hoe ik een glimmend blaasapparaat mee naar huis kreeg

1
In mijn vorige bijdrage "Ik was altijd gezond, toch" schreef ik over de -voor mij- nogal onverwachte diagnose om de rest van mijn leven met een blaasmachine te moeten slapen. Klik hier om terug te lezen: https://www.apneuvereniging.nl/forum/vi ... =62&t=9915

Hieronder het vervolg: hoe ik een glimmend blaasapparaat mee naar huis kreeg...

De vertegenwoordigster van de leverancier was helemaal opgetogen, want ik was een bofkont! De DreamStation is blijkbaar het nieuwste dat er op apneu-gebied te krijgen is. Mooie naam trouwens, DreamStation! Zoiets als een PlayStation voor ouderen. "Opa slaapt met z'n DreamStation" klinkt toch veel leuker en spannender dan: "Opa slaapt met een luchtpomp tegen het snurken"! :lol:

"U bent de eerste aan wie ik dit nieuwste type mag uitleveren!" zei ze bemoedigend, gevolgd door de nogal vreemde vraag: "Vindt u dat erg?" Nee, dat vond ik niet bijzonder erg. Om niet helemaal onwetend te lijken, vroeg ik wat dan het verschil precies was met het vorige model? De mevrouw moest bekennen "dat het allemaal gewoon op hetzelfde neerkomt". En het werd nog leuker: "Wat nieuw is aan dit type, is dat dit apparaat op afstand kan worden uitgelezen door de computer - maar dat doen wij hier niet". Kortom, dit was ijzersterke marketinglogica! :P

Ze ging verder met mij keurig uit te leggen hoe ik het apparaat aan- en uit moest zetten en dat de slang en het masker 1x per week "huishoudelijk moeten worden schoongemaakt". Geen idee hoe schoon huishoudelijk schoon is maar ze vertelde dat ik de slang en het bakje van de luchtbevochtiger gewoon met warm water en afwasmiddel mag afspoelen. Wel vond ze dat ik het bakje van de bevochtiger altijd moest vullen met gesteriliseerd water. Nou, volgens mij verdampt kalk niet zo snel en ik maak me ook geen zorgen over een beetje kalkaanslag want dat poets ik er dan wel weer 'huishoudelijk' uit. Per slot van rekening is het Nederlandse kraanwater het beste kraanwater van de wereld. :lol:

Vervolgens werd er een neusmasker op mijn gezicht gezet en dat zat blijkbaar ook meteen precies goed, want ze zei: "Ziet u wel, hij past precies!" Ik kon dat natuurlijk helemaal niet zien. Door vervolgens haar mededeling te ontkrachten met de bezwering "dat 95% van de mensen met apneu met een neusmasker slaapt. En anders kunt u dag-en-nacht ons telefoonnummer bellen!". Vragen stellen leek me overbodig, ik besloot er maar op te vertrouwen dat de ontwerpers van deze spullen er goed over hadden nagedacht. :roll: .

Toen zette de mevrouw de blaaslucht aan om even te testen of alles goed werkte en dat was nou niet direct plezierig. Ik had het gevoel dat ik werd opgeblazen als een ballon. Ze legde uit dat het apparaat zelf gedurende mijn slaap de luchtdruk zou bepalen tussen de 6 en de 12. Een luchtdruk van 6 (geen idee in welke eenheden dat wordt gemeten) vond ik nog best stevig maar ook hierover hoefde ik mij geen enkele zorgen te maken, want: "de ramp-periode begint op 4". Wat ramp betekende, wist ze niet precies maar zo heette dat nu eenmaal. Wel wist ze te vertellen dat de ramp time twintig minuten was. Volgens mij betekent ramp zoiets als 'reling' in het Engels, maar dan begrijp ik nog niet precies waarom het zo heet en waarom daar geen Nederlands woord voor is bedacht? :o

Daarna werd ik geïnformeerd dat er ook verwarmde slangen bestaan maar die worden niet vergoed door de Zorgverzekeraar. Dat was trouwens ook helemaal niet erg: "want 95% van de mensen met apneu slaapt uitstekend met een standaard-slang". Ik probeerde nog op te merken dat mijn mond misschien open zou zakken 's nachts, per slot van rekening was ik aan dit hele avontuur begonnen vanwege mijn harde snurken. Het antwoord klonk inmiddels vertrouwd: "dat 95% van de mensen met een neusmasker geen last heeft van een openzakkende mond". En "dat door de druk van het blaasapparaat je mond vanzelf dicht blijft". Oh ja? "En anders kunt u dag-en-nacht ons telefoonnummer bellen." Ja, dat had ze al gezegd. :oops:

Ik begon mij af te vragen of de functie van het blaasapparaat er dan eigenlijk alleen uit bestaat om ervoor te zorgen dat je mond dicht blijft tijdens het slapen zodat je niet kan snurken? En of je dan in plaats van zo'n - vermoedelijk - duur apparaat net zo goed een soort band om je hoofd kan doen die je kin op z'n plaats houdt? Met je mond dicht kun je sowieso makkelijker en dieper ademhalen dan met je mond open. En het is makkelijker op reis. Zou je met zo'n kinband ook minder apneu's hebben? :| Maar ja, zo'n kinband kun je niet op afstand uitlezen, bedacht ik mij. En die mevrouw van de leverancier zou dan natuurlijk ook zonder werk komen te zitten, natuurlijk, als er geen vragen meer waren om te beantwoorden.

En zo ging ik met een draagtas die eruit zag als mijn oude fototas van vroeger, met daarin mijn fonkelnieuwe DreamStation, weer opgewekt naar huis. Wat een bofkont was ik toch! :D

[wordt vervolgd]

Rugslaper

Re: hoe ik een glimmend blaasapparaat mee naar huis kreeg

2
Hoi rugslaper

Ik ben zeer benieuwd naar het vervolg van je avontuur. De Dreamstation ken ik nog niet, wel de Dreamwear al is die helaas niet geschikt voor mij. Dat had ik stiekem wel gehoopt. Morgen ga ik op zoek naar jouw Dreamstation, daar is het mij nu wat te laat voor. Ik ben razend benieuwd naar je ervaringen.

Groetjes, Thea

PS, ik ben ook razend benieuwd naar het masker dat jij bij je Dreamstation geleverd kreeg

Re: hoe ik een glimmend blaasapparaat mee naar huis kreeg

4
Leuk geschreven! Het valt me op dat er in ons midden diverse mensen zijn die kleurrijk en luisterrijk kunnen schrijven.
Super!

Om even op je verhaal zelf in te gaan....de kinband zelf voorkomt de apneu niet, net zo min als dat dit het snurken voorkomt. Die worden immers veroorzaakt door of het ontbreken van een signaal (csas) of vreslappen van de weke delen en daarmee afsluiten van de luchtwegen (osas)

Ben wel benieuwd naar je ervaringen mbt je masker en apparaat. Ik hoor overigens bij de groep die niet fijn slaapt met een neusmasker, ik heb een intranasaal...

Re: hoe ik een glimmend blaasapparaat mee naar huis kreeg

6
Hi Rugslaper,

Sorry maar ik lig helemaal in een deuk om jouw ervaring met je Dream machine! [bigsmile]
Een dag niet gelachen, een dag niet geleefd, DANK voor mijn eerste lach-moment van deze dag!
Fantastisch zoals jij het beschrijft! Ik behoor tot de 5% die geen neusmasker heeft :lol: .
Veel succes hoor en alvast welterusten! Ik kijk uit naar het vervolg.....

Greetz,Gea

Re: hoe ik een glimmend blaasapparaat mee naar huis kreeg

8
Een "Ramp" kan inderdaad een reling zijn in het engels, zo iets als deze :

Afbeelding


Wat er met de "Ramp" instelling van een CPAP bedoeld wordt is dat de druk na starten laag begint (bij 4 of zo) en dan de druk langzaam (in 20 min) opbouwt.
De druk volgt dus de weg op/over de "Ramp" , van beneden naar boven.

Deze "Ramp" beeldt het nog iets beter uit :

Afbeelding


Groeten, Bram

Re: hoe ik een glimmend blaasapparaat mee naar huis kreeg

10
Geweldig verhaal Rugslaper..
Bij mij ging het ongeveer op dezelfde wijze, maar dan thuis.
Enige verschil is dat mijn "consulente" wel meer inhoud kon geven aan de uitleg en het gebruik.

M.b.t. het masker.. ik kreeg een full face want de consulente vroeg of ik weleens met de mond open lag...
Dacht van wel... dacht ik gelijk en dat ik met mijn mond open lag, is niet zo raar..
Als ik snurkte.. dan dachten voorbij gangers (ik werk in wisseldiensten) dat er mogelijkerwijs een oorlogspelletje gespeeld werd op een playstation... dus ja, ik lag zo af en toe weleens met mijn mond open..

Maar ik vind dat ff makser, net zo beademingskapje wat ik zou kunnen gebruiken, tijdens een reanimatie poging en vind het
een opgesloten en benauwend gevoel.. Dat zit wellicht tussen mijn oren.
Nu heb ik ook een neusmasker gekregen, met kinband om uit te proberen want zoals je schreef.. de meeste slapen met een
neusmasker, dus moest ik dat ook maar proberen...

Het is denk ik even uitproberen en wennen, wat voor mij het prettigst is..
Mijn leverancier, kent niet meer smaken op maskergebied en ja.. zoveel mensen, zoveel maskers...
Wellicht bestel ik zelf nog eens een neusdopmasker.. om uit te proberen... ik ben daar nog niet over uit...

Ik ben wel benieuwd naar je vervolg verhaal..

Groet
Charles

Re: hoe ik een glimmend blaasapparaat mee naar huis kreeg

12
Standaard start een arts of leverancier met een neusmasker omdat beademing door de neus effectiever werkt.

Vaak gaat men daarna over op full face omdat men aangeeft met open mond te slapen.

Beter is dan een goed zittende kinband te gebruiken.

Of dit nu met een neus of neusdoppen masker gebeurd, dat maakt niet uit.

Eerst masker opdoen, daaroverheen kinband.

Voordeel masker verschuift zogoed als niet meer.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar