Op vakantie met de cpap, waar moet ik rekening mee houden?

1
Je moet rekening houden met de volgende zaken:
  • Zorg dat je apparatuur meegaat als handbagage. Nooit in een koffer in het bagageruim. Door drukverschillen in het bagageruim kan schade ontstaan, maar door verlies of achterblijven van de koffer kunt u voor grote problemen komen te staan.
  • Zorg voor een Douaneverklaring en een verklaring van een arts (huisarts, longarts) waarin in het Engels vermeld staat dat u afhankelijk bent van medische apparatuur. Deze verklaringen kunt u vinden bij de websites van onder andere Vitalaire, Vivisol e.d.
    https://www.vivisol.nl/downloads/-/document_library/hrum/view_file/2200527?
    https://nl.vitalaire.com/sites/vitalaire_nl/files/2023-02/15081_folder_cpap_reizen_vs202302.pdf
  • Kijk voor de voorwaarden bij de website van uw vliegorganisatie. Vaak moet u van tevoren melding maken dat u gebruik maakt van medisch apparatuur en dit bij het aanmelden op de luchthaven opnieuw vermelden. U kunt dan een registratie formulier of stempel krijgen, waardoor u deze als extra handbagage mag meenemen.
  • Denk aan een wereldstekker, verlengsnoer en eventueel een meervoudige stekkerdoos. (Ook handig om mobiele telefoons op te laden.)
  • Houdt u er rekening mee dat dit wel op een extra controle van uw koffer (handbagage) kan gaan leiden.
  • U kunt van te voren controleren of u op uw vakantiebestemming contact kan opnemen met uw leverancier ingeval van problemen. Neem contactgegevens mee of vraag of uw leverancier ook een vestiging heeft in uw vakantieland en vraag dan om de adresgegevens, telefoonnummers, e-mailadressen e.d.
  • Gebruik cpap in het vliegtuig is vaak gebonden aan de stroomvoorziening. Misschien heeft u een omvormer nodig. Gebruik geen bevochtiger en verwarmde slang in het vliegtuig. Vaak zit u rechtop en heeft u daardoor minder snel last van ademstops, dus of het gebruik van de cpap wel nodig is, is de vraag.
  • Denk eraan dat u op grote hoogte vakantie gaat vieren bijv. in de bergen dat uw cpap hierop ingesteld zou moeten kunnen worden. De grote hoogte heeft invloed op uw druk instelling.
  • Een oplaadbare accu kan ook nuttig zijn voor die plaatsen waar geen stroom voor handen is. Gebruik dan geen bevochtiger, verwarmde slang, dan zou de accu hooguit twee nachten stroom kunnen geven voordat deze weer moet worden opgeladen. Denk erom, dat in vliegtuigen 100 Wh het maximum is.
  • Mediström accu's voor 12 V en voor 24 V zijn geschikt voor Xpap en voor het opladen van de mobiele telefoon.
    https://www.google.com/url?q=http://www.medistrom.com/&sa=U&ved=2ahUKEwih6aa5mof5AhWG_KQKHcezAK0QFnoECAcQAg&usg=AOvVaw2_dFEKQytRBYwk55_KBIeS
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Op vakantie met de cpap, waar moet ik rekening mee houde

2
Eind juni op vakantie geweest in Oostenrijk met onze cabrio. Puur genieten daar, mooie wegen, geweldige vergezichten.
Vlak nadat we thuis waren kon ik in de slaapkliniek terecht. Nu dus aan de cpap.
Komen weekend gaan we een weekendje weg naar het Harz gebied, Duitsland, om wat te gaan gassen…..is ook leuk namelijk.
Zat ik me net af te vragen waar ik aan moet denken als we het apparaat gaan mee nemen. Kom ik hier terecht.
Nu begrijp ik dat dit verhaal meer gaat over vlieg vakanties.

Zijn er dingen waar ik aan moet denken als ik naar Duitslang ga?

Wil toch het apparaat wel mee nemen namelijk. Zal ook een hele toer zijn om het apparaat een plek te geven in de auto want echt veel ruimte voor bagage is er niet. Denkelijk zal ik het reserve wiel thuis moeten laten.
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Op vakantie met de cpap, waar moet ik rekening mee houde

4
En een reserve wiel zou ik ook maar mee nemen. Met zo wagen wil je toch niet langs de kant van de weg staan met drie volle banden en op zoek naar een garage en een lift krijgen van iemand met een Fiat 500 [bigsmile]

Trouwens waar laat je de hond?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Op vakantie met de cpap, waar moet ik rekening mee houde

6
Whahahahaha Menno….de hele auto heeft bijna het formaat van een handschoenvakje. Bagage achterin? Gaat niet lukken want daar ligt de motor. Dit is een sportwagen met middenmotor, zo gezegd ;)
Voorin ligt het reservewiel, een thuiskomertje. Daar is dan nog wat plek over voor bv schoenen, dekentje voor Bertju, eventueel een jas en wat ander kleinzooi.
Achter de stoelen is ruimte voor bagage, weinig ruimte moet ik zeggen. We hebben drie op maat gemaakte tassen. Twee formaat heel kleine sporttas zeg maar en één zo groot als een toilettasje. Je kan echt niet veel mee nemen en al helemaal niet als je twee weken weg gaat hiermee.

Nu ik dan ook nog een cpap apparaat mee moet nemen zal ik een keuze moeten maken. Enige manier is volgens mij om het reserve wiel thuis te laten. Mocht ik een lekke band krijgen, anwb dan maar bellen. Rijden met een lekke band, never niet hahaha…. Donderdag ga ik het mee maken wat mogelijk is. we gaan dan maar voor een weekendje dus hebben niet echt veel nodig dan. By the way, fiat 500? Pas ik niet in hahaha….

Ruud, Bertju zit/ligt altijd op schoot van de vrouw. Als hij genoeg gezien heeft gaat hij onder het dashboard liggen. Hij is altijd rustig, gaat al snel slapen zodra we een lange rit voor de boeg hebben.
Resmed Airsense 10
Neusmasker F&P Eson M
Verwarmde slang heb ik ook.

Re: Op vakantie met de cpap, waar moet ik rekening mee houden?

8
Helaas is Jaapio als forumlid in Januari 2021 ons ontvallen, hij was ondanks zijn ernstige ziekte meestal vrolijk en opgewekt en zijn bijdrage aan dit forum was altijd een lichtpunt en een moment van gezelligheid en daarom staan al zijn bijdragen nog steeds hier op het forum.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar