Aansluiten Breas Z1/Z2 op 12V accu

1
Ik overweeg de aanschaf van een Breas Z1 (of Z2, sinds kort verkrijgbaar in de USA). Ik wil deze direct aansluiten op een 12V accu via een (in de USA verkrijgbare) ‘HDM DC Power Cord for Z1 and Z2 CPAP Machines’. HDM, de fabricant van de Z1/Z2 en de kabel, nu eigendom van Breas, geeft aan dat de kabel bedoeld is om de PowerShell te laden vanaf een 12V bron. Ze geven niet aan dat je met de kabel ook direct het CPAP apparaat kunt aansluiten. Diverse Amerikaanse leveranciers geven echter aan dat dit wel kan.

Heeft iemand ervaring met het direct aansluiten van een Z1 (of Z2) op een 12V accu (in de praktijk vaak 12,5-13,5V, afhankelijk van het type en de conditie van de accu) via deze kabel of een alternatieve kabel?

(De PowerShell werkt rond de 14,4V, de netwerk adapter levert 15V)

Re: Aansluiten Breas Z1/Z2 op 12V accu

2
Ik heb de Breas Z1 getest, maar zonder accu. De Autoset werkt goed met app die daarbij hoort en de Breas is daarmee ook uit te lezen. Maar alleen de autoset niet de cpap versie!

Verder hou rekening met meer geluid. Dit geluid komt van de kleinere, maar krachtiger motor en dit komt via de slang naar je toe. Je kunt dit op twee manieren 'dempen'.

Allereerst kun je de daarvoor ontwikkelde Qtube voor aanschaffen. Deze wordt geplaatst tussen Breas en de slang. Breas-stukje extra slang - Qtube - slang - masker.

Hierdoor wordt het geluid al flink gedempt. Hou rekening met vervanging geluiddempend filter.

Het geluid kan verder gedempt worden door gebruik te maken van een wegwerp bevochtigingsfilter. Deze wordt dan geplaatst tussen het uiteinde van de slang en het masker. Het uitgeademde vocht wordt opgevangen in een filter en weer teruggegeven. De Qtube is zo 15 cm groot en kost circa €35 plus vervanging filters. De wegwerp bevochtiger wordt van gezegd dat deze slechts 1 nacht gebruikt kan worden, maar ik gebruikte hem een drie nachten en misschien kun je deze wel een week gebruiken. Dit hangt ook af hoe warm het is. De wegwerp bevochtiger kost tussen €5 en €6 per stuk.

Als je belangstelling hebt, kan ik jou de test gegevens en de bijbehorende papierwinkel per mail toezenden. Laat maar horen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Aansluiten Breas Z1/Z2 op 12V accu

3
Over 12 Volt aansluiting.
In de USA kun je bij Breas leveranciers een voeding kopen vanaf een 12 Volt bron.
Vitalaire is de leverancier van mijn Breas Z1 Cpap. Op mijn vraag naar zo'n voeding gaf men enkele jaren geleden aan dat zo'n 12 volt voeding nog goedgekeurd moet worden in Europa. Men tipte mij dat een laptopvoeding de 12 volt prima omzet in 15 of 16 volt. Daar draait een Breas Z1 prima op.
Nog een waarschuwing.
In de Z1 zit een klein accuutje wat de instellingen vasthoudt. Na een jaar was die mij kapot. Onder garantie is dat geregeld.
ik kreeg wel de tip om maandelijks of 2 maandelijks een paar uur de Z1 aan de stroom te hangen om het interne accuutje op peil te houden en nieuwe schade te voorkomen.
Wat betreft het vochtfilter. Info is hierover wisselend. In de USA waar ik ze heb besteld geeft men aan dat ze 7 dagen aaneengesloten gebruikt kunnen worden. Ik gebruik de vochtfilters al enkele jaren gedurende 4 tot 7 weken per jaar gedurende een week. Bij weekendjes weg van 2-3 nachten gooi ik naderhand het vochtfilter weg.
Er zijn 2 types vochtfilter. Mijn voorkeur gaat uit naar het model met een doorzichtig huis en een blauw sponsje erin.
Het andere model met het blauwe omhulsel blijft wel eens ergens achter hangen met de bevestiging van het stopje. Dan klopt de druk niet plus ik word dan wakker van het blazen via het losgetrokken stopje.

Re: Aansluiten Breas Z1/Z2 op 12V accu

4
Mijn voorkeur gaat uit naar het model met een doorzichtig huis en een blauw sponsje erin.
Alex, is deze nog in België te bestellen? Heb laatst nog er naar gezocht maar kan het niet meer vinden. Heb jij nog een bestelnummer van deze doorzichtige bevochtiger?
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Aansluiten Breas Z1/Z2 op 12V accu

8
Ik ga mijn eigen vraag beantwoorden.

Ik heb inmiddels de Breas Z2 gekocht (vrijwel gelijk aan de Z1). De Z2 blijkt te draaien op een groot aantal accu spanningen. Ik heb de Z2 nu gebruikt op een 12V accu (tot nu toe met een minimale spanning van 12.4V) en een 14.8V Li-ion accu (met een maximale spanning van 15.8V). Tevens heb ik hem aangesloten met een eenvoudig snoertje (geen electronica nodig).

Het gevraagde vermogen is laag. In mijn geval (6cm overdruk) zo'n 3W. Met mijn 5,2 Ah Li-ion accu (370 gr) kan ik hier 3 nachten mee slapen. Daarna zo'n 2 uur laden met een 3A lader. Of bijladen met een 20W zonnepaneel. 1 redelijk zonnige dag is genoeg voor 1 nacht slapen.