celon behandeling van neus

1
Gisteren een celon behandeling in m'n neus gehad.
Verdoving was best vies ,het liep via m'n neus ook m'n keel in en er moest toch nog bij verdoofd worden.
De ingreep voelde je een heel klein beetje maar dat klopte.
Ik heb een neus masker en die mocht ik gewoon weer opzetten ,maar daar heb ik nu niets aan ,omdat de neus vol zit .
M'n apneus zijn daardoor erg hoog.
Ik spoel veel met zout water en neem paracetemol in ,om risico van een ontsteking tegen te gaan.
Even een week doorzetten en dan hoop ik me beter als nu te voelen

Re: celon behandeling van neus

2
Heb je het toevallig over deze ingreep: http://nl.wikipedia.org/wiki/Conchareductie en dan in het bijzonder reductie van de onderste neusschelp, die poliklinisch verricht kan worden? Dat heb ik namelijk ook gehad, vorig jaar. Je krijgt watten met verdoving en ook xylometazoline in je neus. Beide smaken niet lekker als het in je mond komt, wat vroeger of later gebeurt.

Spoelen met zout water moest ik twee maanden lang doen, pas na een maand zou er echt verbetering merkbaar zijn.

Re: celon behandeling van neus

4
Zo'n conchareductie heb ik ook gehad toen ik een jaar of drie-vier geleden met de Cpap begon, maar dan onder (heel korte) volledige narcose. Een heel vreemde ervaring, je bent maar een paar minuten onder zeil maar ik werd merkwaardig gedesoriënteerd wakker.

De eerste dagen na de ingreep zijn inderdaad een ramp met de Cpap, maar bij mij was dat na een paar dagen al heel wat beter en ik heb er veel baat bij gehad: veel minder snel een verstopte neus. Hopelijk haalt het bij jou net zoveel uit.

Re: celon behandeling van neus

10
Ik moest van de KNO-arts twee maanden (!) dagelijks twee keer met zout water spoelen en daarnaast ook nog neuszalf gebruiken. Dat heb ik dan ook trouw gedaan, ik heb er twee flacons van dat spul doorheen gejast. De arts vond dat het er na twee maanden prima uitzag, dus kennelijk heeft het wel geholpen.

Ik denk dat ik na drie-vier weken verbetering ervoer. Voor die tijd is het zaakje gewoon nog gezwollen. Je moet niet vergeten dat je een paar flinke brandwonden in je neus hebt.

Voor de zoutoplossing had ik speciaal spul, het is in feite gewoon zout water net als in bepaalde neussprays zit, alleen in een veel grotere flacon, waardoor het nog enigszins betaalbaar blijft, en het kan een flinke straal diep in je neus sproeien, dat is wel even afzien :wink:. Ik ben de naam even kwijt, maar er is hier vast wel iemand die het kent.

Ik had ook nog neuszalf voorgeschreven gekregen. Op zich moet je het alsnog gewoon zelf betalen, omdat het een OTC-product is, maar ik merk dat niet altijd makkelijk aan te komen is. In feite is het gewoon drie soorten vet in gelijke delen gemengd: lanoline, vaseline en glyerine. Door de lanoline ruikt het een beetje naar verse schapenwol, maar daar wen je wel aan.

Nog iets over de neuszalf, wat mij niet verteld is: het heeft geen zin om het moeizaam in je neus te smeren, dan komt het niet diep genoeg. De neuszalf moet je eigenlijk zo goed of kwaad als dat lukt flink dik op een wattenstaafje smeren en dan het wattenstaafje in je neusgaten (per stuk) steken en afsmeren. Dat is even doorbijten (gevoelig, niesen...) maar dan komt het wel op de plek waar het moet komen :wink:. Ik stond er ook van te kijken hoe diep m'n neus is :wink:.

Soms als ik een gemene hoofdpijn vanuit m'n neus heb doe ik het weer een paar dagen, in combinatie met stomen.

Re: celon behandeling van neus

11
ik heb geen zalf voor in m'n neus gehad ,trouwens zoals alles met apneu weinig voorlichting.
ik spoel 3 x per dag en maak zelf de zout oplossing.

ik kreeg vandaag te horen van de longarts dat ik 10-7 een nieuwe slaaptest krijg zonder masker ,doodeng
celon is 16-6 gedaan.

Ik heb geen pijn van de celon behandeling gehad ,zijn ook geen korstjes of bloed uit m'n neus gekomen.

Re: celon behandeling van neus

12
Ik had ook niet veel pijn. Ik had wel korstjes, maar die zaten wat dieper, die kwamen los met het smeren van de neuszalf met de wattenstaafjes. Bloed helemaal niet. Op zich een heel kleine ingreep dus, alleen duurde het dus wel twee maanden voordat alles helemaal genezen was.

Ik vind het altijd zo gek dat in het ene ziekenhuis apneu onder de longarts valt, de andere de neuroloog en bij mij dan de kno-arts.