Apneu, en nu?

1
Bij mij is apneu vastgesteld, ben 56.
Ik had 44 stops, moest gelijk terug komen voor vervolg afspraak.
Inmiddels een kastje, neus geopereerd want doorgang is niet goed en nog steeds niet.
Maar na het lezen van de documentatie zijn er toch 2 vragen bij mij opgekomen.
Mag ik geen autorijden?
Kans op arbeids ongeschiktheid?

Hoe zit dat met beide?
Moet ik die mallemolen instappen of het geheim houden?
Ik heb geen zin in gedoe als ik een ongeval krijg, of dit nu wel of niet mijn schuld is.
Moet mijn auto verzekering dit weten?
Werkgever? etc etc.
Veel vragen dus.
Ik hoop op goede antwoorden waar ik wat mee kan.

Re: Apneu, en nu?

2
Hallo en welkom in dit forum.

Je start al gelijk met de nodige vragen. Het is inderdaad zo dat je officieel twee maanden met de apneu index lager dan 15 moet zijn om weer auto te mogen rijden. Bij het besturen van D en E voertuigen is dat zelfs drie maanden.
Natuurlijk kan je al die slapende honden wakker maken met ze te melden dat je slaapapneu patient bent. Hier is het jouw eigen verantwoordelijkheid of je dat doet.
Jouw werkgever hoef je niet in te lichten.
Er is in dit forum al veel gediscussieerd over rijbewijs en verantwoordelijkheid.
Ik zou je aanraden om, met de zoekfunctie deze topics eens te lezen.

Houdoe,
Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Apneu, en nu?

4
Welkom hier

Toen bij mij de diagnose werd gesteld meer dan 11 jaar geleden wist ik totaal niets over apneu en rijbewijs. Ik zat best in een lastige situatie want mijn man had geen rijbewijs. Voor mijn werk moest ik ook autorijden. Ik heb echter mijn verantwoordelijkheid genomen en heb enkele maanden geen auto gereden omdat ik voelde dat het niet verantwoord was. Niet voor de financiële gevolgen maar gewoon een gewetensvraag: Voel je dat het echt niet kan, rijdt dan niet. Je wil niet je levenslang verantwoordelijk zijn voor een ongeluk dat je kon vermijden. In mijn ogen net zo erg, zo niet erger, dan dronken achter het stuur kruipen. Ik in ieder geval niet en deze beslissing heb ik in deze ruim 11 jaar meerdere malen moeten nemen!

Groetjes, Thea

Re: Apneu, en nu?

5
Wat betreft het autorijden.... Als het voor je werk is, dan moet je het wel melden bij je werkgever, want deze regelt de verzekering.
Als het privé is dan gewoon twee maanden niet rijden en dan hoef je het ook niet te melden.
Het heeft inderdaad met eigen verantwoordelijkheid te maken.

In het begin vond ik het onzin, maar nu ik me beter voel besef ik mij dat ik jaren als een slaapdronken iemand achter het stuur heb gezeten.
Het is dus niet voor niets dat je twee maanden met succes behandeld moet zijn voor je weer mag rijden verzekeringstechnisch.
Met te veel drank en medicatie rijden is net zo onverantwoord als rijden met onbehandelde apneu.

Re: Apneu, en nu?

6
Ok heb gelukkig wel mijn werkgever op de.hoogte gebracht..en deze was zeer strikt en meegaand. Dan brengen we je nu thuis. Als er wat gebeurd dat willen we niet aan denken. Valt voor mezelf niet mee. Maar ben erg blij met alle.medewerking. En gelukkig kan ik mijn werk ook thuis uitvoeren. Tevens werk ik al 4 maanden maar halve dagen omdat meer Nog niet lukt. Er zijn trouwens weinig werkgevers die hier begrip voor hebben. Ik ben.echter wel.blij nu 1 maand verder met de start van de behandeling dat deze beslissing is genomen voor mij. Ik was te eigenwijs en merk nu dat het inderdaad onverantwoordelijk was.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk