Re: verslaafd aan neusspray?

23
Thea

De ene avond Vibrocil ik, de ander Flixonase ik... Persoonlijk vind ik Vibrocil beter.
Maar ik snap nog steeds niet wat de schadelijke gevolgen kunnen zijn. Als je zoals ik al minimum 20 jaar elke avond gebruikt, dan heb ik geluk of wat? Zal wel allemaal niet zo erg zijn zeker?

grtjs
ief

Re: verslaafd aan neusspray?

24
Ief schreef:Thea

De ene avond Vibrocil ik, de ander Flixonase ik... Persoonlijk vind ik Vibrocil beter.
Maar ik snap nog steeds niet wat de schadelijke gevolgen kunnen zijn. Als je zoals ik al minimum 20 jaar elke avond gebruikt, dan heb ik geluk of wat? Zal wel allemaal niet zo erg zijn zeker?

grtjs
ief
Hoi Ief

Je bent een volwassen mens dat zijn eigen keuzes kan maken. Als het voor mezelf was zou ik zeker de Flixonase kiezen. Dit soort neusspray's werkt het meest effectief als je het enige dagen gebruikt. Om en om bereik je dit effect niet mee maar aan jou de keuze.

Groetjes, Thea

Re: verslaafd aan neusspray?

26
Pim1953 schreef:Zelf gebruik ik vanaf het begin, nu zo'n 2 jaar, bijna dagelijks Nasonex (corticosteroïden) naar volle tevredenheid. Wel oppassen met een product wat schijnbaar hetzelfde is maar heftige klachten kan geven. Vorig jaar wist mijn apotheker het weer eens een keer beter en gaf mij i.p.v. Nasonex, Cipla mee. Nou dat heb ik geweten hartritme stoornissen, vreselijke hoofdpijnen, 3 x eerste harthulp, bezoek aan de cardioloog, bij de neuroloog een scan van mijn hoofd enz. enz. en allemaal als gevolg van het "zelfde" product maar net iets anders samengesteld. Laat ik het zo zeggen de besparing van slechts enkele euro's van de apotheker heeft de zorgverzekeraar duizenden euro's gekost.
Erg kort door de bocht Pim. Ik ben getrouwd met een apothekersassistente en daarom misschien niet helemaal objectief, maar daardoor kan ik wel melden dat als je een alternatief middel van je apotheek krijgt, daar als werkzame stof ECHT hetzelfde in zit als wat je voorgeschreven hebt gekregen. De apotheker mag niet zomaar iets "anders" meegeven zonder overleg met de behandelaar. Dat dat wel gebeurt is een hardnekkig gerucht dat op de een of andere manier maar rond blijft zingen. Het gebeurt zeer regelmatig dat mensen helemaal over de rooie gaan omdat het middel wat ze jarenlang kregen opeens in een anders gekleurd doosje zit of dat de naam is veranderd (en ja, dat gebeurt dus ook soms).

Soms kan het voorkomen dat er andere hulpstoffen worden gebruikt in het middel dat je meekrijgt. Dat mag voor de werking niet uitmaken, maar het kan zijn dat je allergisch of intolerant bent ervoor. Als het goed is heb je dat dan al doorgegeven aan je en apotheek en wordt dat vanzelf opgemerkt.

Dat je niet het middel mag of kan gebruiken dat is voorgeschreven, is overigens ook een misverstand. Jij mag eisen dat je het oorspronkelijke middel krijgt, de apotheek kan dat niet weigeren. Het betekent wel dat de apotheek de kosten niet bij de verzekering mag declareren, dus dan zul je contant moeten betalen. Vervolgens kun je proberen het bedrag, of een deel ervan, weer terug te krijgen van de verzekering. Of die dat dan vergoedt is aan jouw verzekering, ik zou daarover vooraf contact opnemen.

Bottom line is dat als je een alternatief middel krijgt, dat niet komt omdat de apotheek daar voordeel bij heeft, maar simpelweg omdat de verzekering alleen het alternatieve middel vergoedt, dáár moet je zijn als je het er niet mee eens bent.

Re: verslaafd aan neusspray?

27
Hoi Erik
eriks schreef:Ter aanvulling: volgens mijn huisarts moet je fluticason (Flixonase) zelfs zeker wel twee weken gebruiken voordat het wat doet, het is ook niet een middel om "acuut" een dichte neus op te lossen (zoals xylometazoline).
Klopt helemaal hoewel ik al vanaf dag 1 het verschil in zwelling in de neusslijmvliezen merkte. Ik was een week verder toen het perfect werkte en gebruik het nu al jaren naar volle tevredenheid. Meestal duurt het een dag of 7 en bij sommigen langer.

Groetjes, Thea

Re: verslaafd aan neusspray?

28
Bij mij doet het overigens niks. In totaal drie keer voorgeschreven voor 1-2 maanden, maar nooit verschil gemerkt. Ik krijg nu Dymista, een combinatie van fluticason een een anti-histaminicum en dat doet zowaar wel wat. Maar het is wel goor, je hebt nog een uur een bittere smaak in je mond.

Re: verslaafd aan neusspray?

29
Hoi Erik

Niet iedereen is hetzelfde (gelukkig). Het gaat er hier om dat de 'schadelijke' neusspray's in de vrije verkoop zitten. Ik blijf dat een kwalijke zaak vinden. Dit soort middelen vallen mijns inziens onder artsen beleid met een tweede controle door de apotheker. Ook al moet je zelf betalen, dit is toch een heel verschil met vrije verkoop waarin een ieder onbeperkt kan kopen en gebruiken. Artsen/ apothekers horen te weten welke middelen op termijn al dan niet schadelijk zijn. Daar gaat het mij om.

Groetjes, Thea

Re: verslaafd aan neusspray?

30
Thea, wat is dit toch voor een kruistocht?

Misschien moet de paracetamol voortaan ook maar op recept. Je hebt immers altijd randdebielen die de bijsluiter niet lezen en drie keer de dagelijkse hoeveelheid tegelijk innemen, kun je zomaar een ernstige leverbeschadiging aan overhouden. Gevallen genoeg van bekend. Onverantwoord dat je dat zo bij het Kruidvat kunt kopen. Veel riskanter spul dan Xylomemetazoline eigenlijk, als je het zo bekijkt.

Ik chargeer natuurlijk een beetje maar dat is toch eigenlijk de teneur van je verhaal. Ik ben blij met Xylometazoline en gebruik het verantwoord als ik verkouden ben; daar is het ook voor bedoeld. Natuurlijk zijn er mensen die het op een niet verantwoorde manier gebruiken maar er is heel wat linkere rotzooi te koop bij de drogist en dat kan ook allemaal op onverantwoorde wijze gebruikt worden. Waarom is dit spul nou zo belangrijk voor je? Omdat jij toevallig een paar mensen kent die het misbruikt hebben?

Groet,

Gerard

Re: verslaafd aan neusspray?

31
Omdat jij toevallig een paar mensen kent die het misbruikt hebben?
Van tabletten en Paracetamol weten mensen van zichzelf wel dat ze de hoeveelheid in de gaten moeten houden, van Xylometazoline is dit een stuk minder bekend en al zeker het feit dat het "verslavend" werkt qua werking (afhankelijkheid) is bij veel mensen niet bekend. Daar zijn op dit forum al diverse voorbeelden van voorbij gekomen.

Groeten, Bram

Re: verslaafd aan neusspray?

32
Ik ben het wel eens met Thea hoor.

Fluticason is veel minder schadelijk dan xylometazoline en het is eigenlijk best raar dat de eerste alleen op recept verstrekt wordt en de tweede niet. Rationeel gezien zou dat omgekeerd moeten zijn.

Het is grappig dat je paracetamol noemt, dat is uiteindelijk helemaal niet zo onschuldig als veel mensen denken. Het afbreken is behoorlijk belastend voor de lever, maar nog belangrijker, een overdosis van minder dan 2x de toegestane dagdosis (op een dag) kan al resulteren in onomkeerbare leverschade. De reden dat artsen altijd liever paracetamol voorschrijven dan nsaid's (ibuprofen, aspirine, diclofenac, carbasalaat, enz.) is volgens mij dat paracetamol niet het risico geeft van bloedingen (in slijmvliezen van o.a. darmen en maag). Anders zou ik het niet weten eigenlijk.

Nou blijkt uit steeds meer onderzoek dat paracetamol ook op dat gebied helemaal niet zo onschuldig is. Mensen die dagelijks paracetamol gebruiken (bijvoorbeeld vanwege reuma), blijken net zoveel last van bloedarmoede te hebben als mensen die dagelijks nsaid's gebruiken. Dat betekent dat die rode bloedlichaampjes "ergens" gebleven moeten zijn, zeer waarschijnlijk gewoon in de maag of darmen door bloedingen. Met andere woorden, paracetamol lijkt net zo slecht voor je slijmvliezen te zijn als nsaid's. Als je daar nog bij neemt dat paracetamol bij bijna de helft van de mensen geen aantoonbaar effect heeft (hooguit als placebo) èn dat de exacte werking van paracetamol na meerdere decennia nog steeds niet bekend is, dan begrijp je echt niet waarom dit middel nog met voorkeur wordt voorgeschreven.

Even weer iets meer on-topic: de belangrijkste bijwerking van nsaid's is interne bloedingen. Je moet flink overdoseren (als je het niet dagelijks gebruikt) voordat dat echt realistisch wordt. Dus kans op een darm- of maag-bloeding bij een flinke overdosering. Dat afgewogen tegen een compleet kapotte lever bij een lichte overdosering (van paracetamol), pleit ik ervoor om nsaid's in de vrije verkoop te laten en paracetamol alleen nog maar op recept te verstrekken. En dan bij voorkeur ibuprofen, daar van zijn op het moment de minste bijwerkingen bekend (terwijl het al meerdere decennia gebruikt wordt).

Zoals gezegd is mijn vrouw apothekersassistente. Van haar hoor ik vaak genoeg dat de meeste mensen de bijsluiters totaal niet lezen. De apotheek en verstrekking op recept is dus helaas een noodzakelijk kwaad.

Re: verslaafd aan neusspray?

33
Gerard1963 schreef:Thea, wat is dit toch voor een kruistocht?

Misschien moet de paracetamol voortaan ook maar op recept. Je hebt immers altijd randdebielen die de bijsluiter niet lezen en drie keer de dagelijkse hoeveelheid tegelijk innemen, kun je zomaar een ernstige leverbeschadiging aan overhouden. Gevallen genoeg van bekend. Onverantwoord dat je dat zo bij het Kruidvat kunt kopen. Veel riskanter spul dan Xylomemetazoline eigenlijk, als je het zo bekijkt.

Ik chargeer natuurlijk een beetje maar dat is toch eigenlijk de teneur van je verhaal. Ik ben blij met Xylometazoline en gebruik het verantwoord als ik verkouden ben; daar is het ook voor bedoeld. Natuurlijk zijn er mensen die het op een niet verantwoorde manier gebruiken maar er is heel wat linkere rotzooi te koop bij de drogist en dat kan ook allemaal op onverantwoorde wijze gebruikt worden. Waarom is dit spul nou zo belangrijk voor je? Omdat jij toevallig een paar mensen kent die het misbruikt hebben?

Groet,

Gerard
Beste Gerard

Het gaat hier om een publicatie die wetenschappelijk is onderbouwd. Jij maakt goed gebruik van jouw medicatie. Dat is prima maar dan schrijf je het volgende:
Gerard1963 schreef:Over otrivin (en de huismerken met xylometazoline) wordt vaak zo spastisch gedaan. Als ik echt verkouden ben is het voor mij het verschil tussen wel of niet met neusmasker kunnen slapen, en als je er na de verkoudheid weer gewoon mee ophoudt is er niks aan de hand.

Goed van jou dat jij er zo mee omgaat. Maar om het dan meteen spastisch gedoe te noemen omdat er mensen serieus mee in de problemen te komen vind ik persoonlijk ook sterk overtrokken.

Na deze publicatie reageren er mensen en daar reageer ik ook op. Waar jij jouw antwoord op baseert dat dit mijn kruistocht is, zie ik niet. Omdat ik antwoord op on topic vragen van mensen? Mag dat niet?

Ik ben het helemaal met je eens dat er veel middelen in de vrije verkoop zijn die ernstig schade kunnen aanrichten, maar daar gaat dit topic niet over. Als je het al een kruistocht wil noemen, dan zeker niet de mijne.

Groetjes, Thea

Re: verslaafd aan neusspray?

34
@Eriks: het is natuurlijk niet toevallig dat ik juist paracetamol noem. Juist omdat iedereen denkt dat het betrekkelijk onschuldig is terwijl overdosering juist bij paracetamol zo link is.

@Thea: je hebt wel gelijk hoor, wat betreft de risico's van Xylometazoline, maar ten eerste heb ik juist helemaal niet het gevoel dat iedereen het zo onschuldig vindt. Daar werd me letterlijk al als schooljochie de kop over scheel gezeurd. Als ik het met een snipverkouden kop eens wilde hebben riep mijn vader direct dat een collega van hem daar zijn hele neustussenschot mee "weggebrand" heeft. Het gekke is juist dat in mijn directe omgeving een hoop mensen het nauwelijks durven te gebruiken omdat ze o zo bang zijn eraan verslaafd te raken of hun slijmvliezen te ruïneren. Zelfs als je dan uitlegt dat dat onzin is, als je er maar weer mee ophoudt zodra je verkoudheid over is. Dat is trouwens ook wat ik bedoelde met "wordt altijd zo spastisch over gedaan", dat sloeg dus op de reacties die ik er in mijn omgeving altijd op krijg en niet op jouw bericht. Als ik eens een paracetamolletje neem vraagt nooit iemand zich af of dat goed idee is, terwijl dat middel in potentie toch veel gevaarlijker is.

Tenminste, vergeleken bij een ernstige leverbeschadiging lijkt me een probleem met je neusslijmvlies toch niet direct van levensbedreigende orde.

Dus ik zeg niet dat het onzin is, maar daarom vind ik het zo raar dat je juist over dit middel begint. Dan zijn er nog wel een paar vrij verkrijgbare middeltjes, waarvan de veel zwaardere risico's ook nogal eens onderschat worden.