Camino Portugues: Stroom??

1
Beste mensen,

Ik gebruik al jaren met goed resultaat een CPAP (Resmed). Nu wil ik in de komende maand juni graag de Portugese Camino gaan lopen (van Lissabon naar Santiago de Compostella). Ik wil dan slapen in de zogenaamde albergues de Peregrinos. Oftewel slaapzalen. Ik vraag me af of er bij elk bed stroom is (je zou het haast verwachten, met alle mobieltjes...). Ik las hier net op dit forum al wat over reis cpaps en accu's, maar dat lijkt me een te zware aanslag op mijn financien. Mijn CPAP is best zwaar, maar dat probeer ik dan te compenseren door minder en alleen lichte kleding mee te nemen... Overigens had ik 60 apneus/pu dus niet meenemen lijkt me geen optie!
Heeft iemand ervaring met het lopen met deze camino met een Cpap? Of misschien kan iemand me met een 'ervaringsdeskundige' in contact brengen? Bedankt alvast!
Of info over het huren van een reis Cpap? Maar als die veel herrie maken is dat misschien geen optie, ivm medereizigers..
Anita

Re: Camino Portugues: Stroom??

2
Het maakt mij niet uit waar ik slaap, als het een onbekende stek is neem ik altijd een verlengsnoer mee.
Zelfs in hotels ben ik daar al menigmaal blij mee geweest omdat in de buurt van het bed geen stopcontact was.

Niet meenemen is inderdaad geen goede optie.
En die medereizigers?
Als die slim zijn hebben ze oordopjes mee.
Ik denk dat het geluid van een CPAP een zegen is vergeleken met een snurkende medeslaper.
Dus die oordopjes zijn sowieso nooit weg.
(Neem ze zelf ook maar mee.)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Camino Portugues: Stroom??

3
Anita, informeer eens bij deze website: http://www.minicpap.nl

Je kunt daar volgens andere forum en facebookleden van de apneuvereniging tegen een schappelijke prijs een Transcend cpap huren. Mocht je hinder van geluid hebben (vaak door de slang komend naar het masker vanwege de motor in een kleine behuizing) dan kun je eventueel een Qtube en Waterloze-bevochtigers aankopen van het cpap merk Breas.

De Qtube heeft een eigen stukje slang wat op de cpap wordt bevestigd, dan de Qtube en daarna je eigen slang, vervolgens aan het uiteinde van de slang de waterloze bevochtiger. Aan de andere kant van de bevochtiger dan het masker.

Zorg dat je een reiscpap eerst uitprobeert thuis voor een week en dat je dan de Qtube en waterloze bevochtiger in huis hebt.
Beide dempen het eventuele geluid. Heb je er niets aan dan kan het je hooguit €40 + verzendkosten kosten. Trouwens de Qtube kun je ook eventueel weer doorverkopen, maar geef het een kans. Je hebt voor een langere tijd wel meerdere waterloze bevochtigers nodig. (denk aan de hygiëne op warme dagen)

Als je de reiscpap huurt, huur dan ook metéén 2 accu's erbij. Deze moeten apart kunnen worden opgeladen. 1 Accu in gebruik en de ander als reserve erbij. Neem een verlengsnoer mee van liefst 5 meter en een stekkerdoos met 5 of 6 ingangen. Dit voor de cpap, accu cpap opladen en accu voor telefoon en eventueel film en foto apparatuur.

Na het uitproberen om te kijken of alles op elkaar past of passend te maken is en of de cpap bevalt, kun je altijd daarna de cpap voor langere tijd huren.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Camino Portugues: Stroom??

4
Bedankt voor jullie reacties. Fijn dat jullie meedenken. Ik ga informeren naar het huren van een reis cpap. Ik hoop ook nog op reacties van mensen die deze camino hebben gelopen (ik ga ook posten op camino websites), want als er stroom bij de bedden is hoef ik niet met verlengsnoeren, accu's etc te sjouwen. Het punt is dat ik alles elke dag zo'n 20/25 km op mijn rug moet dragen....een maand lang. Dus hoe minder gewicht hoe beter. Wel goed dat er steeds meer mogelijk is!

Re: Camino Portugues: Stroom??

6
Ik ben door Frankrijk en via de Camino del Norte naar Santiago de Compostella + Finisterra gelopen. Bij inchecken bij een albergue uitleggen dat je een masker hebt.
Een aantal keren heb ik meegemaakt dat de herbergier iemand van zijn bed stuurde in de buurt van een stopcontact ten bate van mij en alle andere pelgrims. Iedereen had daarna goed geslapen. Zonder Cpap snurk ik nogal luidruchtig, in een slaapzaal is dat voor anderen niet erg comfortabel.
Wel stel ik het stopcontact beschikbaar voor andere pelgrims, wanneer ik nog niet slaap .
Ik heb tijdens het wandelen geen verlengsnoer bij, maar wel een dubbelstekker. Waarin zowel mijn reis_cpap als mijn telefoonstekker kan.
op onderstaande link zie je een voorbeeld
https://www.kabelshop.nl/Q-link-Verloopstekker-Q-link-Tweeweg-2-5-A-Wit-0011045-i12497-t50022.html

Re: Camino Portugues: Stroom??

7
Beste,

Is het gelukt? Heb je de Camino Portugues gelopen?
Hoe is het gegaan? Het slapen met de cpap in de albergues? Het vervoeren van de cpap in je rugzak? Hoeveel gewicht had je te dragen?
Ik wil het dit voorjaar gaan doen. Dus als je nog tips hebt, dan hou ik me aanbevolen.

Hartelijke groet,
Anne Marie
Wie de volle zee niet kiest
zal nooit de diepte van het blauwe water zien!

Re: Camino Portugues: Stroom??

8
Ik heb nog niet de camino Portugese gelopen.
Mijn ervaring is alleen met reispapieren. Ik had eerst een Breas reispapieren, maar die was na een paar jaar versleten. Dit apparaat bleef inclusief voeding en accu onder de 1 kilo. Nadeel was dat opladen van de accu ca 5-8 uur kostte.
Nu heb ik een Resmed mini met een accu.
Cpap is heel klein, cpap plus voeding wegen bijna een kilo. De accu laadt in ca 2 uur op en de eerste paar jaar gaat die 2 nachten mee. Accu plus voeding wegen ca 800 gram.
Wanneer je je vaste resmed mee wil nemen, dan adviseer ik probeer eerst met volle bepakking wat weekendjes te wandelen. Een maximaal gewicht van 12 kilo voor je rugzak is wat de meeste mensen aankunnen. Op de site van genootschap van St Jacob is meer info over wat je allemaal nodig hebt in je rugzak.
Buon Camino