Slaapapneu of overgangsklachten?

1
Beste allemaal,

Ik ben nog vrij nieuw op dit forum, maar heb al wel heel veel van jullie gelezen. Zelf heb ik een paar dagen terug ook al iets geschreven op http://www.apneuvereniging.nl/forum/vie ... =62&t=9288.

Ondanks het doorspitten van dit forum, ben ik nog niets tegen gekomen van het probleem dat veel dames onder ons treft :?. (excuus als het er al wel opstaat maar ik er overheen heb gekeken).
Ik leefde namelijk al jaren in de veronderstelling dat veel van mijn klachten voortkwamen doordat ik in de overgang was beland. Nu lees ik op dit forum dat klachten als nachtzweten, veel toiletgang in de nacht, beklemmende band rondom je borst, darmklachten, hoofdpijn, droge mond, spierpijnen, gewrichtsklachten, gewichtstoename en ga zo maar door ook door de slaapapneu veroorzaakt kunnen worden. Zo wordt het wel extra moeilijk om te onderscheiden waar je nu echt last van hebt. Of ligt dit aan mij?
Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen.

Inmiddels vraag ik me ook af waar de lat wordt gelegd. Bij mij zijn 68 ademstilstanden per uur geconstateerd. Is dit veel? Of gemiddeld? Is er echt een vonnis voor het leven gegeven? Zo voelde het voor mij toen ik de uitslag te horen kreeg met bijbehorende behandeling.
Jullie zien het, ik zit nog boordevol vragen.

Ik kijk uit naar jullie reacties. Groet, Angela

Re: Slaapapneu of overgangsklachten?

2
Het zou mogelijk zijn dat het niet voor het levenis, maar dit hangt dan weer af van de oorzaak van de apneu.

Is de oorzaak overgewicht, dan zou afvallen helpen, echter 100% garantie heb je dan niet
Is de oorzaak fysiek, dan zou een operatie mogelijk helpen.

Echter, bij de ernstige vorm, dus 30+ qua ahi, is dit over het algemeen niet ter zake.

60 is hoger dan die bij mij is gemeten, ik had 35...maar dat is dan weer relatief laag ten opzichte van andere verhalen, zoals de jouwe, waarbij een ahi van 60 of meer is gemeten.

Re: Slaapapneu of overgangsklachten?

3
Aan overgewicht ligt in elk geval niet. Ik ben 72 kilo. Te zwaar naar mijn zin, maar ik krijg er niets af. Die kilootjes zijn er bij gekomen sinds ik volgens mij in de overgang zit. Maar twijfel nu omdat apneu ook gewichtstoename kan geven, las ik op het forum.

Re: Slaapapneu of overgangsklachten?

4
Angela, 68 stops per uur is een zware vorm van apneu. alleen met cpap te bestrijden. Operatie helpt vaak maar om 50 tot 70 procent te verminderen en succes is niet altijd gegarandeerd. Bij 70 procent succes zou je nog een ahi van 20 per uur overhouden en dan ben je dus nog overgeleverd aan een cpap.

Je hoeft niet te zwaar te zijn om apneu te hebben. Het kan ook aan een te nauwe doorgang van je luchtwegen liggen. Hoe ouder je wordt des te slapper wordt het weefsel in de keelholte en hoe groter de kans op apneu.

Een juiste behandeling met een goed zittend, passend masker is nu belangrijk voor jou.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Slaapapneu of overgangsklachten?

5
Hoi Angela

Bij mij was het onderscheiden van de klachten duidelijk omdat ik met de therapie ben begonnen voor ik in de overgang kwam. Ik kwam vrij laat in de overgang, ik was 54 jaar, vergeleken met mijn zussen en mijn vriendinnen. Ik heb ook betrekkelijk weinig overgangsklachten gehad, behalve gewichtstoename en heel af en toe een opvlieger. Ik heb dus weinig aandacht aan hoeven te besteden. Je kunt bloed laten prikken om te checken of je inderdaad al in de overgang bent. Dat kan via je huisarts. Inderdaad lastig als je twijfelt omdat ook apneu invloed heeft op je hormonale stelsel. Als je er interesse in hebt, kan ik je een artikel hierover sturen van Drs. Sandra Houtepen, medisch adviseur van de apneu vereniging.

Ik heb ook lang geworsteld met het feit dat mijn therapie levenslang zou zijn. Nu slaap ik 11 jaar met CPAP en heb er geen probleem meer mee. Ik ben wel heel eerlijk en als er een betere oplossing komt als de CPAP die wetenschappelijk is onderbouwd, sta ik als eerste in de rij.

Groetjes, Thea

Re: Slaapapneu of overgangsklachten?

6
Hoi Angela,

Ik had ook 68 ademstops per uur. En ik ben wel te zwaar. En ik heb nauwe luchtwegen. Ik heb mij ook afgevraagd of het misschien de overgang was... Maar de cpap bracht wel een hoop verbetering van de klachten. Ik heb ook geen problemen meer met de cpap (gebruik hem nu 10 maanden). Maar net als Thea zou ik ook graag een betere oplossing willen

Re: Slaapapneu of overgangsklachten?

7
[quote]Ik leefde namelijk al jaren in de veronderstelling dat veel van mijn klachten voortkwamen doordat ik in de overgang was beland. Nu lees ik op dit forum dat klachten als nachtzweten, veel toiletgang in de nacht, beklemmende band rondom je borst, darmklachten, hoofdpijn, droge mond, spierpijnen, gewrichtsklachten, gewichtstoename en ga zo maar door ook door de slaapapneu veroorzaakt kunnen worden. Zo wordt het wel extra moeilijk om te onderscheiden waar je nu echt last van hebt. Of ligt dit aan mij?[/quote]

Een heel interessante vraag, waar ik zelf ook wel eens mee worstel (als man? jawel, lees verder).

Veel plassen 's-nachts kan ik in ieder geval verklaren. Als je (goed) slaapt wordt een hormoon aangemaakt die er voor zorgt dat er minder vocht wordt afgedreven. Daarom gaan "gezonde" mensen zelden 's-nachts naar de WC. Als je niet goed in een diepe slaap komt, gebeurt dat niet. Vandaar dat ik ook vaak meerdere keren moet plassen 's-nachts, door de apneu dus.

Band om je borst kan heel veel oorzaken hebben, meeste gelukkig onschuldig. Heb ik ook in perioden last van. Bij mij is het waarschijnlijk gewoon de spieren van het skelet die pijnlijk en vermoeid zijn door onvoldoende diepe slaap.

Hoofdpijn en spierpijn kunnen heel goed veroorzaakt worden onvoldoende goede slaap.

Het gaat mij even om het nachtelijke zweten. Ik heb zelf al jarenlang "opvliegers" zoals vrouwen in de overgang ervaren. Ik heb het dan ontzettend warm, niet lekker warm, maar heel vervelend. Mijn handpalmen en adem voelen heel warm, de rest van m'n lichaam is ijskoud. Toch kan ik dan niet onder een deken of dekbed liggen, dat houd ik niet vol. Niet echt goed voor je spieren. Alleen even uit bed gaan helpt en dan daarna heb ik het vaak weer erg koud.

De connectie met overgang is dat deze symptomen typisch horen bij verlaagde/te lage geslachtshormoon-spiegels. Niet alleen bij vrouwen in de overgang. Vandaar dat ik dus (ook) heel benieuwd ben naar of dit nou veroorzaakt wordt door de apneu of toch iets anders.

Herkennen meer van de mensen met apneu dit?

Re: Slaapapneu of overgangsklachten?

8
Ik gebruik nu inmiddels 1.5 jaar de cpap en ik had 30 stops .Met de cpap nooit een probleem gehad.(neusmasker ) Nu heb ik gisteren een celon behandeling in m'n neus gehad ,helaas neus verstopt en hele hoge ahi .Net geprobeerd met neus mond masker ,ik krijg het dan erg benauwd ,dus ik spoel erg veel m'n neus met zoutwater en spray met zeezout ,in de hoop dat m'n neusmasker weer snel z'n werk doet.

En Eriks de hitte in je lichaam en het erg koud zijn ,heb ik ook van tijd tot tijd ,m'n verpleegkundige zei dat dat komt omdat je lichaam tegen de apneu's vecht en er daarom een stres reactie ontstaat die de temperaturen veroorzaakt.

De band rondom je borst schijnt te komen van de druk van je apperaat ,Persoonlijk had ik daar al snel last van en toen m'n druk verlaagt is werd het bij mij minder ,maar dat is uiteraard bij iedereen anders. Maar bij mij was de druk de oorzaak

Re: Slaapapneu of overgangsklachten?

10
Mijn suikerspiegel is inderdaad niet helemaal lekker. Geen diabetes maar meer tegen reactieve hypoglycemie, d.w.z. mijn suikerspiegel gaat te hard naar beneden als ik iets eet. Ik heb daarvoor ooit een tijdje geprikt om dat in kaart te krijgen. Maar ik heb geen verband opgemerkt tussen 's-nachts zulke opvliegers en m'n suikerspiegel.

Maar op zich een interessante gedachte!