PLMS en PLMD

1
Hallo forum bezoekers,

Omdat ik in december een Polysomnografie heb gehad en daar vorige week het verslag van heb op gehaald, zit ik nu wel met wat vragen. Namelijk wat is het verschil tussen PLMS en PLMD? Bij de vorige Polysomnografie had ik RSL en PLMS, maar nu ik dus medicatie gebruik lijkt dat dus volgens het verslag van het slaap onderzoek weg te zijn. Alleen nu dus PLMD.

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: PLMS en PLMD

2
Hoi Ingrid

RLS is dus onrustige benen, hetgeen jij op reageerde met jouw medicatie en ik wellicht een heftige reactie op gaf omdat jij reageerde met een antwoord dat alleen voor jou een oplossing gaf. PLMD is het trillen en trekken met armen en benen tot 100 maal per minuut,iets wat minder vaak voorkomt en waarvoor andere medicatie gegeven wordt. Onder andere die waarbij jij het advies gaf om die te gebruiken bij RLS. Jouw huidige medicatie kan worden opgehoogd maar er kan ook andere medicatie worden ingezet. Dat is advies dat je arts moet geven. Als Neurologie verpleegkundige kan ik wel een en ander opnoemen maar ik ben geen arts.

Dit is een zaak tussen jouw en je arts, niet voor het forum. Mogelijk ben je nu weer boos op mij maar het zij zo. Sommige zaken hier zijn zaken tussen arts en patiënt, iets wat ik schijnbaar nooit helemaal duidelijk kan maken.

Groetjes, Thea

Re: PLMS en PLMD

3
Ingrid,

PLM Periodic Leg Movements; zie ook RLS = Restless Legs Syndrom.
PLMD Periodic Limb Movement Disorder: slaapstoornis gekenmerkt door het optreden van periodieke schokkende bewegingen tijdens de slaap.

PLMS Periodic Leg Movement Syndroom: slaapstoornis waarbij de benen hevig bewegen tijdens de slaap, tijdens bepaalde perioden van de slaap.
PMS Periodic Movements in Sleep

Periodieke Limb Movement Disorder - ook bekend als periodieke beenbewegingen en nachtelijke myoclonus. Gekenmerkt door periodieke episodes van repetitieve en zeer stereotiepe bewegingen van de ledematen tijdens de slaap. De bewegingen worden vaak geassocieerd met een gedeeltelijke opwinding of ontwaken; De patiënt is meestal niet bewust van de ledemaat bewegingen of frequent verstoring van de slaap. Tussen de episodes, liggen de benen stil. Er kunnen duidelijke nacht tot nacht variabiliteit in het aantal bewegingen of in het bestaan van bewegingen zijn.

Myoclonus beschrijft een symptoom en geen diagnose van een ziekte. Het verwijst naar plotselinge, onvrijwillige rukken van een spier of spiergroep. Myoclonische samentrekkingen of schokken worden meestal veroorzaakt door een plotselinge spiersamentrekkingen, de zogenaamde positieve myoclonus, of ontspanning van de spieren, de zogenaamde negatieve myoclonus. Myoclonieën kunnen alleen of achtereenvolgens plaatsvinden, in een patroon of zonder patroon. Zij kan optreden zelden of meerdere keren per minuut. Myoclonus komt soms in reactie op een externe gebeurtenis of wanneer iemand probeert om een ​​beweging te maken. De spiertrekkingen kan niet worden gecontroleerd door de persoon ervaren.

In zijn eenvoudigste vorm bestaat uit een myoclonus spiertrekkingen gevolgd door ontspanning. Een hik is een voorbeeld van dit soort myoclonus. Andere bekende voorbeelden van myoclonus zijn de schokken of "slaap begint" dat sommige mensen ervaren tijdens het in slaap vallen. Deze eenvoudige vormen van myoclonus optreden in de normale, gezonde personen en veroorzaken geen problemen. Wanneer meer wijdverspreid, kunnen myoclonus persistent, shock-achtige contracties in een groep van spieren te betrekken. In sommige gevallen, myoclonus begint in een gebied van het lichaam en zich tot spieren in andere gebieden.

Via Webbrowser Chrome onderstaande link in de adres balk plakken. Dan met de rechtermuis op de tekst klikken en dan kiezen voor vertaal deze pagina in het Nederlands. Houd rekening met soms rare vertalingen.

http://www.ninds.nih.gov/disorders/myoc ... #261113160

Hoop dat je hier wat aan hebt.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: PLMS en PLMD

4
Hoi Thea,

Tuurlijk ben ik niet boos.

Omdat ik maandag naar de neuroloog in Nijmegen moet zat ik mij nu wat voor te bereiden op een consult die meestal tekort is. Goed voorbereiden scheelt namelijk veel tijd.

De Polysomnografie is aangevraagd door de longarts en die gaf zelf aan dat ik hiervoor naar de neuroloog moest en om die reden probeer ik dit maandag bespreekbaar te maken. Denk zelf dat dit wel weer een nieuwe afspraak zal worden, maar door gelijk duidelijk mijn vraag te kunnen stellen dacht ik hier goed aan te doen dit hier voor te leggen.

Ook heb ik het via Google geprobeerd te vinden, maar kwam er niet uit.

Hopelijk is het nu zo duidelijk waarom ik hier deze vraag plaats. Ik doe nooit maar dan ook nooit iets zonder contact te leggen met mijn behandelend arts.

Ook nog even het vermelden waard: dit onderwerp heeft duidelijk met apneu te maken dus mag hier op deze plek staan.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: PLMS en PLMD

5
Hallo Loes
o-moe-loes schreef: Dag Thea , zoals je weet ben ik nieuw hier , en wat ik me af vraag bij de beantwoording van de vraag van Ingrid , dat je wel antwoord geeft op een deel van haar vraag m, maar ook schrijft over medicatie ?? die opgehoogd kan worden ???
en de zin dit is een zaak tussen jou en je arts , en zaken tussen arts en patiënt , iets wat ik schijnbaar nooit helemaal duidelijk kan maken!!??? hier snap ik niets van deze mevrouw stelt toch gewoon een vraag over plms en plmd ...
had ze dat niet mogen doen of zo ?? ik weet nu niet goed als nieuweling hier wat je wel en wat je niet mag vragen .
Zijn daar regels voor of zo ?? graag hoor ik van je , ik vond het juist wel een goede vraag , was benieuwd of het ook met neuropatische pijn te maken heeft ? en was het leerzaam voor me .daarom had ik het aangeklikt , om te lezen .. Hartelijke Groet O-Moe-Loes.
Dat deel was al lang uitgebreid met de betreffende persoon per PB geregeld maar zij stelde toch de vraag weer hier. In een ander topic schrijf jij over je huidige medicatie. Dat is Neurologische medicatie net als bij haar en wordt inderdaad ook bij neuropatische pijn gebruikt. Bij Neurologische medicatie is het advies om deze minimaal 3 weken te gebruiken om te zien welk effect deze heeft.

Groetjes, Thea

Re: PLMS en PLMD

6
Hoi Thea,

Mijn vraag was alleen maar: wat is het verschil tussen PLMS en PLMD.
Over medicatie had ik het niet!

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..

Re: PLMS en PLMD

7
Hofs schreef:Hallo forum bezoekers,

Omdat ik in december een Polysomnografie heb gehad en daar vorige week het verslag van heb op gehaald, zit ik nu wel met wat vragen. Namelijk wat is het verschil tussen PLMS en PLMD? Bij de vorige Polysomnografie had ik RSL en PLMS, maar nu ik dus medicatie gebruik lijkt dat dus volgens het verslag van het slaap onderzoek weg te zijn. Alleen nu dus PLMD.

Wie kan mij hier meer over vertellen?

Groet Ingrid
Dames..... Ik wilde mij er niet tegenaan bemoeien omdat jullie het zelf kunnen.... Echter....
Het woord 'Medicatie' is wel gevallen in context met de vraag. Vandaar de verwarring denk ik.

Re: PLMS en PLMD

8
Laat ik proberen hier wat duidelijkheid in te scheppen.
Mijn vraag was eigenlijk: mag mw. Ingrid deze vraag wel of niet stellen op het forum ? door de zin :[/quote]

Iedereen mag ALLES vragen hier maar in geval van medicatie zijn er grenzen en globaal 2 soorten antwoorden :

1. Mensen kunnen antwoorden uit hun eigen ervaring, medicijn A heeft gewerkt tegen kwaal B, maar dat is puur de eigen ervaring. Ieder mens is anders, wat voor de één werkt hoeft niet voor de ander te werken of kan zelfs gevaarlijk zijn.
2. Mensen als Thea (met een medische achtergrond) kunnen GLOBAAL vertellen wat een medicijn doet maar nog steeds niet of het voor de vraagsteller juist is of juist is toegepast. Een (huis)arts heeft de kennis over de achtergrond en de medische toestand van een patient en hij is de enige die een afgewogen beslissing neemt om een medicijn wel of niet toe te passen.

In geval van Ingrid was de originele vraag :
Namelijk wat is het verschil tussen PLMS en PLMD? Bij de vorige Polysomnografie had ik RSL en PLMS, maar nu ik dus medicatie gebruik lijkt dat dus volgens het verslag van het slaap onderzoek weg te zijn. Alleen nu dus PLMD.
M.i. wordt er hier niet alleen de vraag gesteld wat het verschil is tussen PLMS en PLMD maar ook de invloed van de medicatie hierover.
Puur de vraag over het verschil tussen PLMS en PLMD is voor zover ik zie netjes door Thea en Ruud beantwoord :
RLS is dus onrustige benen, . PLMD is het trillen en trekken met armen en benen tot 100 maal per minuut
Nogmaals, wij zijn geen artsen en die zijn echt de enigen die daar een goed antwoord op kunnen geven.

Groeten, Bram

Re: PLMS en PLMD

9
o-moe-loes schreef:Door het antw. op mijn vraag aan Thea , is nu de verwarring alom , en wil ik nog 1x reageren.
Mijn vraag was eigenlijk: mag mw. Ingrid deze vraag wel of niet stellen op het forum ? door de zin :
Dit is een zaak tussen jouw en je arts, niet voor het forum. Mogelijk ben je nu weer boos op mij maar het zij zo. Sommige zaken hier zijn zaken tussen arts en patiënt, iets wat ik schijnbaar nooit helemaal duidelijk kan maken.

Blijkbaar lopen antwoorden via pb en forum door elkaar . ik klik onderwerpen aan die mij interesseren , en waar ik ook mijn vragen over heb . door het antwoord van Ruud ben ik wat wijzer geworden , alleen is mij nog steeds niet duidelijk of plms en pmld ook misschien neurologisch / in mijn geval neuropatatische pijn... gerelateerd zijn . maar daar ga ik dan wel op googlen .

Maar nogmaals dank dat u de vraag gesteld hebt Ingrid en verder hoop ik dat u bij de neuroloog duidelijkheid hebt gekregen . met vriendelijke groet O-Moe-Loes.
Hoi o-moe-loes,

Zag net dat ik nieteens gereageerd had en dat is toch ook niet zo netjes van mij.

Ik ben bij de neuroloog geweest en heb alles kunnen bespreken. Mijn slaapregistratie waar ik een afdruk van had meegenomen, wordt besproken met het theam. Verder had ik wel gemak van dat Ruud een goed uitleg had gegeven hier. Ook de link die hij er bij had gedaan kon ik openen bij iemand anders op de pc. Ik had namelijk geen crome op de laptop en met de iPad kon het ook niet. Maar goed al met al ben ik opnieuw getest en een goed gesprek gehad. Over medicatie praat ik hier niet meer.

Groet Ingrid
In ieder mens is wel iets waardevols te ontdekken....
cpap ResMed 10 met verwarmde slang . Masker AirFit P10 ResMed..