visuele auras mogelijk een verband met OSAS?

1
Ik heb al jaren met vlagen aanvallen van visuele auras/oog migraine, de hoofdpijn en misselijkheid wat bij de ouderwetse migraine hoort blijft gelukkig uit en soms heb ik 4 aanvallen van een half uur op een dag en soms gaat het maanden goed en er is geen pijl op te trekken, soms heb ik het als ik tv kijk, soms als ik gewoon op visite ben bij vrienden en soms ook gewoon als ik in bed lig. Eerste keer kreeg ik het toen ik aan het stofzuigen was :lol: nu 2 jaar geleden, daarna is het een jaar weg gebleven maar vorige maand had ik er meerdere op een dag in 1 week.

Nu heeft mijn neuroloog besloten dat ik een hersenscan moet doen, omdat het kan zijn dat er iets van een afwijking zit in mijn hersenen, iets verkeerds met bloedvaten wellicht en ook noemde hij epilepsie, nu lijkt mij dit allemaal erg sterk, ik krijg deze week een oproep voor die scan maar mijn vraag is dus of OSAS oogmigraine aanvallen op kan wekken of dat dit geen verband heeft? Het kan allemaal natuurlijk maar is die link realistisch of moet ik het los van elkaar zien? iemand ervaring met het hebben van OSAS gepaard met oogmigraine of informatie hierover?


Groetjes
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: visuele auras mogelijk een verband met OSAS?

2
De mogelijkheden waarvan je aura / migraine kan krijgen zijn welhaast onuitputtelijk.
(Ik spreek helaas uit ervaring)
Van harde geluiden/felle verlichting toch gekruid eten en te zware lichamelijke inspanning.
Dus of OSAS daar ook zijn steentje aan bij kan dragen?
Zou zo maar kunnen.
Maar weten doe ik het niet.

Wat ik wel weet is dat ik voorheen meerdere aanvallen per jaar had, en dat ik er geen gehad heb sinds ik aan de CPAP lig.
Dat zegt niets, het kan ook gewoon zijn dat ik ook zonder CPAP geen aanvallen gehad zou hebben, maar ik vind het op zijn minst toevallig.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: visuele auras mogelijk een verband met OSAS?

3
Hee Menno,

Ik heb een migraine dagboek bijgehouden toen ik meerdere aanvallen per dag had maar ik zag geen reden of triggers voor het opkomen van een aanval. Wat ik al zei, ik heb het op verschillende momenten, tijden en activiteiten maar ik weet wel dat het destijds een keer is getriggerd omdat ik het licht aan deed omdat het donker werd in huis en ik ben altijd wel redelijk overgevoelig voor licht en draag vaak een zonnebril. Maar verder is er echt geen pijl op te trekken en zie ik geen overeenkomsten per aanval. Wel ben ik vaak moe en heb ik vaak onterecht veel stress maar ook dit zou ik niet 1.2.3. kunnen en willen linken aan een aanval.

Toen ik een aanval kreeg bij vrienden gingen we Chinees eten ( trigger ) maar voor we begonnen met eten kreeg ik die migraine aanval dus ook toen was het eten niet de boosdoener haha. Cafeine kan ook slecht zijn maar meer dan 2 of 3 bakjes koffie op een dag neem ik niet.

Maar ik ga het gewoon afwachten, ik hoor wel wat er eventueel uit die scan komt al denk ik eerlijk gezegd niet dat er iets uitkomt. Dat hij over epilepsie begon vind ik nogal vreemd, ik heb in mijn omgeving ervaring met epilepsie en wat ik heb lijkt daar totaal niet op al weet ik wel dat het soms door elkaar word gehaald.
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: visuele auras mogelijk een verband met OSAS?

5
Verhip!
Dat ik dáár niet aan dacht!

Dat is bij mij ook één van de triggers: te weinig slaap.
Kwalitatief te kort vooral. (Kwantitatief was geen enkel probleem).
En laten we dáár als apneupatienten nu veelvuldig last van hebben.
En wát doe ik goed sinds ik CPAP?
Juistem.
Kwalitatief goed slapen. (Kwantiteit is een stuk minder geworden. Een uurtje of 3-4 minder per nacht dan voorheen.)
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: visuele auras mogelijk een verband met OSAS?

6
Menno M. schreef:Verhip!
Dat ik dáár niet aan dacht!

Dat is bij mij ook één van de triggers: te weinig slaap.
Kwalitatief te kort vooral. (Kwantitatief was geen enkel probleem).
En laten we dáár als apneupatienten nu veelvuldig last van hebben.
En wát doe ik goed sinds ik CPAP?
Juistem.
Kwalitatief goed slapen. (Kwantiteit is een stuk minder geworden. Een uurtje of 3-4 minder per nacht dan voorheen.)
In al die tijd dat ik weinig sliep en veel ademstilstanden had en erg hyper was (achteraf gezien, toen had ik dat niet door) had ik er geen last van. Sinds mijn ahi goed is maar ik nog steeds te weinig slaap en doodmoe ben wel. Met name na de nachten dat ik minder dan drie uur slaap.

Re: visuele auras mogelijk een verband met OSAS?

7
Ik heb ook meerdere malen geprobeerd (via dagboeken enz) om te kijken waar de migraine vandaan kwam, maar er is totaal geen systeem in te ontdekken.

Sinds ik aan de CPAP ben is de migraine/aura ook niet merkbaar minder geworden. Het komt en gaat in periodes dat lijkt het enige te zijn dat wel te constateren valt. Dan heb je het een week lang elke dag en dan weer weken helemaal niet.