Wie heeft ervaring met TRAMADOL !

1
Wie heeft kennis van en/of ervaring met de pijnstiller TRAMADOL en wil/kan mij vertellen wat de invloed hiervan op de AHi waarde is ?
Heeft het ook invloed op de hoeveelheid ademlucht ( minuutventilatie) ?
Svp ook vermelden of het OSAS , CSAS of mengvorm betreft.

Alvast dank voor je reactie,
Chrisnamurty

Re: Wie heeft ervaring met TRAMADOL !

5
Hallo!

Ik gebruik af en toe een tramadol (37,5mg), ik merk hier heel erg aan dat ik erg onrustig slaap, vaker wakker schrik en dan ook echt in paniek ben.
Ik heb nog geen CPAP (over 6 dagen wel ) maar mijn vriend zegt dat als ik een pilletje heb genomen ik ook niet vaker maar wel langere ademstops heb (normaal zijn ze 25-35 seconden en dan zijn ze vaak minimaal 45 seconden.)

Ik gebruik dus ook alleen tramadol als er iemand bij mij is, het is en blijft troep dus doe er voorzichtig mee ;)

Re: Wie heeft ervaring met TRAMADOL !

8
Ik gebruik al meer dan 10 jaar Tramadol, sinds een aantal jaren 1 x daags 100 mg retard. Daarvoor 2 x daags 50 mg. Dit i.v.m. veel pijn door het hele lichaam. Ooit is fybromialgie geconstateerd en Tramadol helpt mij redelijk pijnloos door het leven te gaan, overigens wel met nog 8 x 500 mg Paracetamol (4 x daags 2).
Dit is nu veranderd in 4 x daags 1000 mg. Dit i.v.m. vergoeding. 1000 Mg wordt wel vergoed, 50 mg niet (hoe krom is het vergoedingsstelsel!). Overigens weten de medici hier weinig van, die schrijven gewoon 500 m g voor. Ik werd hier op gewezen door de apotheek.
Al een aantal keren hebben de huisartsen mij verleidt tot een "drugsholliday". Dit is een soort stokpaardje van huisartsen is mijn ervaring. Echter ik voel me heel beroerd als ik stop met Tramadol en Paracetamol (niet tegelijk natuurlijk). Veel pijn en zeer slecht slapen. Huisartsen hebben geen alternatief. Tramadol en Paracetamol is mij voorgeschreven door de reumatoloog.
Ook zijn er zenuwen weggebrand (na jaren en jaren klagen bij alle soorten artsen) door de pijnpoli tussen drie nekwervels i.v.m. slijtage van de facetgewrichten. Al met al kan ik nu redelijk pijnloos door het leven.
Sinds twee jaar heb ik nu een CPAP. Een oplettende en luisterende KNO arts ( uitzondering!!) liet mij ook een slaaptest doen en toen bleek ik ook apneu te hebben. Eindelijk slapen en niet meer als een zombie tot bijna 1200 uur iedere morgen voor de tv hangen tot ik eindelijk weer eens in staat was de dag te beginnen.

Re: Wie heeft ervaring met TRAMADOL !

9
Sorry, verkeerde knopje gebruikt, ik was nog niet klaar.
Tramadol helpt bij mij goed. Het werkt in die zin niet verslavend dat je geen zombie wordt, je kan gewoon (wettelijk) autorijden, etc. en je wordt geen zombie. Je lichaam wordt wel enigszins afhankelijk vandaar de ontwenningsverschijnselen als je er mee stopt. Ik ben happy met Paracetamol, Tramadol en mijn grote liefde CPAP. Ik slaap 'snachts, ik wordt uitgerust wakker en heb weer energie. Mijn vrouw kan me nauwelijks bijhouden. In jaren ben ik 70, in het dagelijks leven nog lang niet.

Overigens ben ik best bereid op bijeenkomsten van de vereniging mijn ervaringen te delen en hierover in discussie te gaan.