Aanschaf reis Cpap

1
Dag,

Ik gebruik sinds een half jaar de Dreamstation van Philips en dat bevalt best goed.
Daarom overweg ik de Dreamstation Go aan te schaffen, voor op reis.
Echter, de prijs is stevig, zeker met aanschaf van 1 of 2 batterijen en eventueel andere accessoires.
Op zich tot daar aan toe maar vraag me af of deze dan ook zo veel beter is in gewicht, geluid, gemak en betrouwbaarheid.

De reis cpap moet wat mij betreft voldoen aan gebruik op hoogte, max 4.000M, hoewel ik verwacht bij de volgende reis naar Ecuador meestentijds niet boven de 2500M uit te komen. Ook lijkt mij een vernevelaar(waterreservoir) van belang hoewel ik geloof ik niet veel last heb bij weinig vocht. Deze is volgens mij niet aanwezig bij de Dreamstation Go, klopt dat?
Over het algemeen maak ik reizen waarbij net-stroomgeregeld niet beschikbaar is, bijvoorbeeld op een zeilboot, trektochten of outdoor trips , dan wel met auto.

Wie heeft er ervaring of advies met betrekking tot reis Cpaps en speciaal de Dreamstation Go?
eventueel ook over batterijen, zonnepanelen, etc.

Dank voor de reactie

Berthil

Re: Aanschaf reis Cpap

2
Berthill, er is inderdaad geen waterreservoir bij de Dreamstation GO. Bovendien zijn deze juist de stroomvreters als je accu's gaat gebruiken. Dus daarom wordt het gebruik van waterreservoir juist afgeraden.

De Dreamstation zonder waterreservoir doet niet veel onder qua formaat als de Dreamstation GO. Echter uit ervaring van anderen, maakt de Dreamstation GO wel meer geluid dan de Dreamstation die je nu gebruikt.

Je kunt, denk ik, dan beter investeren in een goedwerkend accupack echter ook die zul je op moeten laden bij een stoompunt. Zonnepanelen opvouwbaar en opspanbaar op een rugzak is ook een mogelijkheid.

De Medistrom Pilot P12 Light is een handbare accu pack. Ik zou daar eens naar op zoek gaan. Prijs €500,00

Goedkoper dan een Reiscpap waar je ook met een accupack te maken krijgt.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Aanschaf reis Cpap

3
Dag Ruud,

Dank je wel voor je reactie. Voor een goed begrip, je bedoelt toch dat ik een accupack op mijn huidige Dreamstation moet aansluiten en dan liever geen water reservoir gebruiken? Dat zou een oplossing zijn.

Zelf dacht ik aan een reis Cpap omdat je wat kleiner zijn en dus gewichtsvriendelijker. Zijn er geluidsvriendelijkere alternativen dan voor de Go?

Ook lees ik dat boven de 2400M cpaps minder betrouwbaar worden maar hoe onbetrouwbaar lees ik nergens. Leveranciers blijven daar een beetje vaag over.

Dank alvast

Re: Aanschaf reis Cpap

4
Reiscpap's zijn kleiner en hebben daarom een krachtiger motor nodig. Deze veroorzaken wat meer decibels die hoorbaar zijn via de slang. Een oplossing is om een weggooi bevochtiger tussen slang en masker te plaatsen. In zo bevochtiger zit een filter die het vocht uit je eigen ademen vasthoud en teruggeeft bij de volgende ademhaling. Zo'n bevochtiger dempt het geluid. De bevochtiger kost per stuk zo €4,50 - € 5,00 en is meerdere dagen te gebruiken.

Ja, dat bedoel ik, maar ook bij een reiscpap heb je een accu nodig als je een nacht geen stroom hebt.

Een automaat regelt de druk automatisch bij grotere hoogte. Boven de 2400 meter kan dit regelen minder nauwkeurig zijn en is het waarschijnlijk nodig om handmatig de drukinstelling anders in te stellen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Aanschaf reis Cpap

5
Als ik het goed herinner wilde u in het verleden nog wel eens de Powergorilla aanraden. Is deze uit de gratie gevallen?
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Aanschaf reis Cpap

8
PLP, bedankt voor de tip. Natuurlijk is deze er ook nog. Ik heb nog even hierop gegoogled en vond deze informatie over de POWERGORRILA.

Ik weet dat Medistrom een vestiging in Nederland heeft, maar heb van anderen gehoord dat het apparaat inderdaad alleen buiten Nederland te verkrijgen is.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Aanschaf reis Cpap

9
Bertil, Ik heb geen ervaring met de dreamstation. Ik heb zelf een ResMed S9 auto. Ik ga deze zomer zeilen op de Middellandse zee en zal niet altijd van walstroom gebruik kunnen maken. Ik huur nu een MiniCpap incl accupakket voor mijn zeilvakantie bij Oxigo/ MiniCPAP in Bunnik. Kijk op hun sites voor de mogelijkheden: minicpap.nl en oxigo.co. Goede reis en geniet ervan.

Re: Aanschaf reis Cpap

10
Hallo Berthil,

Sinds een goed jaar heb ik ook het Dreamstation in gebruik en ik heb inmiddels ook heel wat ervaring met accu's en zonnepanelen. Omdat ik ook veel "off grid ben" ga ik mijn "gewone" Dreamstation nu omruilen voor het Dreamstation Go die ik volgende week verwacht. De go versie heeft overigens dezelfde moter als zijn grotere broer en maakt dus ook niet/nauwelijks meer geluid dan de grotere versie en heeft daarom ook dezelfde "life expectancy" als de grotere (5 jaar).

Het is ook de enige kleine CPAP mèt verwarme bevochtiging in tegenstelling tot wat Ruud eerder beweerde. Deze is al zeker een half jaar te koop in de US en wordt sinds een paar maanden ook in de Philips webshop aangeboden. In de NL webshop staat er echter ook al die tijd bij dat hij nog niet in voorraad is. Er heeft even bijgestaan dat de bevochtigingsunit beschikbaar zou zijn in "zomer 2019" maar die is inmiddels bijna voorbij en deze mededeling staat er dus ook niet meer. Wanneer hij dan wel beschikbaar komt schijn helemaal niemand bij Philips (/Healthcare) te weten maar zal toch niet zo lang meer duren.

Als je wat meer wilt weten over mijn ervaringen met accu's en zonnepanelen stuur me dan even een "private message" en kunnen we wat info uitwisselen. Na volgende week heb ik ook "hands on" ervaring met de "Go" en kan ik je daar ook meer over vertellen.

Vriendelijke groet,
Paul van der Meer

* Dreamstation Go met Humidifier en accu voor permanent gebruik icm Dreamwear onder neus masker *
(binnenkort)
Dreamstation Go met bevochtiger en accu. APAP 5-10
Dreamwear onder-de-neus masker
SPT Philips Nightbalance Lunoa
Pulse Oximeter Contec CMS-50FW
Sleap Apnea Screen meter Contec RS01

Re: Aanschaf reis Cpap

11
Hoi Paul, het klopt dat de Dreamstation GO nu in de USA een bevochtiger aan boord heeft. Je wilt deze nu inruilen met de Dreamstation die je nu gebruikt. Vraag, is de Dreamstation in bruikleen van de Zorgverzekeraar en gaat deze akkoord met omruiling of koop jij de Dreamstation GO privé?

Verder zou het wellicht handig zijn om jouw ervaring met Reiscpap en zonnepanelen / accu's in een apart topic te plaatsen op het forum. Er is namelijk vaak vraag naar en weinig kennis beschikbaar zodat op deze wijze iedereen gebruik kan maken van jouw kennis. Scheelt ook jou werk omdat je het maar één keer hoeft te beschrijven.

Denk er eens over na.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar