Externe batterij voor Resmed Bipap ST

1
Dag allemaal,

In de loop van 2021 ga ik vanwege mijn werk voor langere tijd naar verschillende landen. Vanwege de (lange) vliegreizen en risico op stroomuitval in sommige landen, ben ik op zoek naar een externe batterij met omvormer.

Probleem is echter dat ik een VPAP gebruik met BIPAP ST instellingen.
Voor een "gewone" CPAP zijn meerdere batterijen of USB-chargers beschikbaar.
Omdat de VPAP vol-automatisch is en de druk automatisch aanpast, is het stroomverbruik variabel.
Bij toepassen van extra druk is de stroompiek groter.

Ik gebruik een Resmed Lumis 150 VPAP.
Volgens de Nederlandse zorgverleners (Vivisol, Mediq Tefa) bestaat hier geen externe batterij voor. Uit de mailcontacten hierover kreeg ik de indruk dat zij weinig moeite deden om hier navraag naar te doen, mogelijk omdat zij de producten zelf niet verkopen.

Alternatief zou een kleine reis-cpap kunnen zijn, maar ik kom er nog niet achter of deze bestaan voor VPAP therapie.


Mijn vragen zijn dan ook:
Heeft iemand een soortgelijk apparaat en heeft daar wel een geschikte externe stroomvoorziening bij kunnen krijgen?
Heeft iemand een VPAP met Bipap-ST instellingen van een ander merk in gebruik waar wel een geschikte batterij bij te krijgen is
Heeft iemand een kleine reis-vpap? Volgens mij heeft Resmed er een, maar die reageren niet op mijn mailtjes met de vraag of op deze reis-vpap ook Bipap-ST instellingen mogelijk zijn.

Dank alvast!

Re: Externe batterij voor Resmed Bipap ST

2
Ik denk dat een reiscpap geen oplossing zal bieden. Ook deze zal uitvallen als er geen stroom is en zij werken op dezelfde oplaadbare accu's als de gewone cpap's, bovendien maken deze meer geluid daar de kleinere motoren hetzelfde moeten presteren als de grotere exemplaren.

Ik heb de originele Resmed Powerstation-II en die voldoet in combinatie met de Resmed Airsense 10 prima. Deze is ook geschikt voor de Resmed Vpap IV. Deze mag ook in vliegtuigen gebruikt worden vanwege de 97 Wh (lager dan 100 Wh is toegestaan).
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Externe batterij voor Resmed Bipap ST

3
Dag Ruud, dank voor je snelle reactie! Dat ziet er goed uit die Resmed Powerstation. Kun je aangeven wat ik daar nog meer voor nodig heb? Moet daar nog een bepaalde omvormer of aansluitkabel tussen?
Sorry, niet goed gelezen. Toebehoren staat onderaan de website van Vitalaire. Ik ga contact met hen opnemen.

Re: Externe batterij voor Resmed Bipap ST

4
Deze informatie staat erop de bijgeleverde stroomadapter:


Ik heb er kabel bij die voor de Resmed S9 geschikt zijn en ook een kabel voor de Resmed Airsense 10. Ik heb twee accu's die ik van iemand kon overnemen, wel handig want mijn moeder heeft een Resmed S9. Op de website staat ook dat er een kabel bij gekocht zou moeten voor de Vpap. ik heb een gewone stekker aansluiting, maar voor andere delen op de wereld zal je een wereldstekker nodig hebben.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Externe batterij voor Resmed Bipap ST

5
Boxspringsteen schreef: 22 dec 2020, 10:45 Ik gebruik een Resmed Lumis 150 VPAP.
Volgens de Nederlandse zorgverleners (Vivisol, Mediq Tefa) bestaat hier geen externe batterij voor. Uit de mailcontacten hierover kreeg ik de indruk dat zij weinig moeite deden om hier navraag naar te doen, mogelijk omdat zij de producten zelf niet verkopen.
Dat is ook mijn ervaring, alles wat niet valt onder de categorie "huis tuin en keuken CPAP" behoort in hun ogen bij de CTBs (Centrum voor thuisbeademing).

Maar ik heb goed nieuws: Alle types apparaten van ResMed zijn eigenlijk van binnen identiek. Zelfde moederbord, zelfde blower en motor, alleen iets andere instellingen in de software. Dus ook hetzelfde maximum vermogen (90 watt). Sowieso is in deze apparaten de warmteplaat van de bevochtiger de grootverbruiker (ongeveer 80% van de totale opname) dus de discussie over "hogere druk" en zo is nogal flauw.

GPG key ID 49A3F5E6, signature: https://paste.c-net.org/FiguringMarlin
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Externe batterij voor Resmed Bipap ST

8
Dankjewel Ruud,
Heb over deze batterij nog wat info gezocht.
Hoogstwaarschijnlijk is ook deze batterij geschikt. Zou nog als voordeel hebben dat hem continu tussen het stopcontact en de VPAP kunt leggen. Mocht de stroom uitvallen dan neemt deze batterij het direct over.

Ik ga er achteraan.