Breas Z1 mini reiscpap te lawaaierig?

1
Ik zoek iemand die ervaring heeft met de Breas Z1 reiscpap om ervaringen uit te wisselen en er wat meer van te weten te komen. De Z1 is nog steeds te lawaaierig voor mij om goed mee te kunnen slapen, ook ondanks gebruik van de extra Q tube geluidsdemper. Mijn drukinstelling is 6 cm H2O. Bij Vitalaire Eindhoven ben ik er al eens mee langsgeweest, die konden er niet veel aan veranderen en ik kreeg de indruk dat ze vooral de nieuwe Z2 wilden verkopen.

Re: Breas Z1 mini reiscpap te lawaaierig?

2
Vitalaire is verhuist en is sinds 1 april van 2020 gevestigd in Lelystad. Zij hebben daar Medidis overgenomen en hun magazijn daar nu ook gevestigd.

Over de Breas Z1, heb je behalve de Qtube ook al gebruik gemaakt van de waterloze bevochtiger?

Deze heeft ook een geluidsdempend effect.

https://webshop.vivisol.nl/breas-z1-waterloze-bevochtiger.html
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Breas Z1 mini reiscpap te lawaaierig?

3
Jan Willem,

Er is op diverse fora al het een en ander geschreven over het lawaai dat de Breas Z1 produceert. Ik heb een aantal maanden geleden toch besloten een 2e CPAP te kopen voor op reis (Breas Z2). Hiernaast heb ik ook een Philip Dreamstation. Geluid en comfort zijn inderdaad een wereld van verschil. Ik heb de Dreamstation vaak gebruikt op reis zonder bevochtiger. Die maakt dan, ook met de Qtube, aanzienlijk meer lawaai, maar stukken minder dan de Breas.

Ik heb toch besloten de Breas Z2 (opvolger Z1, niet veel veranderd) te kopen vanwege het kleine gewicht en volume. Ook fiets ik veel en was bang dat mijn Dreamstation het zou begeven op slechte wegen, waar alle bagage continue rammelt.

Ik heb tot nu toe 2 weken gezeild en 2 weken gefietst en geslapen met de Z2. Ik heb de Z2 eerst thuis uitgeprobeerd en dat was een ramp. Het meeste geluid word via de slang en de schedel direct naar het middenoor geleid (niet via je trommelvlies - oordoppen heeft geen zin). Hier is weinig aan te doen. De Qtube help een beetje. Ik heb er 2 achter elkaar gezet, maar dit helpt nog steeds weinig. In het begin ben je zeer op het geluid gefocust. Je slaapt niet. En je hebt zoals ik een alternatief (Dreamstation). Dat gaat dus niet werken.

Ik heb besloten 2 weken op pad te gaan en alleen mijn Breas Z2 mee te nemen. De eerste nachten waren moeilijk. Een paar uur wakker liggen, dan toch in slaap vallen, weer wakker worden, zonder CPAP slapen, toch weer opzetten, enz. Maar het ging ieder nacht wat beter. Na 3-4 nachten ben ik er aan gewend. Nu slaap ik redelijk snel in, ondanks het lawaai. Kortom, ga het gevecht aan en het gaat werken!

Succes,
Diederik