na gebruik cpap druk op de borst en zware ademhaling

1
Hoi Ik ben Kees

Heb sinds afgelopen week een cpap
Had veel moeite bij het eerste gebruik met het uitademen dit ging heel zwaar en heb hem toen 2 1/2 uur opgehad.
Na het afzetten van de cpap heb ik druk op mijn borst gekregen die langzaam erger werd en mijn ademhaling ook
steeds zwaarder ging het was zo erg dat ik de andere morgen naar de huisarts ben gegaan en die heeft naar mijn hart
en longen geluisterd en kon daar niets verontrustends aan horen maar me toch voor de zekerheid een ecg heeft laten
maken die ook in orde bleek te zijn.
Heb contact gehad met de leverancier en die heeft me de instellingen laten aanpassen en heb toen de cpap nog 1keer (3 1/2uur) gebruikt.
Mijn klachten na het gebruik van de cpap worden steeds erger ik blijf de druk op mijn borst houden en ben heel erg kortademig als ik bv de trap op en afloop ben ik buiten adem (ik heb geen astma zover ik weet)
Heb de cpap nog voor een derde maal geprobeerd maar weer snel afgedaan want ik moest heel veel moeite doen om in en uit te kunnen ademen en verging van de pijn op/in mijn borst.

Heeft iemand dit misschien ook meegemaakt en weet raad?
of kan iemand anders die me misschien verder kan helpen?

Re: na gebruik cpap druk op de borst en zware ademhaling

3
Hallo Kees,

Welkom op dit forum. Je bent sinds een week begonnen met de cpap.

Een paar vragen om te kunnen bepalen hoe we je eventueel kunnen helpen.

Hoe hoog was jouw ahi bij de slaaptest?

Welk merk cpap heb je?

Welk merk masker heb je?

Welk type masker heb je, een neus masker of een neusdoppen masker of een full face masker?

Heb je problemen bij het ademhalen door de neus?

Op welke druk is jouw apparaat ingesteld?

Is deze als cpap met vaste druk of als apap met variabele druk ingesteld?

Heb je ook last van pijn tussen of onder de schouderbladen?

Heb je ooit last gehad van een klaplong? (dat is een long die spontaan loslaat of doorboord is, waardoor de lucht in de borstkas terecht komt.)

Heb je eerder last gehad van wat je nu hebt?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: na gebruik cpap druk op de borst en zware ademhaling

4
Hoi Ruud,

Bedankt voor de reactie,
Mijn slaaponderzoek apneu index AI 28.61 en de apneu/hypopneu index AHI 32.01 per uur (AHRI 32.01 p/u)
Ik heb een vol gelaat masker van het merk Medidis type Icon.
Druk is op 5.3 ingesteld maar past zich aan en ik gebruik ook de comfort mode dan begint hij op 4.0 en bouwt langzaam op.
De pijn die ik heb is onder het onderste gedeelte van het borst been.
Als ik diep ademhaal word de druk daar erger en als ik me heb ingespannen zoals een trap 1 verdieping op en af wat normaal niets voorsteld of ik een kilometer gefietst hebt dan adem ik kort en zwaar achter elkaar en maak dan piepende geluiden en begin ik een stekende pijn te voelen op/onder de borst.
Klaplong heb ik nooit gehad wel heb ik ooit op dit punt klem gezeten tussen een reling van een hoogwerker en een betonnen draagbalk maar dat is al misschien al 20jaar terug dat kan toch geen probleem zijn?
Ik heb ook verder geen astma of zoiets en heb tot nu toe ook nooit geen problemen gehad met ademhalen.
Hopelijk kun je hier wat mee als je nog meer info nodig hebt hoor ik dit graag.

groetjes,
Kees

Re: na gebruik cpap druk op de borst en zware ademhaling

5
Hoi Kees

Helaas zijn wij geen arts en dan ook niet onderlegd om een diagnose te stellen. Wel kunnen we je advies geven.

Je geeft aan dat je bij inspanning pijn op de borst ervaart. Misschien is het verstandig om toch een doorverwijzing naar een cardioloog te krijgen zodat deze evt een zgn stresstest kan doen, dus onderzoeken hoe je lichaam reageert bij inspanning.

Groet,

Patrick

Re: na gebruik cpap druk op de borst en zware ademhaling

6
Kees,

Neem nogmaals contact op met je arts en doe dit zo snel mogelijk. Zo pijn als jij hebt hoort niet bij het gebruik van een cpap.

Ik heb je ook een PB gestuurd.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: na gebruik cpap druk op de borst en zware ademhaling

7
Ter info schrijf ik dit bericht zodat er misschien iemand is die hier in de toekomst wat aan heeft.

De oorzaak van mijn probleem is gevonden door de huisarts het blijkt dat mijn poortwachter klep niet goed functioneert en er nog al wat lucht in mijn maag terecht komt en deels ook terug stroomt met maagzuur en dit veroorzaakt een heftige irritatie en na hier weken lang last van te hebben gehad was na het nemen van een maagbeschermer (omeprazol 40mg) dit na een dag over.
Dit betekend ook elke avond een maagbeschermer gebruiken.

Inmiddels kan ik geen cpap meer gebruiken ik kreeg na gebruik van de cpap zoveel lucht naar binnen dat ik wakker werd met hevige krampen en liep dan uren te boeren en vooral scheten te laten ook moest ik eerst een kwartier hoesten en hoeste dan taaislijm op en dit alles werd steeds erger en ook het probleem met maagzuur is weer terug gekomen en einde verhaal moest ik er mee stoppen.
Nu word een MRA beugel aangemeten in de hoop dat dit gaat helpen.

Re: na gebruik cpap druk op de borst en zware ademhaling

8
Kees, gelukkig heeft men de oorzaak achterhaald.

Hopelijk zal een MRA helpen. Weet dat een MRA altijd ook samen kan met een Slaap Positie Trainer zoals de NightBalance. Helaas zal slechts 1 hulpmiddel vergoedt worden.

De NightBalance wordt momenteel niet meer vergoedt, maar die is ook stukken goedkoper dan een MRA.

Sterkte en hou ons op de hoogte wil je.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar