Uitgedroogde mond

1
Goedenmiddag,

Ben net lid geworden van dit forum en moet zeggen dat ik al wat dingen heb kunnen ontdekken.

In mei is geconstateerd dat ik hypopneus in mijn slaap heb. Geen apneus verder. Ik ben sinds die tijd aan de cpap met een mond-neuskapje (haal via de mond grotendeels adem). Nu heb ik sinds een paar weken een ontzettend droge mond, eten smaakt me niet meer net alsof de smaakpapillen aangetast zijn. Ik heb al gelezen dat sommige mensen een bevochtiger hebben? Geen idee of die er bij mij op zit, dacht het wel. Heb een reservoir dat ik elke dag moet hervullen met gekookt water. Maar dat is dus niet afdoende. Ik heb hem op de hoogste stand staan.

Verder gebruik ik ook een neusspray voor mijn allergiën, dus die slijmvliezen zouden goed moeten zijn.

Hebben jullie wellicht tips, hoe dit op te lossen?

groetjes

Re: Uitgedroogde mond

2
Hallo Gerja,

welkom op het forum.

Doordat je met een full face mond slaapt en dus met open mond, drogen je slijmvliezen uit. Een bevochtiger kan helpen, echter vaak niet genoeg.

Heb je dit bericht gelezen?

http://www.apneuvereniging.nl/forum/vie ... 40&t=10050

Hoewel jij een Hoffrichter hebt en geen F&P gaat het onderliggende verhaal wel op. Een verwarmde slang kan uitkomst geven.

Echter ik geloof niet dat er een speciale verwarmde slang voor de Hoffrichter is uitgegeven.

Je bent dan genoodzaakt om de volgende hybernite verwarmde slang te gebruiken, echter deze werkt niet met een Hoffrichter uit de Trendserie.

Let op: Werkt niet op de Hoffrichter en de GoodKnight CPAP's die een slang met innertube (binnenslang) gebruiken.

http://webshop.vivisol.nl/hyberniter-un ... slang.html

Informeer dus goed als je deze zou willen kopen of hij geschikt is voor jouw type Hoffrichter.

Je kunt ook je mond dagelijks insmeren met een gel die uitdroging voorkomt.

Biotène Orale gel tegen het uitdrogen. Dit beschermt tegen extreem uitdrogen. (Bedankt Theab)

Weet dat apneu levenslang is, dus.....

Groet Ruud J
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Uitgedroogde mond

3
Hoi Ruud,

bedankt voor je reactie. Inmiddels erachter dat ik een bevochtiger heb, maar dat werkt dus niet afdoende. Wil graag doorgaan met de cpap, want hij voldoet wel, ook al voelt het als een tegennatuurlijk iets (druk op je luchtwegen).

Ik had het artikel nog niet gelezen en er staan dingen in die ik gebruiken kan. Ik zal morgen even gaan bellen met de OSAS-vpk. Ik zag op de site van Hoffrichter even later dat ze wel verwarmde slangen verkopen. Maar of die nou op mijn apparaat werkt, dat weet ik dan weer niet.

groet Gerja

Re: Uitgedroogde mond

4
Hallo Gerja,

ik heb nog even verder gezocht voor een verwarmde slang voor de Hoffrichter en onderstaande link gevonden:

http://www.hoffrichter-shop.de/

Hoewel gesloten toch een mogelijkheid om te bestellen.

Ik vond dit bericht ook uit het jaar 2013:

Re: verwarmde slang
Berichtdoor Jitske » 28 jan 2013 -23:11

Ik ben hier niet vaak, maar wil nu wel even reageren op de vraag over de verwarmde slang voor de Hoffrichter. Ik heb deze rechtstreeks in Duitsland besteld bij Hoffrichter (was uiteraard niet in Nederland te krijgen en de leverancier had er "nog nooit van gehoord"...). Ik vind hem ideaal!! Ik slaap in een koude slaapkamer met een wat hogere luchtvochtigheid en ik heb de luchtbevochtiger van de Hoffrichter ook aan staan, en had met en zonder luchtbevochtiger altijd veel water in de slang. Nu is dat geen enkel probleem meer, bovendien is de lucht die ik inadem ook veel prettiger van temperatuur. Je moet hem wel even een paar minuten voordat je gaat slapen op verwarmen zetten, 5 - 10 minuten, en dan werkt het super. Ik heb nu net een tweede slang besteld in Duitsland, om de slangen te kunnen afwisselen in verband met het schoonmaken en dan weer laten drogen, zet zoals ik dat ook met de gewone slangen altijd doe. De tweede slang is goedkoper dan de eerste, omdat ik daar geen netadapter bij heb hoeven bestellen. Ik moest het inderdaad zelf betalen maar ik vind het comfort wat ik er mee gekregen heb zeker het geld waard!
Jitske
Junior Member

Berichten: 11
Geregistreerd: 25 jan 2012 -18:43


Ik denk dat dit vanwege de netadapter toch de Hybernite verwarmde slang is.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar