Allergie masker + oplossing: maskers van stof

1
Ik heb sinds 2 oktober apneu met een AHI van 33. Heb een apparaat gekregen en een neus masker een ResMed Mirage FX.

Na een nachtje rode huid dacht dat het even wennen was. Na een aantal nachten een rode huid en gezwollen en blaren (gevoel van verbrand door de zon).
Gebeld met mijn osas medewerker tip gekregen natuurzeem er tussen, ook geprobeerd en ook hiermee kreeg ik last.

Consult gehad en de zelf gemaakte foto's laten zien hoe erg het was. Ze schrok ervan.

Nieuw masker gekregen, een gel masker en na 4 uren gebruik werd ik wakker met het gevoel van jeuk in de spiegel gekeken was het weer rood. Via via ben ik door gestuurd naar de dermatoloog die schrok ook van de foto's.

Allergie test gedaan maar daar kwam niks uit. Kon er een zalf opsmeren om een beschermlaag te krijgen ook dit werkte niet.
Nu stond er in het eerste blad van de apneu vereniging een stuk met een site waar meer informatie staat. Het was een Amerikaanse site en daar stonden ook stoffen maskers, alleen daar moet je een recept voor hebben. Ik heb verder gezocht naar dat masker en kwam op http://www.eu-pap.co.uk/sleepweaver-advance-cpap-mask.html
Daar had ik geen recept voor nodig en ze hebben heel goede klantenservice werd steeds snel geholpen. Daar heb ik hem besteld en ik heb nu totaal geen last meer en mijn AHI is nu 2,3 het is wel even wennen het ligt anders dan een plastic masker, maar het is voor mij stukken beter dan met blaren op mijn gezicht.

Ik hoop dat ander mensen hier misschien ook wat aan hebben die ook allergisch zijn voor het masker en dat ze dit kunnen uitproberen. Het is voor mij de uitkomst!


Modedit RJ
Er zijn meerdere modellen in de markt. Er zijn op YouTube meerdere review's.

http://www.circadiance.com/products/sle ... r-advance/
http://www.circadiance.com/sleepweaver-anew/
http://www.circadiance.com/sleepweaver-elan/

Re: Allergie masker + oplossing Maskers van Stof!

2
Door dit artikel werd ik geïnteresseerd in dit masker. Ik krijg last van siliconen dus dit leek me een oplossing. Ik mocht een masker proberen. Hier mijn review (uiteraard slechts één ervaring en niet voor iedereen geldig):

Ik heb 5 dagen met de SleepWeaver Elan geslapen.

Voordelen:
  • Voor mijn huid is dit masker echt veel beter. De pijn in m'n neus is nu bijna weg. (merk nu pas hoe erg de belasting was).
    Het masker is lekker licht.
    Het masker zit mooi laag op de neus. Het is -zoals ik hoopte- mogelijk om een oogmasker te dragen.
    Uitblaas aan de onderkant is ideaal.
Nadelen:
  • Lekkage. Alleen het grootste masker dicht redelijk af. De cpap klaagt niet over lekkage, maar dat doet hij volgens mij alleen als het apparaat apneus niet meer goed kan wegwerken. (als ik het masker een beetje laat lekken zodat je hem hoort fluiten zegt de cpap nog steeds dat alles ok is) Ik voel continue een beetje blazen langs het masker. Niet zoveel dat ik er niet mee in slaap val maar het gaat zelfs een beetje onder mijn oogmasker door. Ik krijg nog veel meer last van m'n ogen dan ik eerst had.
    Masker is niet makkelijk af en op te zetten (je moet de bandjes aan de onderkant losmaken)
Conclusie:
prima masker voor iedereen die geen siliconen kan verdragen en geen last heeft van een geringe luchtstroom.
geen overgewicht, cpap sinds januari 2013. ResMed Airsense 10. Druk 7,4. Dreamwear masker. Sinds 2018 BiPap; helaas van Philips.

Re: Allergie masker + oplossing Maskers van Stof!

4
Ik heb ook wel eens uitslag gehad van het masker.
Toen was ik net mijn masker met een ander afwasmiddel gaan schoonmaken. Tegenwoordig gebruik ik babyshampoo en heb ik nergens meer last van.
ResMed 9s met bevochtiger/ Verwarmde slang/ Resmed Mirage Quattro fulface masker
Druk 9,6
Begin AHI: zijligging 14/ rugligging 77
AHI nu: gemiddeld iets boven 1
Begonnen met CPAP 6-dec-2013

Re: Allergie masker + oplossing Maskers van Stof!

5
heb ook felle rode lijnen met mijn maskers , nu al het 4de masker dat ik heb in 3 maand...
er loopt en erg duidelijk zichtbare rode rand over men wangen en op die rode rand zie je witte vervelling .

Al bij al door ziekte en problemen met maskers tot nu toe niet meer dan 2 a3 weken per masker geslapen , ik had ze eerst niet afgewassen mijn nieuwe maskers maar hetgeen ik vandaag gekregen heb heb ik gelijk in neutrale zeep gewassen .
hopelijk nu beter ....

ik zie ook op de link in post 1 (eu pap) dat ze liner verkopen (stoffen tussendichting tussen masker en huid ) mss dat eens proberen?

Re: Allergie masker + oplossing Maskers van Stof!

6
Ik heb wel degelijk een sileconen allergie en het is ook bewezen. Komt niet vaak voor. Ik heb nu net dit stoffen masker binnen. Ben benieuwd hoe het gaat. Na 4 verschillende maskers uitgeprobeerd te hebben en steeds blaren roodheid opzwellen. (Kon het gemiddeld maar 2 uur totaal ophouden. En soms dagen niet vanwege de reactie)

Zie wel dat het niet makkelijk vast te maken is. En net ff uitgetest hoe het zit. Voelt beter dus ben benieuwd hoe ik er vanacht me slaap.

Re: Allergie masker + oplossing Maskers van Stof!

12
Even een update.
Mijn moeder had last van de silyconen maskers en had het e.e.a. aan smeersels geprobeerd.
Ik heb voor mijn moeder een Elan starterset https://www.eu-pap.co.uk/sleepweaver-el ... 00782.html gekocht zodat ik de maten S, M en L bij de hand had.
Afgelopen zondag het masker bij ma afgesteld (maat M).
's Maandags belde ze al op dat ze de hele nacht had door geslapen en geen last van het masker had.
Inmiddels heeft ze de hele week zonder grote problemen geslapen.
Doordat ze nog moest wennen aan het opzetten van het masker, had ze het een keer verkeerd om opgezet.
Dat sliep natuurlijk niet zo prettig.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: Allergie masker + oplossing Maskers van Stof!

15
Ik heb het even nagevraagd, maar geen nare lekkages, ze had inde tussentijd gebeld dat ze eindelijk eens 5 uur achter elkaar geslapen had. Smeersels en andere dingen heeft ze niet meer gebruikt.
Vanavond gehoord dat TotalCare het masker in het programma heeft zitten en dat gewoon verstrekt (als het nodig is).
Nu nog uit vissen bij wie ze ook alweer zit.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: Allergie masker + oplossing: maskers van stof

16
Hallo allemaal,
Zonder nu dit draadje te willen kapen maar ik werd getriggerd door die Sleepweaver Elan set. Mogelijk misschien voor mij ook een oplossing aangezien ik ook nogal last heb van jeuk enzo.

Nu kwam ik de Sleepweaver Advance (https://www.oxigo.co/nl/sleepweaver-advance-masker.html) tegen. Ik ben benieuwd of hier collega apneu'ers zijn die met dit ding ervaring hebben.

Ik hoor het graag...

Bedankt alvast en hartelijke groet,

Adri

Re: Allergie masker + oplossing: maskers van stof

18
Ha Ruud,

Dank je wel voor de reactie. Ik lees dat er zeker niet in alle gevallen lekkage lijkt te zijn.... Ik ben wel benieuwd hoe dat met dit masker bij mij zou uitpakken aangezien ik met de maskers die ik tot nu toe heb gehad (full face, dopjes en een onder-de-neus masker) ook iedere keer de rapportage krijg van veel lekkage. Het ding roept bijna altijd dat ik moet afstellen. Mijn gemiddelde AHI is ondanks alles 0,6 stops/u dus dat gaat aardig goed. Enfin, we gaan zien wat er gebeuren zal.
Nogmaals dank en fijne avond.