stroomverbruik

1
Hallo,
Het ligt aan mijn gebrekkige kennis van elektro waarschijnlijk, maar wie kan mij een duidelijk antwoord geven op de volgende vraag?
Hoe lang kan ik met b.v. een auto of motor accu van 12 volt en 20 amp mijn Dreamstation laten werken met verwarming?
Ik heb gezocht op forum, maar kom er niet echt achter.
Waarschijnlijk zal Jip en Janneke taal helpen. ;)

Hanno

Re: stroomverbruik

3
Om gelijk maar even schrik aan te jagen:
I=P / U.
Oftewel:
Ampères = Watt / Volt.
Op je apparaat zit ergens een sticker met allerlei gegevens.
Zoek daar op hoeveel Watt (W) het apparaat is.

Stel dat hij 10 Watt is, dan trekt hij dus 10 / 12 = 0.8 A

Je accu is niet 20 A, maar 20 Ah.: Ampère per uur.
Dus iets dat 20 A trekt kan er een uur op draaien.
In ons voorbeeld trekken we 0.8 A:

20Ah / 0,8 A = 25 uur.

In ons voorbeeld gaat de accu dus 25 uur mee.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: stroomverbruik

5
20Ah / 0,8 A = 25 uur.

In ons voorbeeld gaat de accu dus 25 uur mee.
Helaas klopt deze stelling niet. Een auto accu is speciaal ontworpen om de motor te kunnen starten omdat dat gedurende enkele seconden een stroom van we 300 Ampere vraagt. Dit type accu zal onherstelbaar beschadigen als de gehele accu capaciteit verbruikt wordt.
Een zogenoemde deep cycle accu kan een gehele ontlading beter doorstaan.
Op een gewone auto accu (die zijn meestal minstens 40Ah) zou ik mijn cpap (zonder ingeschakelde bevochtiging) maximaal 4 nachten gebruiken, zonder de accu bij te laden. Gewoon een kwestie van zekerheid.

Houdoe,
Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: stroomverbruik

7
Wat is het alternatief? Je moet weten waarmee je bezig bent. Lege accu, auto start niet meer, accu gesloopt, CPAP houdt midden in de nacht op, kortsluiting, brand (als je heel onhandig bent, zoals al gezegd levert een auto accu honderden amperes voor korte tijd) etc...

Anders moet je een kant en klaar oplossing nemen zoals een alles in 1 CPAP accu.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: stroomverbruik

8
RuudM schreef: 24 sep 2019, 19:20 Zoals de 'topic-starter' al schreef: jip en janneke taal. We zouden de techneuten onder ons eventueel een eigen topic kunnen geven ;)
Het wordt weer lekker nodeloos ingewikkeld inderdaad, maar misschien heb ik dat zelf wel getriggerd met dat berekeningetje waarmee ik wilde uitleggen hoe je simpel kunt uitrekenen hoe lang een accu meegaat.

Maar om het nog Jip en Janneker te maken:
Lekker met je CPAP gaan slapen, dat trekt je accu makkelijk.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/