Aanschaf reis cpap

1
Ik ben mij aan het oriënteren op een goede cpap reisset. Ik ben van plan over een paar maanden op vakantie te gaan waarin we meerdere korte vluchten gaan maken. Ik wil dus een compacte en lichte reis CPAP aanschaffen met een accu zodat deze niet mee hoeft als losse handbagage maar gewoon in mijn rugzak past. De accu is niet zo ingewikkeld maar de aanschaf van een reis cpap wel. Ik heb aardig wat tijd doorgebracht op het internet op zoek naar een geschikte apparaat. Op zich zijn er genoeg reis cpap's maar in Nederland is de keus erg beperkt. De enige leverbare in Nederland is de Resmed Airmini en de BMC M1 Mini. Prijstechnisch gaat mijn voorkeur uit naar de laatste maar ik kan op het internet eigenlijk geen ervarings- of testverslagen vinden. Ik lees in verschillende tests dat de Resmed een prima keus is maar de prijs is stevig en daarnaast moet je ook nog investeren in een slang en passend masker.
Mijn vraag is: heeft iemand ervaring met de BMC M1 Mini of weet iemand een site waar deze is getest?
En heeft iemand een betrouwbare site in de EU gevonden waar je wat meer keus hebt?

Ik weet dat er meer mensen zijn geweest die vragen omtrent de aanschaf van een reis CPAP hebben gesteld maar ik heb nog geen antwoord op mijn vragen gevonden.
Machine: Resmed Airsense 10 Elite
Masker: Resmed Mirage FX
Druk: 8,6

Re: Aanschaf reis cpap

2
Ik heb inmiddels een BMC M1 mini reis CPAP aangeschaft en ook 4 weken gebruikt tijdens mijn vakantie.
Aangezien er op het internet weinig tests en ervaringen te vinden zijn zal ik kort vertellen hoe het apparaat mij bevalt en waarom ik juist deze heb aangeschaft.
De redenen waarom ik deze heb gekozen boven de Resmed Airmini heeft te maken met 2 zaken: de prijs en de mogelijkheid om ieder masker te kunnen gebruiken.
De prijs van de BMC ligt toch fors onder die van de Resmed en ik vind het prettig dat ik het masker dat ik op mijn thuis CPAP gebruik, ook op mijn reis CPAP kan gebruiken omdat ik daaraan gewend ben. Enige nadeel is dat, wanneer je zoals ik, mijn standaard masker gebruikt (in mijn geval de Resmed Mirage FX), je geen luchtbevochtiger kan gebruiken. Tevens heb ik er een reistasje bijgekocht en op aanraden van leden op dit forum een verlengsnoer van 5 meter (is toch een stuk lichter en goedkoper dan een accu).
In de reistas past alles (op het verlengsnoer na): het apparaat, de slang, het masker, de stroomkabel, extra filters en een wereldstekker. Ik heb op de vliegvelden geen vragen gekregen omtrent extra handbagage. De reistas is zo klein dat hij door kan gaan voor een tasje waar mensen ook hun reisbescheiden zoals paspoort, geld etc. in meenemen.

Het gebruik:
Je dient de LightTrip app op je smartphone te installeren om de BMC in te kunnen stellen en om je slaaprapport te bekijken. Het koppelen gaat snel en makkelijk.
Aangezien de instellingen soms andere namen hebben en iets anders werken dan bij mijn ResMed Airsense 10 moest ik tijdens het gebruik één en ander bijstellen zodat het voor mij goed en prettig werkte. Wat me opviel is dat druk slechts in stappen van 0.5 is in te stellen en niet van 0.1 zoals bij mijn Resmed.
Zoals reeds gezegd gebruik in mijn standaard masker zonder bevochtiger. Dat werkte bij mij prima maar ik ben in een gebied op vakantie geweest met een hoge luchtvochtigheid dus ik weet niet hoe dit in een droog klimaat gaat werken.
Het geluid viel mij erg mee maar dit is natuurlijk erg persoonlijk. Ik slaap makkelijk in en heb niet snel last van geluid. Het geluid is een beetje vergelijkbaar met White Noise. Mijn vrouw had er in ieder geval geen last van (maar die slaapt thuis ook met white noise dus ze is eraan gewend).
Vooral bij het uitademen hoor je meer geluid dan bij de Resmed Airsense. De airsense is vrijwel geluidloos en dat is de BMC zeker niet (maar dat geldt volgens mij voor iedere reis cpap).
Ik was ook bang dat, gezien het lage gewicht, ik het apparaat tijdens mijn slaap van het nachtkastje zou kunnen trekken maar dat is niet gebeurd. De rubberen voeten zijn erg stroef en houden het apparaat goed op zijn plek.
Al met al ben ik erg blij met dit apparaat en ik zie het als een uitkomst voor vliegvakanties. Hij is licht, compact en makkelijk in het gebruik. Als hij eenmaal goed staat ingesteld heb je er geen omkijken meer naar.

Ik hoop dat mensen die op zoek zijn naar een reis cpap hier wat aan hebben en jullie kunnen altijd even contact opnemen mochten jullie meer willen weten.
Machine: Resmed Airsense 10 Elite
Masker: Resmed Mirage FX
Druk: 8,6

Re: Aanschaf reis cpap

3
Bedankt voor de beschrijving van de BMC reiscpap.

De Resmed Airmini is zeker stil, maar zijn daarbij behorende maskers zeker niet. Even dit, je spreekt over drukstapjes van 0,1 cmh2o bij de Resmed die je thuis gebruikt, maar dit moet 0,2 cmh2o zijn. Heel veel merken gebruiken drukstapjes van 0,5 cmh2o, Resmed is daar een uitzondering in.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Aanschaf reis cpap

5
Op dit moment heeft Philips een groot probleem en heeft men alle apparaten nodig ter vervanging van de apparaten met het foutieve schuim.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Aanschaf reis cpap

6
Wat ik me zomaar afvraag:
Als zo'n kleine reis-cpap net zo goed voldo, waarom krijgen we dan zo'n (relatief, want zo groot zijn ze nu ook weer niet) groot apparaat voor thuis van de behandelaar?
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Aanschaf reis cpap

7
Menno, een reiscpap is vaak iets kleiner, maar moet hetzelfde leveren als het huidige apparaat wat je thuis hebt staan. Omdat een reiscpap kleiner in uitvoering qua grootte is, zijn de onderdelen, lees de motor, ook veel kleiner maar wel net zo sterk en de isolatie qua geluid minder. Een reiscpap hoor je dus veel meer dan het apparaat wat je thuis gebruikt.

Je hoort de motor meer, de in- en uitademing bij het apparaat meer, vaak geen bevochtiger (via een soort sponsachtige filter die uitgeademde vocht teruglevert) of via een reusachtige bevochtiger die het kleine formaat van de reiscpap te niet doet. Ventilatie bij sommige maskers niet meer in het masker zelf maar via de aansluiting van het sponsachtige filter direct aangesloten op het masker, waarbij deze ventilatie zoveel geluid maakt dat slapen een probleem kan zijn voor de partner en jezelf.

En de reiscpap gaat korter mee qua levensduur.

De Resmed Airmini is klein en een fijn apparaat, maar met gedwongen gebruik van maskers die zoveel geluid maken dat je gedwongen bent om geluiddempende onderdelen er tussen te plaatsen omdat het motorgeluid via de slang naar je toekomt en de ventilatie dicht op je gezicht zit en die maakt ook een zeer storend geluid.

Geef mij maar mijn thuisappararaat die altijd meegaat als ik ergens anders moet overnachten.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Aanschaf reis cpap

8
Als ik een paar dagen weg ben dan laat ik hem thuis. Verder is er in Europa zoveel netstroom aanwezig dat je bijna altijd met een licht verlengsnoertje aan je trekken komt.
Het gedoe met accu heeft zeer veel nadelen: Duur, zwaar, geen of slechte bevochtiging, geen verwarmde slang, meer lawaai en om de paar dagen laden.
In de meeste gevallen is zo'n mini cpap niet nodig.

Re: Aanschaf reis cpap

9
Duidelijke uitleg.
Dank jullie wel.

Ik neem gewoon mijn thuispapje mee.
De tas die je mee moet nemen is kleiner dan een aktenkoffertje en gewicht heeft het ook nauwelijks.

Inderdaad wel altijd een verlengsnoer mee.
Op één of andere manier vinden veel hotels één stopcontact naast het bed wel voldoende.
En daar zit het bedlampje dan al in.
Maar boven het bureau heb je vaak een compleet kabinet aan stopcontacten.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Aanschaf reis cpap

10
FrenchForest schreef: 06 dec 2022, 11:12 Ik heb inmiddels een BMC M1 mini reis CPAP aangeschaft en ook 4 weken gebruikt tijdens mijn vakantie.
Ik heb ook goede ervaringen met dit apparaat. Ik heb zelf wel last van een droge mond en gebruik er een condensator bevochtiger bij. Die zijn niet goedkoop bij de CPAP leveranciers, plm. € 4,50. Goedkoper, de helft, bij praxisdienst.nl. Zoeken naar HME. Je hebt dan wel koppelstukken en een slang verlenger nodig. Ik doe er ongeveer 5 nachten mee.
In de tent gebruik ik 'm met een 12 V accu en zonnepanelen. Om van 12 naar 19 volt te komen gebruik ik een auto-adapter voor een laptop.

Re: Aanschaf reis cpap, eigen ervaring

11
Ik ben nieuw op dit forum, sinds vandaag 18 mei. De reden hiervoor is dat ik op zoek ben naar kennis en informatie over een probleem waar ik tegenaan loop. Ik heb al jaren een Airsense 10 met Eson 2 masker, dit naar volle tevredenheid. Ik gebruik wél de bevochtigingsunit, want anders heb ik een slechte nachtrust. Recentelijk heb ik een Resmed Airmini geprobeerd om mee te nemen op reis en op de camping, dit leek mij ideaal. Echter als ik de Airmini gebruik dan is zowel met het 'eigen' slang en masker van Resmed als met mijn Eson 2 het in- en uitademen zo luid hoorbaar dat ik er last van heb en niet in slaap kom. Ik heb nl. ook tinnitus en ben daardoor veel gevoeliger voor geluid dan me lief is.. Ook het gebruik van oordoppen veranderd hier niets aan. Het lijkt dus niet het geluid van de Airmini zélf maar het masker, zowel Resmeds eigen masker met bevochtingscapsule als de Eson 2. Gek genoeg werkt dit zelfde masker (de Eson 2 dus) wél prima bij mij Airsense 10 en hoor ik niets in zowel het apparaat als het masker.
Ik heb de Airmini teruggebracht en ben gaan zoeken op internet. Mijn vermoeden is dat een bevochtigingsunit bevestigd op het CPAP apparaat zélf de enige goede oplossing is. Maar zo een systeem is bij mijn weten niet op de markt bij de kleine CPAP machines die nu juist zo handig voor op reis zijn. Wie oh wie kan mij verder helpen? Zijn er 'tips and tricks' of moet ik gewoon mijn Airsense 10 blijven meenemen op reis? Als ik zo de reacties lees op dit forum, dan krijg ik het gevoel dat ik beter bij mijn huidige systeem kan blijven en gewoon meenemen..

Re: Aanschaf reis cpap

12
Welkom hier.

Reiscpap's maken vrijwel allemaal meer geluid dan de 'thuis cpap' een kleinere behuizing met minder mogelijkheid tot het isoleren van het motorgeluid. De Air mini komt dan ook nog met een 'eigen' slang en bijbehorende 'bevochtiging en masker systeem'.

Zolang je geen backpacker bent en je de ruimte hebt om je tas met cpap spullen te gebruiken kun je idd beter je thuis Cpap blijven gebruiken.

Je wint aan ruimte besparing vrij weinig met een reiscpap en je hebt altijd de stroomadapter, slang en masker nodig. Als je geen stroom tot je beschikking hebt dan ook nog een accu. Je kunt daar beter je geld investeren dan in een reiscpap.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Aanschaf reis cpap

13
Mijn BMC M1 mini reis CPAP is hooguit de helft qua grootte ten opzichte van mijn Resmed Airsense 10. Ook weegt hij een stuk minder. De adapter heeft de grootte van de oplader van een mobiele telefoon. Die van de Resmed is groter en zwaarder. Ik heb het bijpassende tasje bij mijn BMC M1 mini gekocht en daar past alles in: CPAP, slang, adapter, masker en een wereldstekker. Dat is erg handig als hem mee moet nemen in het vliegtuig.
Wat al enkele keren is genoemd is dat je wel rekening moet houden dat een reis CPAP minder stil is dan een grote CPAP. Als je een lichte slaper bent of gevoelig bent voor geluid zou ik er niet aan beginnen. Ook kan je eventuele partner last van het geluid hebben. Mijn vrouw gebruikt oordopjes dus die hoort niets. Ook zijn reis CPAP's vrij prijzig en hebben ze geen bevochtigers met een waterbak. Ik heb de kosten nog enigszins kunnen beperken door het Resmed masker te gebruiken die ik thuis ook gebruik. Ik heb geen bijpassend BMC masker gekocht.
Ik denk dat je de meeste winst uit een reis CPAP haalt wanneer je regelmatig vliegt of fiets- c.q. wandelvakanties hebt . Als je gewoon met de auto in Europa blijft zou ik het bij de thuis CPAP houden.
Maar ook hier geldt dat iedereen zijn eigen overweging moet maken. Ik ben in ieder geval erg tevreden over de BMC voor wat hij is maar de Resmed Airsense 10 is veel beter en comfortabeler. Je moet de reis CPAP dus ook alleen zien als iets tijdelijks.
Machine: Resmed Airsense 10 Elite
Masker: Resmed Mirage FX
Druk: 8,6

Re: Aanschaf reis cpap

14
Bedankt voor jouw feedback/review op jouw reiscpap. Niet veel mensen hebben een reiscpap en er is toch regelmatig vraag naar ervaringen van mensen met een reiscpap.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar