CSAS en toch luchtweg afsluiting?

1
Antwerpse arts ontdekt nieuw patroon van slaapapneu
door xlienx » 05 okt 2007 -20:27

05/10 (Het Belang van Limburg/ Gazet van Antwerpen)

Een arts van het Universitair Ziekenhuis Antwerpen (UZA) heeft in zijn doctoraatsonderzoek een nieuw patroon ontdekt van slaapapneu. Mensen met slaapapneu hebben een abnormale ademhaling tijdens de slaap.

Uit het onderzoek blijkt dat niet alleen bij obstructief, maar ook bij centraal slaapapneu, de bovenste luchtweg afsluit. Ook het moment waarop de luchtweg afsluit, is anders dan tot nu gedacht.

Door de nieuwe inzichten zal in de toekomst een grotere groep apneupatiënten een meer geïndividualiseerde behandeling kunnen krijgen, zo meldt het UZA vrijdag in een persbericht.

Aan de hand van geluidsgolven met een lage frequentie onderzocht dokter Olivier Vanderveken de graad van afsluiting van de bovenste luchtweg. Het onderzoek toont aan dat ook bij centrale vormen van slaapapneu de bovenste luchtweg afsluit. Tot nu toe werd echter aangenomen dat de afsluiting van de bovenste luchtweg eigen is aan obstructief slaapapneu en niet optreedt bij centraal slaapapneu.

Ook het moment waarop de luchtweg afsluit, blijkt anders dan tot nu toe werd gedacht. Zo is de vernauwing van de bovenste luchtweg het meest uitgesproken tijdens het uitademen, net voor de eigenlijke ademstop. Tot nu werd aangenomen dat de luchtweg als het ware wordt dichtgezogen door de negatieve druk die ontstaat in de bovenste luchtweg wanneer we inademen.

Olivier Vanderveken heeft een high-tech model van de bovenste luchtweg ontwikkeld dat het behandelingssucces van klassieke mondprotheses voorspelt. Dat model, dat momenteel in de praktijk geïmplementeerd wordt, betekent een belangrijke stap vooruit voor een meer individuele behandeling van apneupatiënten.

Uit het Antwerps onderzoek dat binnenkort in de American Journal of Respiratory and Critical Care wordt gepubliceerd, blijkt overigens dat snurken en licht obstructief slaapapneu best behandeld worden met een klassieke, op maat gemaakte mondprothese.

Olivier Vanderveken ontving voor zijn onderzoek drie wetenschappelijke onderscheidingen: de prijs "wetenschappelijk onderzoek" van de Koninklijke Belgische Vereniging NKO, de wetenschappelijke prijs van de Belgian Association for the Study of the Sleep (BASS) en de Prijs Prof J.C. Yernault voor Pneumologie.
ik wil niet meer moe zijn
xlienx


Berichten: 49
Geregistreerd: 11 jan 2007 -00:11
Woonplaats: Antwerpen
Ik kwam dit tegen in het archief, maar hoewel "gesloten" vind ik dit toch wel weer interessant om dit naar boven te halen.
Ik ging er vanuit dat bij CSAS geen signaal door de hersenen wordt afgegeven om adem te halen en dat er dan geen luchtweg afsluiting plaatsvond.

Hier lees ik echter dat dit toch ook het geval kan zijn bij CSAS.

Weet iemand het vervolg van dit onderzoek?

Als ik het goed begrijp komt uit dit verhaal de "Geboorte van de MRA" naar voren.

Groet Ruud J,
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: CSAS en toch luchtweg afsluiting?

2
Da's nou ook wat. Ruud, je bent wellicht zelf vergeten dat je dit hebt geplaatst. Maar precies dit heb ik recent allemaal beschreven.
In Appie's topic ...

In chronologische volgorde hoe ik er zelf achter kwam (in de teksten achter de links zie je "huig" benadrukt - die is wat mij betreft cruciaal) :
(n.b. voor onbekenden : Appie ben ik zelf)

http://www.apneuvereniging.nl/forum/vie ... ig#p102111
Je wordt er wakker van, ofwel je sliep (hey, dit is wel cruciaal). Waar word je wakker van ? nou, eiiiiigenlijk het geluid van jezelf omdat de CPAP je luchtweg openbreekt. Een klak.

Eh ... Inderdaad, goed gelezen. Obstructief is dit dus niet. In plaats daarvan wordt het ademen minder en minder (heel bewust merkbaar) totdat je als een soort hypnose er niet meer bij bent, en in de tijd van minder dan 2 niet meer meegemaakte teugen, ben je er weer.
Zie plaatje en de 12 seconden stop en vergelijk dit met de teugen ervoor (of erna).
Ik sprak over het "open breken" van de luchtweg. Tja, in Appies geval valt er iets dicht NADAT het ademen is gestopt in dit voorbeeld (!). Z'n huig valt tegen z'n gehemelte aan of weet ik veel. Dus let wel, in deze volgorde.
http://www.apneuvereniging.nl/forum/vie ... ig#p102116
Wat ik misschien nog moet benadrukken is het kip-ei verhaal wat hier aan de orde is :
1. Er klopt iets niet waardoor het ademen te oppervlakkig wordt;
2. Het ademen stopt, waardoor de huig tegen gehemeltje aanvalt. Nu *kan* je ook niet meer ademen (kan je dus intussen als obstructief zien).
3. Je wordt weer wakker (waardoor het ook is, maar je CPAP had het in elk geval niet voorkomen), of algemener : je ademt weer. Maar saturatie is intussen te laag.
4. Diep bij-ademen. Dit kan je niet voldoende sturen (inademen gaat in veel te grote teugen), dus overshoot (te hoge zuurstof saturatie);
5. Stoppen met ademen om de boel in balans te krijgen (zou een CA moeten zijn). Terug naar #2
http://www.apneuvereniging.nl/forum/vie ... ig#p102122
Had ik niet gezegd dat er eerst een reden is om te stoppen met ademen, en dat daarna de huig dchtvalt (of wat er ook gebeurt) waarNA het een Obstructief Apneu LIJKT ? Ik denk dat ik dat zojuist heb bewezen. Let wel, voor Appie. Feit is dus dat de CPAP er voor zorgt dat de luchtweg open blijft, die zonder CPAP dus feitelijk dichtvalt domweg omdat het ademen stopt. Met CPAP gebeurt dat dichtvallen dan niet, maar helpen doet het geen r**t.
Het is namelijk CA (Clear Airway, ofwel, luchtweg open maar ademen stopt lekker toch). Dus :
Zonder CPAP en in deze slaapstand stopt Appie eens in de minuut of zo met ademen en de luchtweg valt dicht;
Met CPAP en in deze slaapstand stopt Appie eens in de minuut of zo met ademen en de luchtweg blijft open.
http://www.apneuvereniging.nl/forum/vie ... ig#p102171
Een ander soort conclusie zou kunnen zijn dat een CPAP de luchtweg helemaal niet open houdt, als je maar eerst niet ademt. En, ik durf het ook nog wel aan om te zeggen dat de CPAP je luchtweg kan dichtmaken, als je maar eerst niet ademt en denkt aan de huig. Dit hangt wel af van of je door je neus of door je mond ademt (door mond lukt dit eigenlijk niet, probeer maar (kan je nu ter plekke doen)).
Tja ...
Resmed S9 (zonder bevochtiger) met Ultra Mirage Full Face M.
Voor alles wat ik hier schrijf en heb geschreven geldt dat het 100% mijn eigen waarneming is, tenzij expliciet anders vermeld.

Re: CSAS en toch luchtweg afsluiting?

3
Toevallig kom ik op dit bericht terecht en lees de alinea over het steeds langzamer ademen en dan niet meer, als in een hypnose.
Dat herken ik heel goed. Ze noemen dat bij mij denk ik hypopneu, die heb ik veelvuldig naast obstructieve stops. Ik heb diagnose obstructief slaapapneu.
Heb nu 3 nachten geslapen met Cpap. Gaat best goed maar ben wel benieuwd naar het verloop.
Dat gevoel wat jij omschreef bracht mij er afgelopen zomer toe om weer terug te gaan naar de arts, ik had al eerder diagnose matig osa en gebruikte geen hulpmiddelen, nu ernstig. Ik heb toen ook aangegeven dat ik me afvroeg of dit symptoom niet neurologisch was. Immers ik voelde geen afsluiting. Alleen maar dat er geen impuls kwam om in te ademen. Dit ben ik ook niet bewust elke nacht, maar als het er is bij inslapen voelt dat heel raar. Ik kan dat dan ook niet sturen. Ook wel een beetje beangstigend.
De link die je had geplaatst kon ik niet openen.

Re: CSAS en toch luchtweg afsluiting?

4
Ze noemen dat bij mij denk ik hypopneu
Een Hypopneu (definitie) is voor iedereen het zelfde en is een sterk verminderde ademhaling met een ademstroomreductie van > 50 % en met een zuurstofdaling van meer dan 5 %.
Immers ik voelde geen afsluiting. Alleen maar dat er geen impuls kwam om in te ademen
De enige ECHTE manier om hier achter te komen is door middel van een PSG (Polysomnografie) , daarbij wordt (oa) de hersenactiviteit gemeten en kan er ook aangetoond worden of de ademstilstand veroorzaakt wordt door een obstructie (OSAS) of het ontbreken van een ademhalingsimpuls vanuit de hersenen (CSAS).
Ik kan dat dan ook niet sturen. Ook wel een beetje beangstigend.
CSAS kun je ook niet sturen. Bovenstaand bericht van "PeterBeter" is een theorie die hij zelf ontwikkelt heeft maar nergens (wetenschappelijk) onderbouwd wordt en dus met de nodige voorzichtigheid gelezen moet worden.

Groeten, Bram

Re: CSAS en toch luchtweg afsluiting?

6
Dank jullie voor je reactie.
er is uiteraard een onderzoek gedaan en daar kwam geen neurologische vorm uit maar een obstructie apneu met ook veel hypopneus. Ook al was het verhaal van Peterbeter heeeel herkenbaar.
Ik moet ook toegeven dat de cpap, nu 6 nachten , dus ik ben nog een beginner, mij heel veel verlichting brengt.
Hoef niet meer te hoesten, niet meer 2 of 3 x uit bed om te plassen en slaap goed. Daardoor heb ik nu al veel meer energie overdag en denk njet meer aan mijn bank en dutjes....
Dus echt een vooruitgang! Dit had ik echt niet zo snel verwacht.