

6
Je kan alles bagatelliseren, ik beroep me op eenvoudige technische feiten. Wat de omvormer betreft, dat is inderdaad onzin. De voeding van de CPAP is van het type SMPS, en deze vreet werkelijk alles. Het is natuurlijk minder efficient, je doet langer met je accu als je laagspanning direct aansluit.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Suskast?

7
Bagatelliseren of overal beren en leeuwen zien.
Beide is niet goed.
En we doen het beiden ook niet.
We laten slechts twee kanten van de medaille zien.
Dat is alles.

Wel, TS "has seen the clouds from both sides now", zoals de Fransozen zo mooi zeggen.
En kan zodoende beslissen er iets mee te doen of niet.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Suskast?

8
Nee. Dit is geen kwestie waar de "waarheid in het midden ligt." Electronische apparatuur behoort niet bedolven te worden onder een berg kleding. Brandveiligheid is te belangrijk, zeker als het gaat om apparatuur waar wij uit ademen, terwijl wij slapen.

Dit kan er bijvoorbeeld gebeuren met telefoons die in bed blijven liggen:
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i
Bijlagen

Re: Suskast?

9
Zeg eens, heren... Kunnen jullie misschien ophouden met jullie welles-nietes spelletje op 'mijn' topic?
Ik zoek een oplossing of tip voor mijn vraag, geen geneuzel over wasdrogers en omvormers.

Overigens vind ik de 'tip' van Menno M. zo raar nog niet, al denk ik dat afdekken van de machine met kleren als oplossing nog wel voor verbetering vatbaar is.

Ik werk momenteel aan een 'kap' voor over de CPAP, die ik heb gemaakt van 2 cm. dik, stug isolatieschuim (waar ook het dak van mijn camper mee geïsoleerd is). De binnenkant wordt gevoerd met een zachte stof. De kap hoeft geen gewicht te hebben omdat het storende geluid in een vrij hoog frequentiebereik zit.

Over 2 weken ga ik weer een weekeind naar de eilanden en ik hoop dat de kap dan klaar is. Ik zal mijn ervaringen terugmelden.

Groet, Razend
Was alles maar van hout...
--------------------------------
ResMed AirSense 10, ResMed AirTouch F20, ResMed AirFit N20

Re: Suskast?

10
Zorg je er wel goed voor dat de luchttoevoer vrij blijft naar de omgeving toe en dat de warmte weg kan?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Suskast?

11
RuudJ schreef: 25 apr 2019, 13:00 Zorg je er wel goed voor dat de luchttoevoer vrij blijft naar de omgeving toe en dat de warmte weg kan?
Dat spreekt voor zich, RuudJ.
Al kun je je afvragen wat warmer is: een werkende ResMed AirSense 10 of het interieur van mijn camper in juli in Toscane... >:P

Overigens heb ik vastgesteld dat mijn CPAP helemaal geen ventilatie-openingen of koel-lamellen heeft. De koeling geschiedt dus geheel middels de aangezogen lucht.
Was alles maar van hout...
--------------------------------
ResMed AirSense 10, ResMed AirTouch F20, ResMed AirFit N20

Re: Suskast?

12
Razend schreef: 25 apr 2019, 10:04 Zeg eens, heren... Kunnen jullie misschien ophouden met jullie welles-nietes spelletje op 'mijn' topic?
Exáct wat ik gedaan heb, Razend.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Suskast?

13
Menno M. schreef: 25 apr 2019, 17:35
Razend schreef: 25 apr 2019, 10:04 Zeg eens, heren... Kunnen jullie misschien ophouden met jullie welles-nietes spelletje op 'mijn' topic?
Exáct wat ik gedaan heb, Razend.
:+1: :+1: :+1:
Was alles maar van hout...
--------------------------------
ResMed AirSense 10, ResMed AirTouch F20, ResMed AirFit N20

Re: Suskast?

15
Diederik schreef: 09 okt 2019, 19:22 Hi Razend,

Heb je de suskast gebouwd? Zo ja, wat zijn je ervaringen?
Hoi Diederik,
Ik heb inderdaad een suskast gebouwd en die is sinds een half jaar in gebruik. Het was best lastig, en er valt nog veel te verbeteren aan een volgend ontwerp, maar het lawaai is flink gereduceerd en de CPAP wordt niet te warm. Ik heb er om die reden wel voor gekozen om de voeding buiten de suskast te houden, want die wordt behoorlijk warm.
Ik heb er tijdens de zomervakantie een maand lang ervaring mee opgedaan in een snoeiheet Italië.

Het lastigste was om, ondanks de beperkte ruimte die ik in mijn camper heb, tóch een goede demping te verkrijgen. Als er meer ruimte zou zijn, zou het zonder meer mogelijk zijn om een vrijwel volledige geluidsreductie te verwezenlijken.

Groet, Razend.
Was alles maar van hout...
--------------------------------
ResMed AirSense 10, ResMed AirTouch F20, ResMed AirFit N20

Re: Suskast?I

16
Razend, weet niet welk merk cpap je gebruikt, maar ik gebruik de Resmed AirSense 10 autoset en die maakt naar mijn mening geen geluid. Het geluid wat je eerder hoort is de luchtstroom via de slang richting masker, eigen ademhaling en eventueel luchtstroom uit het masker via de diffuser ventilatie gaatjes. Ook ontsnappende lucht via de mond kan voor extra geluid zorgdragen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar