Hoe ga ik met mijn klachten om.

1
Hallo ik ben sinds 2 maanden aan de cpap
Na een slaapondrzoek bleek ik 54 obstruktieve en 32 centrale apneus te hebben per uur.
Reden van het slaaponderzoek was dat ik zeer veel lichamelijke klachten had die door de jaren heen verergerden.
Reactieve atritis, chronisch ontstoken grote speekselklier is verwijdert, 3 slijmbeursontekingen schouder heup knie,bacteriele infectie knie geopereerd, serosa lekkage achter netvlies (nog 5 % zicht in linker oog, glaucoom beide ogen. En hartritme stoornissen.
Na de laatste operatie aan mn knie heb ik de handdoek in de ring gegooid en in overleg met de arboarts besloten om eerst maar eens niet te werken tot ik wat hersteld ben.
Eigenlijk is de moed me in de schoenen gezonken. Ik heb zwaar lichamelijk werk en dat lukt me niet meer op dit moment.
Zouden mijn klachten opknappen nu ik mn cpap heb en is het normaal dat het zo lang duurt tot ik me weer fit en sterk voel?
Zijn er hier ook mensen die zoveel lichamelijke klachten hebben/hadden.

Re: Hoe ga ik met mijn klachten om.

2
Oef, dat is wel een hele waslijst ja.

Zelf heb ik - naar mijn idee nooit zo veel klachten gehad, maar in retrospect toch wel een paar dingetjes die een ander dan "best veel" vind. Ik relateer ze echter lang niet allemaal aan mijn apneu, en soms is het verband niet of moeilijk aan te tonen.

ik lig nu bijna twee jaar aan de slurf, en hoewel ik nooit echt concreet verbetering heb gemerkt, kan ik terugkijkend na twee jaar wel concluderen dat mijn gezondheid er toch op vooruit gegaan is. maar zo "ongemerkt" als kwaaltjes er in sluipen, zo "ongemerkt" sluipen ze soms ook weer weg.

Ik heb bijvoorbeeld inmiddels al heel lang geen pijn meer in mijn knieën en schouders gehad (slijmbeurswerk), maar ben WEL drie keer (!) aan mijn handen geopereerd. Toeval of therapie ?? Ik kan op mijn werk zowel hoog als laag bij plekken waar ik vroeger niet bij kon (bukken / strekken), en kan veel langer staan en lopen. Training of therapie ?? Mijn bloeddruk is beter , ik kan weer afvallen (als ik wil, wil ik helaas niet altijd ) en ik heb minder vaak hoofdpijn en maagdarmklachten. Gezondere leefwijze of therapie ?? Mijn suiker is wat beter in balans (al was die al redelijk goed onder controle) en mijn bloedwaarden zijn beter. Ook mijn humeur - dat daar via hormonen aan is gerelateerd - is er met sprongen op vooruit gegaan. Leefwijze of therapie ? En ik heb veel meer rust in mijn hoofd. Leeftijd of levenswijze of therapie ?

Zoals het met veel klachten kip/ei is met de apneu, is het ook met de behandeling. En door die 'schok' ga je automatisch ook meer op je leefwijze (eten, beweging) letten,en is het ook kip/ei met de verbeteringen. Die echter wel heel geleidelijk gaan.

Ik neem aan dat er ook is gekeken of je diabetes hebt ? De hartklachten en oogklachten zouden eventueel ook te maken kunnen hebben met suiker, net als de gewrichtsproblemen. Maar ze kunnen er ook los van staan. En weer die kip met dat verrekte ei.

Als je zwaar lichamelijk werk doet, lijkt het me wel aan te bevelen in elk geval een paar maanden toch (gedeeltelijk) de ziektewet op te zoeken of te vragen of je vervangend werk kunt doen (in elk geval iets dat niet gevaarlijk kan zijn; ik meen dat je ergens zei dat je dakdekker of rietdekker was ??) . Dat geeft je kans om te herstellen en ook actief te werken aan je herstel. Hoe je er mee om moet gaan....ja, je bent een jonge vent (aannemende dat 70 je geboortejaar is), en voor mannen is het soms nog moeilijker te accepteren dat het lichaam niet meer helemaal wil wat jij wil dan voor vrouwen. Toch is dat de eerste stap : accepteren. En daarmee ook accepteren dat het leven niet (meer) vanzelfsprekend is, maar dat je maatregelen moet nemen om de kwaliteitte verbeteren.

Je kunt natuurlijk best veel heil verwachten van de CPAP-therapie, maar misschien heb je al heel veel restschade opgelopen en moet je geen wonderen verwachten. Je hebt in elk geval heel goede kans dat het niet meer harder achteruitholt. Maar niet alles zal herstellen ; je zult ook je weg moeten vinden met de beperkingen die je hebt, en zoeken naar nieuwe wegen om je doel te bereiken.

Re: Hoe ga ik met mijn klachten om.

4
Ik was zelden ziek. De huisarts had ik 15 jaar drie maal bezocht. Tot een jaar of vijf geleden. Vanaf dat moment kreeg ik de ene rare kwaal na de ander en vervolgens kreeg ik ook nog rare klachten als reactie op de medicatie voor die rare kwalen. Zie dan nog maar eens wijs te worden uit het kip/ei verhaal dat L33ntje hierboven zo mooi heeft geschetst.
Sommige klachten verdwenen vrijwel geheel na de start met de c-pap... om een half jaar later weer terug te keren. Andere klachten doofden langzaam uit. En sommige klachten ( oa luchtwegen, vermoeidheid en overgewicht) zijn juist erger geworden.

Al met al kan ik niet zeggen dat ik mij nu na een jaar c-pap gebruik ook maar een enigszins fitter en gezonder voel. Dat ik de behandeling desondanks toch vol hou is omdat het op de lange duur ivm cardiovasculaire aandoeningen toch beter is. En inderdaad mijn bloeddruk is toch langzamerhand wel wat gezakt. Daar doe ik het voor. En omdat mijn vrouw wél beter slaapt sinds ik de cpap gebruik. En daar is ook wat voor te zeggen ;-)

Succes met de behandeling en ik hoop voor je dat het voor jou toch wel wat directe gezondheidswinst gaat opleveren