Camper aansluiting Resmed airsense 10

1
Dag allemaal,

Ik heb veel gelezen en geleerd over de "kampeerperikelen" en cpap. Zelf heb ik sinds een maand een cpap, resmed airsense 10.

Wij gaan in september op reis in een vw-camperbusje en daarin zit een 220V-aansluiting achter een omvormer die in verbinding staat met, naar ik meen, 2 huishoudaccu's. Er is ook een 12V aansluiting beschikbaar.

Ik heb al begrepen: niet of nauwelijks bevochtigen, dat kost veel stroom. Om de stroomconsumptie laag te houden is mijn vraag: Wat is beter: Een 12V omvormer kopen voor het bedrag van € 110 bij Vivisol of de 220V aansluiting gebruiken achter de ingebouwde omvormer. (Overigens speelt dit alleen als we overnachten zonder stroomaansluiting aan de paal).

Alvast bedankt voor de tips,
Gerard

Re: Camper aansluiting Resmed airsense 10

3
Met de originele Resmed omvormer vorm je de 12 Volt om naar 24 Volt gelijkspanning voor de CPAP. Resmeds werken op 24 Volt.
Gebruik je de reeds aanwezig omvormer dan ga je van 12 Volt naar 220 Volt en dan weer naar 24 Volt, 2 keer omvorming met 2 keer een rendementsverlies.
De eerste optie is dus efficienter.

Groeten, Bram

Re: Camper aansluiting Resmed airsense 10

4
Bedankt voor jullie reacties. Hieruit concludeer ik dat de goedkoopste oplossing niet de energie-zuinigste is.

Ik ga eens uitvinden welke accu(s) er in de camper zitten. Ik vond op internet wat voorbeeld berekeningen die rekening houden met verliezen door omvormers en met een optimale ontlading van de accu's (hoe meer een accu ontlaad, hoe minder vaak die opgeladen kan worden).

Mochten er ervaringsdeskundigen zijn die een camper of caravan met accu gebruiken, dan hoor ik graag hun relaas.