Re: Airing

2
Hallo Niek,

zoals je ziet is er hier al vaker over gesproken. Als je weet dat de Nightbalance nu al voor meer dan 4 jaar is getest en deze nog steeds niet geaccepteerd is door de Nederlandse Zorgautoriteit zodat deze in het basis pakket kan worden opgenomen, duurt het met dit project nog vele jaren voordat het hier wordt toegelaten.
Weet ook dat dit een wegwerp product is die dagelijks moet worden vervangen. Nieuwe ideeën zijn natuurlijk nooit weg en als dit een oplossing is, mooi meegenomen.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Airing

3
En los van het meten vraag ik me ook af hoeveel lawaai dit ding zal gaan maken.
Een klein apparaat heeft immers maar een kleine draaiende fan en hoe kleiner de fan des te harder deze moet draaien om toch genoeg luchtverplaatsing te genereren.
En wat ik in mijn computer al zie met kleine draaiende fans... deze maken een behoorlijke hoeveelheid geluid :)

Re: Airing

4
Zie: https://www.youtube.com/watch?v=ooSQ-yPtyvs
en: https://www.youtube.com/watch?v=K45h4yEL17A

Ik had al zo mijn reserves en deze man die jarenlang ervaring heeft met alles op het gebied van de cpap komt tot dezelfde conclusie: het is een scam.

Kort: het is onmogelijk om een cpap pomp in zo'n klein apparaatje te stoppen want zo'n klein pompje kan nooit de benodigde druk leveren. Ook past er geen accu die nodig is om zo'n pomp van stroom te voorzien. Er wordt geclaimd dat er een wegwerpmodel wordt gemaakt dat maar drie dollar kost dat je één nacht kunt gebruiken en er zou worden gewerkt aan een oplaadbare versie. Dat klinkt al helemaal ongeloofwaardig. Daar komt nog bij dat de ontwikkelaar een achtergrond heeft van vele failliete ondernemingen en dat geen enkele bank of bedrijf hem nog wil financieren. Vandaar dat hij is overgestapt op crowd-funding. Maar zoals in het tweede filmpje te zien is, is het één grote marketingtruc. Niemand heeft ooit met het zogenaamde prototype geslapen.

Ik zou mijn geld er niet insteken. ;)

Groeten,
Julius

Re: Airing

5
Hallo

Als je goed kijkt naar de informatie is het een concept en nog geen bestaand product.
Het is geen standaard cpap met een motor maar het moet een apparaat worden waarmee er een restdruk in je luchtwegen blijft zodat deze niet dichtvallen. Er is momenteel wel een disposable versie beschikbaar die je voor het slapen gaan over je neusgaten plakt. Deze wordt mn aanbevolen voor snurken.

Het idee is niet gek maar nog geen product, geen medische resultaten etc etc
Vraag me wel sterk af hoe comfortabel het is om tegen een verhoogde weerstand uit te ademen

Re: Airing

6
Ja, Airing is volgens de maker nog steeds 'under development' en spamt het hele internet onder met steeds weer dezelfde mooie filmpjes en plaatjes van high tech pompjes en dergelijke, telkens vergezeld van een link naar crowd funding site Indiegogo waar de teller inmiddels op 1,5 miljoen dollar staat. Op 22 juli jongstleden staat op Facebook: 'we are beyond excited to announce that our micro-blower prototypes are officially moving air'. Kortom, het prototype bestaat nog helemaal niet... Nog steeds niet, kun je beter zeggen, want de belofte was dat deze in juni vorig jaar testgereed zou zijn.

Als je je afvraagt hoe het is om tegen een verhoogde weerstand uit te ademen, probeer dan Provent. Dat product kost ongeveer 3 dollar en zou de cpap overbodig maken. Komt bekend voor, nietwaar? Zie het tweede flimpje. Dit is dus de disposable versie. Het mooie apparaatje dat we steeds in de filmpjes van Airing zien lijkt gewoon Provent in een kek jasje te zijn. Heb je je nooit afgevraagd hoe het kan dat we een kant en klaar apparaatje zien, terwijl de techniek om een prototype te maken nog niet eens bestaat?

Airing blijft voorlopig nog wel even 'under development', want zodra Stephen Marsh met een echt prototype zou komen, is het gedaan met de crowd funding.

Groeten,
Julius

Re: Airing

7
Harks37 schreef:
Het is geen standaard cpap met een motor maar het moet een apparaat worden waarmee er een restdruk in je luchtwegen blijft zodat deze niet dichtvallen.
Hoe je het ook beschouwd; om de luchtwegen open te houden is een bepaalde minimum energie nodig. Een restdruk zal naar mijn mening wegvallen zodra de luchtwegen open zijn. In rust zal een persoon ongeveer 15 keer ademhalen per minuut en per keer een halve liter lucht in- en uitademen. Bij dieper ademhalen worden deze getallen veel hoger.
Om te berekenen hoeveel energie hiervoor nodig is, kan ik (nog) geen formule voor vinden, maar dat er best veel energie nodig is om deze 7,5 liter lucht per minuut te verplaatsen en dan ook nog met een positieve druk van 8 tot 10 hPa (de gemid-delde druk van de meeste apneu patiënten), dan kan dit echt niet door een apparaatje ter grootte van een dobbelsteen opgewekt worden.
Bedenk dat er een druk opgewekt moet worden. Op dit moment kan dat op verschillende manieren, zoals een compressor voor opwekken van hoge drukken, een ventilator voor lage drukken (eigenlijk alleen voor luchtverplaatsing), een membraan ook voor lage drukken en een turbine voor de hogere drukken.
Deze apparaten hebben een zekere ruimte nodig, die in de beschreven Airing niet voorhanden is. Daar moet ook nog een energiebron bij en bovendien een regelmechanisme.
Ik zie echt niet dat een Airing DE oplossing kan zijn voor apneu patiënten, doodgewoon vanwege de technische beperkingen van ruimte en energie.

Houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: Airing

9
Op het Facebook account van de ApneuVereniging was vandaag 2 berichten over de Airing. Heb moeten praten als Brugman om dit 'weer' opkomende verhaal de wereld uit te praten.

Marleen, bedankt voor je hulp daarmee.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Airing

10
Ja, het is elke keer weer triest hoe mensen met open ogen - want gretig - in dit soort scams tuinen.

Het is de klassieke kwakzalvermethode : bedenk iets dat mensen HEEL graag willen hebben, poneer het als DE definitieve oplossing voor een probleem (liefst een scala an problemen), vertel er bij voorkeur een spannend (conspiracy-theory) verhaaltje bij over hoe allerlei grote machten er (financieel) belang bij hebben om de ontwikkeling tegen te werken, en vertel ze dat daarom een kleine investering of donatie nodig is van de mensen die dit apparaat graag op de markt zien verschijnen. Op deze manier is voor deze fopspeen - die NOOIT in werkende versie op de markt zal komen - al ettelijke tonnen aan geld binnen gehaald. Ze zouden er ook rustig bij kunnen vertellen dat het ding kanker voorkomt, dat zou de mensen -helaas- niet minder goedgelovig maken.

De afbeelding die gebruikt wordt is die van een onnodig groot (!) maar goedkoop (3 dollar) type neusspreider dat niet anders werkt dan normale neusspreiders en daarmee bepaalde types snurkers (iets) kan helpen. Maar absoluut ongeschikt is voor (zware) apneupatiënten. Je zou hem onder je masker kunnen dragen, maar daar zijn kleinere modellen voor. Bovendien zijn er tegenwoordig neusdoppenmaskers die die twee sowieso al combineren.

Je hebt niet eens heel erg veel technisch inzicht nodig om te kunnen begrijpen dat wat NU in de kleinst mogelijke apparaten zit (ventilatoren, compressors, meet- en regeltechniek, stroomvoorziening) niet in een luciferdoosje past. En daarmee wil ik echt niet beweren dat iedereen die er in trapt dom is, mar mensen worden van dit soort loze beloftes vaak te hebberig / enthousiast om nog logisch na te denken.

Maar ZELFS als de vergelijking met mobiele telefoons op zou gaan - die in de jaren 80 ongeveer tien keer zo groot waren als nu, meer als je de draagbare accu meetelt - zou je nog met een CPAP "blijven zitten" waarbij je op zijn minst een flinke jampot onder je neus zou moeten hangen. (En waarbij al snel iemand op het idee zou komen van een handig slangetje ;-) )

Ik kan me heel boos maken over dit soort oplichterij en het gemak waarmee wanhopige mensen misleid worden, om er heel veel geld mee te verdienen. Ik heb het in zijn algemeenheid dan ook niet zo op welke kwakzalversmethode dan ook.

Re: Airing

11
Nog even verder hierover.

Allereerst de vraag of het mogelijk is om met zo'n klein apparaatje een druk in de luchtwegen op te bouwen. Het antwoord is wel degelijk ja. Maar dan niet met een pompje.

Zie: https://www.youtube.com/watch?v=HmfufUmxBbc

Provent is een soort pleister met een ventieltje die je 's nachts op je neusgaten kan plakken om apneu's te voorkomen. Het principe is heel simpel: Inademing ondervindt geen weerstand, maar uitademing wel omdat er een hogere druk nodig is om door de ventieltjes te ademen. Zo ontstaat een overdruk in de luchtwegen. Nadelen zijn onder andere dat je het maar één nacht kunt gebruiken en dat je de druk niet kan instellen en/of meten. Toch is Provent goedgekeurd door de Amerikaanse Gezondheidsraad, de FDA. Het kost maar drie dollar en schijnt een handig alternatief te zijn voor als je bijvoorbeeld op reis gaat.

Het lijkt erop dat Marsh dit idee gekaapt heeft en eventueel mogelijkheden ziet om de patenten op Provent te omzeilen. Daarnaast flirt hij met nieuwe technieken zoals microkinetica, waarmee je minuscule pompjes in micro-chips zou kunnen maken. Zie bijvoorbeeld: http://micromachine.stanford.edu/~dlase ... pumps.html

De Airing zou uiteindelijk een apparaatje moeten worden dat de ventielen van Provent en de micro-pompjes combineert. Zoiets, want Marsh doet er zeer vaag over.

Voeg daaraan toe dat Marsh meer tijd lijkt te steken in de marketing en financiering van zijn concept dan in serieus onderzoek en ontwikkeling van een echt product, en je hebt te maken met een ordinaire scam.

Groeten,
Julius

Re: Airing

12
Zag zojuist het filmpje en de reacties, maar wat ik kan het ook niet geloven dat zo een klein apparaatje mijn hele cpap zou vervangen.

Overigens, als het echt net zo goed zou werken, zou dit het ei van Columbus kunnen zijn.

Maar, voor mij persoonlijk, ik heb geen enkel probleem met het gebruik van mijn cpap, ik ben er na al die jaren al erg aan gewend en zou niet meer zonder willen en kunnen slapen.
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen

Re: Airing

13
Het ding dat als Airing gepropageerd wordt is al te koop hoor.
Het wordt onder diverse namen verkocht in China, op Ebay, of aliexpress, waar het ook geadviseerd wordt tegen snurken en apneu.
Het ziet er exact hetzelfde uit, en de prijs is ook ongeveer gelijk als die Airing zou kosten, terwijl er niet een elektrische componenten in zitten.

https://nl.aliexpress.com/item/Portable ... 3aff06010b

Re: Airing

14
John2 schreef:Het ding dat als Airing gepropageerd wordt is al te koop hoor.
Het wordt onder diverse namen verkocht in China, op Ebay, of aliexpress, waar het ook geadviseerd wordt tegen snurken en apneu.
Het ziet er exact hetzelfde uit, en de prijs is ook ongeveer gelijk als die Airing zou kosten, terwijl er niet een elektrische componenten in zitten.

https://nl.aliexpress.com/item/Portable ... 3aff06010b
Hmmm... Interessant. Als je goed kijkt, is het iets anders dan de Airing. Dit lijkt het meest op een plastic versie van Provent en wordt volgens mij alleen tegen snurken aanbevolen. Maar het is inderdaad wel hetzelfde principe als waarmee Marsh 1,5 miljoen dollar weet binnen te slepen zonder ooit een exemplaar verkocht te hebben.

Groeten,
Julius

Re: Airing

15
Het is maar bij wie je het koopt.
Er worden zoveel wondermiddeltjes tegen apneu verkocht op internet, en het een belooft nog meer dan het andere...
De techniek in de Airing is er allemaal al, inclusief micropompjes, batterijen en dergelijke.
Maar de batterijen lever veel te weinig stroom over veel te weinig tijd, en de pompjes leveren veel te weinig druk, en de luchtstroom is veel te gering.
Kijk alleen al naar het wattage van je normale cpap, en de Airing waar een soort horlogebatterijtjes in zouden moeten zitten moeten zitten die hetzelfde werk doen.

Re: Airing

16
De Airing schijnt uit te zijn: https://www.youtube.com/watch?v=89FytsaqZGs
Voor wie het na het zien van het filmpje nog niet begrepen heeft: het is een schaamteloze scam. Ze sturen gewoon een Provent-achtig iets op.
Wellicht doet het forum of de vereniging er goed aan mensen te waarschuwen voor deze oplichterij. :(

Groeten,
Julius

Re: Airing

17
Het mag toch duidelijk zijn dat dit satire is en heeft niets te maken met wat dan ook.
Kijk maar eens goed, alhoewel het snel te zien is.
In ieder geval maakt het nogal wat los bij sommigen onder ons. :D
DeVilbiss Blue Auto Plus DV64E-G
Luchtbevochtiger
Resmed Mirage FX Nasal Mask
Lid Apneuvereniging sinds Januari 2013

En nu nog ademhalen