Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

21
cpke schreef:Ik stap nu af en toe ook op loopband, maar gewoon een toertje lopen in de buurt (tussen de velden die je hier nog voldoende vind) zou ik wel leuk vinden.
Wat let je? .....oh, de drempel :D

Er is inderdaad geen stok achter de deur, waardoor je het makkelijker af kan zeggen. Maar het is nu weekend, ga vanmiddag een lekker stukje wandelen!
Ik beloof dat ik weer zal hardlopen...

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

22
Ik ben ook aan de slag gegaan met afvallen en kreeg het advies om als mijn bmi ca. 30 was 3 weken zonder masker te slapen en daarna een nieuwe slaaptest te doen. Dat heb ik inderdaad zo gedaan en het bleek dat ik geen cpap meer nodig had. Ik heb niet hoeven wennen aan slapen zonder masker, dat ging meteen prima. Nu is het alleen oppassen niet meer aan te komen. Ik probeer nog steeds wat af te vallen, er mag voor mij nog wel 10-15 kilo af maar het is de vraag of dat gaat lukken want ik sta al maandenlang stil. De laatste loodjes blijken inderdaad het zwaarst...

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

23
Super bericht Mirand
MirandaT schreef:Ik ben ook aan de slag gegaan met afvallen en kreeg het advies om als mijn bmi ca. 30 was 3 weken zonder masker te slapen en daarna een nieuwe slaaptest te doen. Dat heb ik inderdaad zo gedaan en het bleek dat ik geen cpap meer nodig had. Ik heb niet hoeven wennen aan slapen zonder masker, dat ging meteen prima. Nu is het alleen oppassen niet meer aan te komen. Ik probeer nog steeds wat af te vallen, er mag voor mij nog wel 10-15 kilo af maar het is de vraag of dat gaat lukken want ik sta al maandenlang stil. De laatste loodjes blijken inderdaad het zwaarst...
Dit is toch motiverend voor velen onder ons. Ook als het niet lukt om zonder CPAP te kunnen slapen, dan draagt een betere BMI toch bij om lekkerder in je vel te zitten. Natuurlijk is het gewicht alleen niet bepalend voor hoe jij je voelt maar voor mij toch niet onbelangrijk heb ik gemerkt.

Groetjes, Thea

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

25
Vandaag op consultatie geweest bij de prof in uz leuven.

Ze was tevreden en heb toch ook wel wat complimentjes gehad! :D :D
Heb de verschillende vragen gesteld waar ik mee zat: ivm de kids, dat ik na 9 maand cpap plots opnieuw begon te snurken/met open mond te slapen, ...

Ik was het zelf reeds van plan maar nu op aanraden van de prof dadelijk druk verlaagd van 7 naar het minimum (4).

Doordat ik afgevallen ben kan het zijn dat ik minder ahi's heb, kan het ook zijn dat de druk te hoog staat waardoor ik mijn mond open doe, en waardoor de kans bestaat dat ik daardoor vaker droge mond heb, ..

Als bij uitlezing nu zou blijken *spannend!!* dat mijn ahi niet verhoogd is, ondanks deze lagere druk, moet ik contact nemen voor nieuw slaaponderzoek en moet ik eerst een week zonder cpap slapen voorafgaand dat onderzoek.

Ben benieuwd wat het de komende dagen gaat geven.. hopelijk verschijn ik maandag niet als een wrak op m'n werk! :?

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

26
Cpke, Meestal is het net andersom. De mond kan open vallen als de druk te laag is ingesteld. Je hebt nu kans dat je te weinig lucht krijgt toegevoerd en dat je het benauwd krijgt en dus via de mond gaat ademen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

27
Dat had ik inderdaad ook al her en der gelezen op het forum, we zullen het snel genoeg merken vermoed ik?
Vermoed ook dat er pas echt zekerheid zal zijn met een nieuw slaaponderzoek

Zal deze avond voor zekerheid m'n gsm leggen om het geluid op te nemen, via de app snoreclock kan je makkelijk zien wanneer er meer 'lawaai' is in de kamer. Oxi meter van afgelopen nacht moet ik nog bekijken.

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

29
Bedankt MirandaT!

Zijn nu dag 3 en so far so good (i guess).

Ahi wel heel lchtjes gestegen maar nog ruim binnen de 'norm' van 5
Ben alles redelijk aan het 'registreren' maar moet nog eens dubbel checken of dit niet door andere oorzaken kan komen -> voorbeeld: dochter is wat ziekjes en word 's nachts ook af en toe wakker waardoor ook wij soms wakker worden etc.

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

30
Kleine update

Hoewel ik blij was dat de stijging de eerste 3 dagen niet boven de 4 ging, was dag 4 pas een grote verrassing!
De waarde ging vanaf die dag opnieuw omlaag, sindsdien zijn ze stabiel gebleven zijnde < 1 ahi (inclusief enkele valse stops)

Mail-contact gehad met de prof en heb link gestuurd naar al mijn gegevens (behalve de videobeelden dan, die zijn te groot)

Moet afspraak maken voor nieuw slaaponderzoek en een week voordien zonder cpap slapen.

Enkele andere bevinding:

- Ik heb enkele dagen last gehad van lichte hoofdpijn, maar dit kan ook andere oorzaak hebben (zo had ik wat last van verkoudheid, sinussen en klieren + was het heel druk op het werk)
- bij de hogere druk had ik regelmatig (overmatige) lekkages, sinds de lagere druk (4) helemaal geen enkele lekkage meer (zouden de leggage te wijten geweest zijn aan de open mond? Zou de cpap het met open mond slapen dan misschien toch correct aanzien als lekkage?)
- soms registreert de cpap een apneu/stop ook al is dit er geen (bij het wakker worden 's morgens, tussen cpap aanzetten en daadwerkelijk slapen, 's nachts als de dochter ons wakker maakt, ..)
- drogere mond is nu minder
- op de beelden slaap ik meestal met mond toe, soms open (klein beetje snurken). Indien open is dit meestal bij rugligging en is er iets later vaak een stop
- soms snurk ik nog, voorheen met hogere druk nooit grondig gemeten/bijgehouden dus moeilijk te vergelijken

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

31
Leuk hoor !
- soms registreert de cpap een apneu/stop ook al is dit er geen (bij het wakker worden 's morgens, tussen cpap aanzetten en daadwerkelijk slapen, 's nachts als de dochter ons wakker maakt, ..)
Heb je zin om dat eens toe te lichten ?
Ik wil niet direkt vragen "hoe weet je dat dan ?" maar ben wel benieuwd hoe dat eruit ziet in Sleepyhead. Dus, als er een stop is geregistreerd moet je dat wat mij betreft ook kunnen zien in de stroomsnelheid grafiek. Zie je daar dan niets (normale ademhaling) ? zie je een vlakke lijn maar is dat volgens jou de werkelijkheid niet geweest ? anders ?

Dank en groeten !
Peter
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

32
zal eerst beginnen met mijn 'setup' uit te leggen

Onderstaande gegevens heb ik sinds de verlaging van druk geregistreerd
(sommige ervan registreer ik al langer tijd).

- gegevens cpap via sleepyhead (S9)
- temperatuur en luchtvochtigheid slaapkamer
- Oxi meter
- 2 ipcamera's voor het vastleggen van beelden
- APP op smartphone voor het bijhouden van 'dagboek' ivm het gevoel (hoe voel ik me).

Ik ga niet naar uren beeldmateriaal kijken..
Ik neem als basis de gegevens van sleepyhead, hier staan de tijdstippen van apneu duidelijk vermeld.. die ga ik dan opzoeken in het beeldmateiraal (zijn ip-camera's dus beelden staan op harde schijf, kan je snel en makkelijk springen naar de juist tijd).

1 camera stond op het nachtkastje, zo kon ik makkelijk kijken of mond open/toe was e.d.
Ook als ik op rug lag was dit meestal goed te zien.. als ik op verkeerde zijde lag natuurlijk niet.
Deze camera nam ook geluid op.

Andere camera stond beetje verder op een kastje, die dan meer een 'overzicht' gaf (bewegingen, benen, ...)

De tijd van de cpap, de camera's, temp & luchtvochtigheidsmeter staan allemaal identiek (verschil van paar seconden).
Oxi meter start ik zo goed als mogelijk gelijktijdig met de cpap (makkelijk om nadien te importeren in sleepyhead).

Ikzelf besef 's morgens meestal niet eens dat bijvoorbeeld de dochter wakker was geworden en dat het vrouwtje opgestaan is (dochter terug in haar eigen bed of gewoon bij ons in bed).. maar 't is niet omdat ik het niet meer besef 's morgens dat ik niet lichtjes wakker was geweest etc.
Als je dan om bijvoorbeeld om 3u ziet (en eventueel ook hoort) dat eerst de dochter (ze slaapt in onze kamer in kinder bedje) rechtstaat in haar bed, het vrouwtjes uit bed kruipt, ikzelf ook beweeg/iets doe ..en het toestel net die tijd een stop registreert.
Vraag me hoe dit dan exact komt, admen ik dan effe door mond (neusmasker) of iets dergelijks dat weet ik niet.

Heb eigenlijk nog niet gekeken of ik dit inderdaad kan herkennen in de gegevens sleepyhead (stroomsnelheid e.d.)
Als je wilt kan ik dit wel eens opzoeken? heb vorige week bij 2 specifieke dagen aangeduid dat er een foutieve melding was, moet de oefening dan gewoon nog eens doen en de apneus checken met de beelden (die ik momenteel nog heb)

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

33
Mooi joh.
Zelf ga ik niet zo ver (is misschien maar goed ook, voor mij :wink:) maar ik probeer juist wel alles uit de ademhaling (stroomsnelheid grafiek) te halen.

Het grappige is dat je wel aardig reageert met "gegevens" zoals ik had verwacht. Dit is dan ook wat ik gisteren al had willen/kunnen vertellen, maar de gok was een beetje te groot. Nu niet meer (denk ik) :

Wat ik herken van mijn eigen ademhalingsgegevens, is dat best regelmatig (je kan de klok er bijna op gelijk zetten) "events" optreden die iets duiden. Denk voor het gemak even aan heel diep uitademen. Gewoon 1 keer. Maar, als dat gebeurt dan heb je 48 (ik zeg maar wat) minuten later een erbij behorend event (zeg maar een vreemde ademhaling). Alsof het apparaat het doet. Echter - en ook al heb ik me er nooit echt op geconcentreerd omdat je daarvoor beter eerst software kan schrijven (is heeeel veel werk) - ik weet wel zeker dat ik dat zelf ben. Slaapstadium 1, slaapstadium 2 en zo.

Denk als dit : Je valt in slaap (kan je aan de ademhaling zien), maar je slaapt nog niet volledig. Jij wel, maar je lichaam nog niet. Dan, 10 minuten later zakt je hele lichaam in en lees je een "heheh, alles slaapt eindelijk". Dat is zo'n diepe uitademing. Je ziet ook gemakkelijk dat daarna de ademhaling anders is. Of, dat daarna een half uurtje Apneueren begint. :o Of juist stopt.

Ben je er nog ?

Als je dit soort zaken eenmaal herkent (na een maandje koekeloeren in die gegevens) dan begin je ook te herkennen hoe je eigenlijk wakker wordt. Ook dan gebeurt er eerst iets en dit is een soort van tegenoversgeteld aan in slaap vallen. Ziet er heel anders uit, maar je kan het herkennen (ok, ik intussen wel). Denk nu als dit :
Iets begint je lichaam wakker te maken. Dat is groooote concentratie. Waaaat ? wakker worden ? neee !!
jawel. En intussen houd je je adem in.
Ik verzin natuurlijk veel te veel er omheen, maar het lijkt op een MIDDEL om je wakker te maken. Immers, als je te lang je adem inhoudt moet er van alles gebeuren om het ademen weer te laten beginnen. En tja, van de Apneuer is natuurlijk bekend dat hij/zij slecht slaapt. Steeds weer wakker worden en zo (arousal) om het ademen weer te starten.
Het lijkt dus (met mijn fantasie) een bewust mechaniek om wakker te worden. Gewoon even een Apneutje doen. :mrgreen:

Als jouw dochter rechtop in haar bedje komt, dan is zij al eerder aan het bewegen enzovoort. Jouw vaderinstinct wil jou wakker maken (vrouwen lijken daar beter in om logische redenen). Als mijn fantasie nu een beetje werkelijkheid is, wordt je dus een Apneu aangedaan om wakker te worden. Kennelijk duurt die 10 sconden of langer want anders registreert je apparaat het niet als Apneu.
Intussen denk jij dat je gewoon wakker werd en dat de Apneu daarná werd geregistreerd (wat volgens mij ook heel goed kan - bij mij in elk geval wel !). Alles is natuurlijk best kritisch qua timing (van jouw beschikbare meetmiddelen). Maar, kijk naar de grafiek in Sleepyhead en je ziet het zo.
En als je een maandje iedere dag dat soort zaken in Sleepyhead hebt bekeken, dan snap je ook snel wat je ziet. En of het bijzonder is.

Als je het niet erg vindt ... ik vind het zelf machtig interessant. Ik stel mij zo voor aan de ademhaling (achteraf) te kunnen zien dat je "instinctief" wakker wordt. Het zijn allemaal patronen (van ademhalen) en ze vertellen iets.
Hoe dan ook, ga maar eens kijken. Moet je wel steeds meteen 'smorgens doen anders weet je het niet meer (hoe je wakker werd en zo). Dan zie je gewoon aankomen dat je wakker gaat worden (wordt onrustiger).

Groeten,
Peter
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

34
effe tussen door op't werk.

Ik zal straks of van't weekend eens die 2 dagen opzoeken en de beelden en gegevens beter bekijken of apneu nu achter of voor het event was.
ik kan me inderdaad inbeelden dat het wakker worden en in slaap vallen andere gegevens geven in sleepyhead.

Zal je ook PB'tje sturen, kan je de gegevens van die 2 dagen ook zelf eens bekijken.. weet niet of je daar wat aan zal hebben want elk persoon is anders.. maar soit, baat het niet dan schaad het niet hé

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

35
Effe een update.

Van prof moest ik een weekje zonder cpap slapen voor het onderzoek
Heb toch een dikke 1,5 a 2 weken zonder geslapen (om zeker te zijn).

Onderzoek was afgelopen zaterdag, heb er echt slecht geslapen vond ikzelf (enkele keren wakker geworden wat ik eigenlijk nooit zo heb).
maar rapport is eerder positief.
Ikzelf sta wat neutraal/spectisch tov het rapport.. vind het nog niet voldoende gedaald, zeker niet bij rugligging. Denk ook dat het onderzoek niet volledig 100% OK is doordat ik X keer echt wakker geworden ben (en niet dadelijk terug kon inslapen.. wat ik thuis nooit heb

conclusie van slaaplabo in het rapport is toch dat ik mag stoppen met de cpap therapie. :)

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

36
Cpke, gedaald zeg je, maar wil je ons de waarden vertellen die er gemeten zijn?

Hoe voel of voelde jij je na deze weken zonder cpap?

Je mag stoppen heeft men gezegd, maar wil jij dat zelf wel?

Kan het zo zijn omdat men vindt dat je mag stoppen, dat je cpap moet inleveren en deze dus niet meer vergoedt wordt?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

37
Dag Ruud,

Dank voor je reactie, zal de waardes per pb doorsturen.. plaats ze niet graag publiekelijk op het forum.

Hoe ik me voel? moe.
maar komt dit nu door het stopzetten van cpap en krijg ik nu stilaan mijn 'slag' van 2 weken geen cpap te gebruiken? of komt het doordat dochterlief al enkele nachten midden in nacht wakker is (en dus ook wij wakker worden)? of door de stress/drukte op het werk? Of een combinatie van dat alles?
Zonder cpap kan je geen cijfertjes uitlezen dus heb je geen idee of er stops waren.

In rapport staat "De CPAP-therapie kan gestopt worden."
Heb nog geen gesprek gehad met prof/arts.. 't staat op planning om ze vrijdag op te bellen en indien nodig afspraak te maken.

Er is nog niets gezegd/gevraagd ivm inlevering cpap.. ik ga er wel van uit dat ze hier binnenkort zullen achter vragen.

Re: nieuw onderzoek na gewichtverlies ?

38
kleine update

Enkele weken geleden gesprek gehad met prof ivm de resultaten. Is eigenlijk altijd wel een aangenaam gesprek eigenlijk.
Zij raadde toch aan te stoppen maar pusht me eigenlijk helemaal niet. Maw m'n machientje is niet afgenomen, integendeel.
Machientje is nagekeken, uren uitgelezen voor de mut, filtertjes, nieuw masker, etc.. ik kan een jaar verder.

Echter heb ik het toestel tot nog toe niet opnieuw aangezet.
Eerste week was wel wat lastig (aanpassing lichaam i guess)
Ook merk ik de symptomen dat ik had nog niet opnieuw op, gevoel is so far OK. Hopelijk blijft dat ook zo

Ik ga van't weekend m'n 'toeters en bellen' nog eens boven halen om mezelf te monitoren.

Gewicht is al eventjes stabiel, spijtig genoeg.
Ik let er wel nog altijd op maar moet toch goed opletten dat er geen slechte gewoontes terug insluipen.

Wekelijkse afspraak met kine (personal trainer eigenlijk) heb ik wel nog steeds en raad ik iedereen eigenlijk wel aan.
Ga ik ook zo lang mogelijk proberen vol te houden.