Re: Reis cpap Transcend of Breas Z1

21
Ik heb inmiddels de Transcend gekocht, de leverancier (www.minicpap.nl) had een pakket met een batterij en een solarlader erbij dat aanzienlijk goedkoper is dan alles los. De service is ook prima. Ik wilde er een lader bij met een Eurosnoer in plaats van een lader die rechtstreeks in het stopcontact moet (als ik ergens kampeer is dat makkelijker). Toen ik belde daarover kreeg ik er een extra lader bij die met een Eurosnoer werkt de andere lader kon ik gewoon houden. Het is en blijft een smak geld maar ze doen dus niet moeilijk. Het apparaat zelf maakt weinig geluid, maar ik hoor veel meer geluid uit het masker komen, hij lijkt minder constant te blazen terwijl ik toch voor de auto versie heb gekozen! Hoe dan ook het masker maakt meer herrie dan bij mijn normale opneu apparaat terwijl het het zelfde masker is.

Breas Z1 powershell / batterijen opladen

22
Ik heb inmiddels bijna anderhalf jaar mijn Breas Z1 en ben er nog steeds zeer blij mee.
JPS schreef:De Breas Z1 batterij schijnt niet te kunnen opladen zonder de powershell en zonder de powrshell kun je het apparaat ook niet s nachts gebruiken
Dit is niet helemaal waar. Afhankelijk van hoe avontuurlijk je bent aangelegd, kan je de batterij ook zonder de powershell opladen en kan je het toestel ook zonder de powershell op batterij gebruiken.

Een paar maanden geleden in India heb ik ontdekt dat de thermische beveiliging van het laadcircuit in de powershell nét iets te gevoelig is: als de omgevingstemperatuur boven (ongeveer) 35ºC ligt, weigert de powershell de batterij op te laden. Maar de batterij is niet magischer dan een laptop-batterij en gebruikt allicht exact dezelfde cellen. Je kan deze met een eenvoudig laadcircuit opladen. Eventueel ook van een zonnepaneel.

Je kan het toestel ook van een "normale" loodaccu draaien. Je moet enkel de spanning naar 12V regelen. Dat heb ik één nacht gedaan. Ik vond slapen naast een loodaccu en een bedenkelijke Ali Express hack nét iets te avontuurlijk.

Het zou fijn zijn als Breas een aparte lader voor hun batterijen zou willen leveren maar zelfbouw is niet onmogelijk. Met het goedkoopste laadcircuit dat je op Ali Express kan vinden, kom je al een heel eind.
JPS schreef:De Transcend kan als enige batterijen laden los van het apparaat en heeft ook als optie een zonnelader.
Of het apparaat zelf goed is weet ik niet, heeft iemand er ervaring mee?
Vergeleken met de Z1, is dit toch een vrij "grote" oplossing. Maar als je niet van zelfbouw electronica avonturen houdt, is het allicht een betere oplossing.

Re: Reis cpap Transcend of Breas Z1

23
Ik ben geïnteresseerd in een mini cpap, gezien ik vrij veel op vakantie ga, en een cpap breas toch een groot deel van je reisbagage inneemt.
Wat zijn de verschillen van een reis-cpap tov een gewone cpap (behalve de afmeting logischerwijze) ? Wat ik mij afvraag is of zulk klein toestel wel dezelfde slaapkwaliteit kan opleveren dan een normaal formaat, of is het eigenlijk maar voor een dag of twee te gebruiken, en voel je nadien toch al terug een beginnend slaaptekort ?
Indien kwalitatief weinig verschil, zou ik deze mini cpap dan ook constant mogen gebruiken (thuis en op reis) (waardoor mijn cpap breas eigenlijk overbodig wordt)

Of zijn er nog opties tussen beide formaten in (normaal gezien zal ik altijd wel elektriciteit bij de hand hebben, dus de optie buiten netstroom is een nuttige bijkomstigheid maar niet noodzakelijk ... het is voor mij in de eerste instantie te doen om de benodigde inhoudsruimte in mijn valies te beperken.

Alvast bedankt,

Dirk

Re: Reis cpap Transcend of Breas Z1

24
Ik Ben nu 7 weken op fietsvakantie geweest met de Transedent en dat is me prima bevallen, het geluid viel ook reuze mee maar ik had er wel een geluidsdemper van Breas tussen.

Meerdere batterijen eerste rede.
Ik had twee batterijen bij me die eigenlijk per stuk voor ruim twee nachten stroom moeten geven maar toch soms al om 6 uur leeg waren. Nou moet ik daar wel bij zeggen dat we vaak al om 9 uur gingen slapen omdat het in dit jaargetijde in een tentje al om 6 uur donker en koud is (ook in Spanje).

Meerdere batterijen nodig tweede rede.
Veruit de meeste nachten gebruikten ik gewoon netstroom dus echt last van een lege batterij heb ik niet gehad. Wel raad ik iedereen aan om zeker twee batterijen mee te nemen omdat je dan gewoon meer speling hebt. Stel je hebt geen stroom bij de kampeerplek maar wel bij de receptie, dan kan er éém batterij opladen terwijl je slaapt op de stroom uit de andere batterij. Of stel dat je twee dagen geen stroom tegenkomt dan ben je ook blij met een tweede batterij.

Geen verlengkabel nodig, wel een C7 snoer.
Het is handig om een oplader te gebruiken met een C7 aansluiting voor een C7 aansluitsnoer. Het oude model lader van de Transcent heeft zo'n lader met zo'n snoer, het standaard snoer is anderhalve meter maar ze zijn er ook in 10 meter.
Bovendien zijn er C7 verdeelstekker die veel kleiner zijn dan een normale grote stekkerdoos, dus kun je met C7 zonder veel moeite en ruimte savonds meerdere dingen tegelijkertijd aansluiten. Er zijn bijvoorbeeld lampen, wekkers, USB laders en AA batterijladers met een C7 aansluiting.

Zonnecellader niet nodig maar wel handig.
Ik heb deze maar één keer gebruikt maar toen was er die avond gewoon stroom dus was het niet nodig, het kan wel handig zijn al ga je naar afgelegen gebieden, maar anders zou ik eerder een extra batterij kopen voor dat geld. Ik weet niet of je met de Transcent lader die ik heb ook mobieltjes, Garmin's of andere dingen op kunt laden, maar anders had ik achteraf misschien beter een universele lader kunnen kopen. De zonnecellader neemt wel weinig ruimte in, past makkelijk in je tas maar op fietsvakantie heb je er weinig aan.

Inpakken.
Er zit bij de Transcent een erg handig tasje waar alles in kan. Dat tasje paste perfect in één van mijn voortassen met nog eren toilettas er bovenop, maar de batterijen had ik altijd in mijn achtertassen tussen mijn kleding vanwege het gewicht.

Kwetsbaarheid.
Vooral de slang en het masker zijn kwetsbaar, de batterijen zijn een paar keer gevallen, de Transcent is een keer van een nachtkastje in een hotel gevallen, maar het kan allemaal aardig tegen een stootje. Het zijn vooral de transparante plastic delen die snel stuk gaan, er zit een scheurtje in mijn verloopstukje dat tossen de slang en de Transcent in zit, en dat zat er al in voordat hij van het nachtkastje was gevallen, en thuis heb ik een keer een nieuw neusstuk gekregen omdat het rubber was gescheurd, ook kan ik voorstellen dat de houder om het rubber heen stuk is zodra hij een keer klem komt te zitten. Berg dus de slang, het masker en alle andere losse dingetjes goed op!


Veel plezier!

Re: Reis cpap Transcend of Breas Z1

25
Ik heb bij minicpap.nl zojuist de transcent auto cpap gekocht. Ik wil weer eens in een tentje kunnen kruipen op een festival zonder te denken, nee kan niet want.... Voor degene die ook aanschaf overwegen, er is via de site nu een eindejaarsactie waarbij je een P8 batterij of een bevochtiger voor 99 euro krijgt ipv 350.
Bij Vivisol zou ik 1090 kwijt zijn. Nu 795. Hoop geld, maar krijg er een stukje vrijheid voor terug.

Verstuurd vanaf mijn HUAWEI CAN-L11 met Tapatalk

Re: Reis cpap Transcend of Breas Z1

28
Ik heb de afgelopen 2 nachten thuis de batterij van de Transcend getest.

Op andere fora heb ik al gelezen dat de batterij de verwachte duur van 16 uur bij een druk van 14 niet gaat halen. (Transcend P8 Multi-night Battery).
Zelf heeft de batterij het bij mij met een druk van 9,4 het 12 uur volgehouden. De omstandigheden zijn thuis verder ideaal. Weinig lekkage en hoogte speelt uiteraard ook geen rol.

Het werkt verder prima. Maar ga er van uit dat je met de P8 geen 2 nachten gaat volhouden. Dit zou overigens betekenen dat je met een P4 batterij maar slechts iets meer dan een halve nacht volhoudt, wat deze batterij in mijn ogen vrij nutteloos maakt.

Wil je zelf de druk instellen van de CPAP, dan vraagt de software om een wachtwoord. Dit kreeg ik er niet bijgeleverd, maar google weet alles. Het wachtwoord lijkt niet apparaat specifiek en is "juniper".

Groet Joop

Re: Reis cpap Transcend of Breas Z1

31
Ik heb al jaren een transcend met P8 batterij. Werkt perfect. Indien ik weet 2 nachten zonder stroom te zitten laat ik mijn gsm aflopen na 6 u slaap en dan zet ik het toestel uit en ontkoppel van de batterij. Daarna nog wat slapen. ZO ben ik zeker van 2 nachten stroom te hebben.
HEt nadeel van de Transcend is de gummi aansluiting van de slang. Die was al na enkele weken "te" zacht geworden en bijft niet meer zitten in het toestel (we zaten dan ook in Marokko a hoge omgevingstemperaturen). Vivisol gecontacteerd en die zeiden me doodleuk dat ik een nieuw onderdeel kon kopen bij hen.... Ja dat zal wel. Dus met wat improvisatie en een stuk touw hangt het vast. HEt touw gebruik ik ook om te voorkomen dat de Transcend eens van het nachtkastje valt. Nu gaan we een trekking doen in Noord India. Ik denk een TRANSCEND PORTABLE SOLAR CHARGER aan te schaffen. Wie heeft er ervaring mee? Of zou het beter zijn te zoeken naar zonnepanelen die ook andere batterijen kunnen opladen?