levendige dromen

1
Ik weet niet zeker in welke categorie ik deze vraag moet stellen maar probeer het maar hier.
Ik heb sinds 5 nachten een cpap en slaap er redelijk goed mee. Maar word nog steeds heel moe wakker. Als ik midden in de nacht wakker word ben ik vrij rustig en moe en kan ik me geen droom herinneren maar aan het eind van mijn slaap krijg ik sinds de cpap steeds hele levendige dromen. zo levendig dat als ik wakker word ik me echt af vraag of het echt is of een droom. Het vervelende van deze dromen is dat ze alke keer gejaagd zijn ik moet steeds vluchten of heb extreme ruzie ofzo.
Ik heb al wel begrepen van andere gebruikers dat dit met de adrenaline kan liggen die mijn lichaam gewend is aan te maken ´s nachts.
Nu weet ik dat ik niet te ongeuldig moet worden maar wil toch even vragen aan andere cpap grbuikers hier of jullie het zelfde hebben mee gemaakt en of dit van zelf weer beter werd en hoe lang dit ongeveer duurde? zijn er misschien nog andere tips die ik zou kunnen opvolgen??
bij voorbaat dank

Re: levendige dromen

2
Hoi Olifant,

Sinds ik de pap gebruik (nu 7,5 maanden) ben ik langzamerhand weer gaan dromen en inderdaad ook bijna altijd onder de morgen. Als ik meestal rond een uur of 5 wakker wordt voel ik me echt klaarwakker. Dan gooi ik er maar een sanitaire stop tegenaan en val tegenwoordig gelukkig vrij snel weer in slaap. Daarna begint het dromen, maar misschien is het alleen maar dat ik ze me dan kan herinneren omdat je (heb ik ergens gelezen) aan het eind van de nacht minder diep slaapt.
Ik heb gelukkig geen akelige dromen, integendeel. Het zijn heel lange verhalen met gastrollen van bekenden, buren, familie etc., maar nooit angstig!

Ik ben er dus alleen maar op vooruitgegaan, omdat ik in de pre-pap-periode regelmatig trillend en met bonkend hart wakker schrok. Het duurde dan wel even voordat ik weer tot rust kwam. Ik kan me uit die tijd nog een droom herinneren, dat ik dacht dat er een kat op m'n gezicht zat (en we hebben niet eens een kat!) en ik het daardoor vreselijk benauwd had. Dat was echt een nachtmerrie. Nu weet ik, dat het geen kat maar een flinke apneu was.

Ik hoop voor je, dat bij jou de dromen in een rustiger vaarwater komen als je langer de pap gebruikt, want je lichaam moet zich nog helemaal aan je nieuwe levenswijze aanpassen en dat kan wel even duren.
Ze zeggen altijd, dat je in je dromen dingen verwerkt en wat dat betreft heb je nog heel wat in te halen :? !

Groetjes, Pearl.

Re: levendige dromen

3
Gedult is een mooie zaak ... ga niks proberen om de zaak te forceren..

Ook ik, heb sinds vorig jaar een Cpap en ben nog steeds moe ... :shock:
wat je lichaam jaren geloopt heeft
kan een "luchtmasjientje" niet EFFE in 5 nachten oplossen !!!
dus heb gedult, en alles kom goe cè :wink: :!:

Re: levendige dromen

4
Over dromen gesproken,

Ik had, vóór mijn cpap tijdperk best wel vaak enge dromen. Nu heb ik dat niet meer al droom ik vaak wel heel intens.

Maar ik wil jullie toch even vertellen van de eerste droom die ik mij kan herinneren, een paar dagen nadat ik met de cpap begonnen was.
Ik lag op dat moment op de intensive care hier in het ziekenhuis. En ik droomde dat ik in een loopgraaf was, waar ik uit wilde. Met blote handen duwde ik het prikkeldraad weg. Ik werd wakker gemaakt, want ik had de infusen in mijn slaap verwijdert. Het resultaat; Veel bloed in het ziekenhuis bed en paniek bij de nachtverpleger.

Dus je kan heel heftig dromen.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: levendige dromen

6
Ongeveer 4 maanden na mijn CPAP behandeling, begin ik om "levendig dromen" te hebben.

Nu zie ik dat dit normaal is "Despite an increase in REM density, dream recall decreased the first months of CPAP and recovered 2 years later. Violent/ highly anxious dreams disappeared with treatment. A dream recall decrease with CPAP is associated with normalization of sleep in OSAS patients": http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1 ... 0553.x/pdf

Nu weet ik dat dit een goed signal is, en het lijkt me op dat mijn restschuld erg groot is, want met veel mensen deze levendige dromen al beginnen meteen na CPAP.

More informatoin: Before CPAP my dreams were bad (violent / anxious), which made me wake up as if they were created by the brain to avoid my body from suffering from the oxygen shortage. Yet I was always able to recall them. Now 4 months after CPAP I have many more dreams per night, but those are messy, and I cannot recall.