Bloedneus

1
Dankzij het feit dat ik het forum al een aardig tijdje bij houd, was ik al enige tijd op de hoogte van het feit dat uitgedroogde lucht vooral bij een neus(doppen/kussen)masker bloedneuzen kan veroorzaken.

Nu had ik gisteren mijn zelfgebreide slanghoes eindelijk af (al is hij niet meer nodig omdat ik nu een verwarmde slang heb), maar je weet hoe dat gaat met nieuwe dingen : toch even uitproberen. Dus verwarmde slang er af, andere slang met hoes er aan, en bevochtiger op standje 2. Dat was met mijn oude apparaat een prima stand, en ik heb er geen seconde bij stilgestaan dat die een schaal van 1-5 had, en deze een schaal van 1-8. Dat was dus veel te droog......

Vannacht alles goed gedaan, goed geslapen, zelfs even op mijn zij (!!!) , en om acht uur ofzo -laat voor mijn doen - werd ik wakker. Masker af,kriebel aan de neus even niezen : héle dekbed en de muur en mijn gordijn voor het bed en mijn apparaat onder het bloed. Snel gaan zitten ; het leek wel een kráán. Drup drup drup drup drup - elke seconde 2-3 druppels. Had helemaal NIETS bij de hand om het op te vangen, dus zo snel mogelijk naar de badkamer gelopen tien meter verderop, een spoor van bloed achterlatend. Natuurlijk zo hard mogelijk mijn neus dicht geknepen, maar dan stroomde het net zo hard mijn keel in dat ik niet slikken kon. En maar druipen en maar stromen, geen houden aan. Koude lap in de nek, koud water drinken, hoofd voorover, affijn, ik was een "bloedneuskind" dus ik ken de routine. Maar het ging maar door en door. Intussen begonnen de bende bij de wastafel op te ruimen - het zat zelfs op de spiegel - maar het bleef maar stromen. Letterlijk dweilen met de kran open, en zo kwam ik er zelf ook nog helemaal onder te zitten. Tampons gemaakt van watten en wc-papier, maar die lekten binnen de minuut door. En als ik ze er uit haalde trok ik dikke stolsels mee naar buiten. Als het iets minder werd en ik mijn neus ophaalde of snoot, haalde ik dikke stolsels op en begon het bloeden weer van voren af aan.

Sorry voor dit wellicht wat onsmakelijke verhaal, maar het is vooral om aan te geven dat je van een bloedneus niet zo snel hoeft te schrikken, al is het nog zo heftig.

En dat het zo heftig was, heeft natuurlijk ook een oorzaak, wellicht nog belangrijker dan de directe aanleiding van de droge lucht : ik slik natuurlijk al drie dagen VEEL prednison (60 mg) voor mijn ontstoken schouder, en daarbij ook VEEL ibuprofen (eerst 4x800, toen 3x800, nu 3x400, en vanaf nu 0x0 ; ik ga wel over op de paracetamol, de pijn is nu toch heel draaglijk geworden). Beiden zijn sterke bloedverdunners, die maken dat het veel langer duurt voor de wondjes dicht trekken. Tel daarbij mijn hoge bloeddruk op - die ook door de medicijnen even aan de hoge kant is - en je hebt een prima recept voor een bloedbad. En zo ziet het er boven nu ook uit : als een slachthuis. Dat mag ik later op de dag allemaal gaan wegpoetsen.

Affijn, heb ik dat ook een keertje meegemaakt, Wat mij betreft ook de laatste keer ;-) . Vannacht gaat gewoon de verwarmde slang er weer aan en de bevochtiger op AUTO, de slanghoes bewaar ik wel voor de zomer, als ik sowieso zonder bevochtiger slaap (omdat er dan genoeg vocht in de lucht zit). Het was ook vooral voor de lol van het breien ;-). Zal vandaag nog even foto's maken - als hij het bloedbad overleefd heeft, want dat heb ik nog niet bekeken.

Heb inmiddels de huisarts even gebeld ; die is het met mijn diagnose eens ;-) . Als het bloeden binnen een uur over is, en met die medicijnen, alles prima. Aan de bel trekken als het weer spontaan gaat bloeden, stoppen met de IBU (nog niet met de prednison).

Maar om wille van het topic : wie heeft er wel eens een bloedneus gehad door uitgedroogde neusslijmvliezen, hoe ernstig was die en hoe frequent kwam dat voor ?

En dus nog even op deze plaats als tip : als je regelmatig (of zelfs eenmalig, zoals ik) bloedneuzen krijgt die verband kunnen houden met de CPAP, vraag dan je behandelaar om een bevochtiger. En gebruik hem ;-) . Dat kan veel ellende (en gepoets) voorkomen.

Re: Bloedneus

2
Jeejte,
las je verhaal op facebook. Dat wordt flink schoonmaken voor zover je bloed nog uit lakens enzo krijgt.
Hopelijk blijft het maar bij ene keer, want dit wil je niet nog een keer lijkt me.

Wel goed dat je de brufen stopt.

Re: Bloedneus

3
Ja, na dit verhaal hotels het al snel op een gewone bloedneus te zijn. ...zelfs in de ambulance (de tweede vandaag) watten ze onder de indruk, en de kno-arts in munster heeft al een maand of zes niet zo'n heftige bloedneus meer gezien. ....Hoop nu dat het hier bij blijft, en ik morgen weer weg mag, want ik en ziekenhuizen zijn niet voor elkaar gemaakt.

Verstuurd vanaf mijn SM-T310 met Tapatalk

Re: Bloedneus

4
Sterkte, Marleen! Klinkt akelig, zelfs als het onschuldig is misschien. Zorg goed voor jezelf en ik hoop ook dat je hoes het heeft overleefd, zou toch jammer zijn als je al die moeite voor niets hebt gedaan!

Re: Bloedneus

5
Marleen, zelf heb ik drie keer een bloedneus gekregen toen ik met neusdoppen masker ging slapen.

Het heeft echt met de luchtstroom van droge koude lucht te maken.

Sterkte komende nacht.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Bloedneus

6
Heb hetzelfde meegemaakt in 2014; cpap zonder water, avasym neusspray en dagelijks 200 km met de airco aan. Redelijk drama.
Daarna water gaan gebruiken, geen spray meer en zuinig met airco.
En bij erg droog weer beetje vaseline in neus. Nooit meer last gehad !



Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk

Re: Bloedneus

8
De eerste nacht hier was een drama. Heb geen oog dichtgedaan door de pijn van de druk van die tampons in je neusholte. Waanzinnig. Ben volgepompt met pijnstllers dus wel duf, maar niet kunnen slapen. Vandaag de hele dag gedoezeld, maar niet kunnen slapen want werd steeds gestoord.
Nu heb ik net vanaf een uur of half zeven geslapen tot een uur of 1, gier nu van de honger dus heb gelukkig nog een toetje en een tomaat bewaard, daarna weer proberen te slapen of in elk geval doezelen.

Het allerergste is die vreselijke hoofdpijn die met geen 100 pijnstillers weg wil omdat hij komt door de druk in de volgepropte holtes. Ook krijgen ze mijn bloeddruk gewoon niet omlaag . Nog een uurtje of tien uitzingen dan mag die ellende er hoop ik uit. Ik ben er ZO klaar mee......het de hele tijd door je mond moeten ademen is een drama, en ik weet nu ook wat aerofagie is zeg.....pfoe, niet fijn.

Re: Bloedneus

9
Hoi Marleen,

Heb het even opgezocht:

http://www.darmgezondheid.nl/darmklacht ... aerofagie/

Nu maar hopen dat de klachten snel overgaan.

Las ik het nu goed, dat er twee keer een ambulance nodig was om je te helpen? Moest je ook nog naar het ziekenhuis?

Konden ze ook de oorzaak geven of was het een combinatie van hoge bloeddruk, bloedverdunners en medicijnen voor je schouder en de droge koude luchtstroom?

Veel sterkte en dat het maar snel over mag zijn met alle ellende.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Bloedneus

10
Ja, ambulance van mijn huis naar de kno-arts in Ahaus, en een ambulance van ahaus naar Münster, en daar lig ik nu nog. Straks mag de tamponnade er uit, en dan maar zie of het dicht is EN dicht blijft. Ik heb er een hard hoofd in. Ze krijgen mijn bloeddruk niet onder controle. Die is al hoog sinds het geetter met Resmed begon. Ik begin me nu af te vragen niet alleen de stress maar ook de andere machine er mee te maken kan hebben.....

Verstuurd vanaf mijn SM-T310 met Tapatalk

Re: Bloedneus

11
Jee Marleen, hoop echt voor je dat het bloeden gestopt is als ze die kilometer watten eruit halen.
Maar was het een adertje dat gesprongen was en maar bleef stromen door je bloedverdunners, of zijn het je slijmvliezen?

Sterkte hoor!!

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk

Re: Bloedneus

12
Het zijn mijn slijmvliezen, maar HEEL hoog in de neus. Tijdens het bloeden konden ze ook met een kleine endoscoop niet zien waar de bloeding zat ; in elk geval te hoog om dicht te branden. Voolgens de arts ziet het er allemaal goed uit, maar ik hou een slag om de arm. De tampon uit het rechter neusgat is nu verwijderd, de (grotere) uit het linker gaan ze vandaag een paar keer spoelen (zodat hij niet kan vastkoeken en er morgen ook makkeljk uit komt). Het verwijderen was meer een opluchting dan een pijnlijke aangelegenheid. Hopelijk geldt dat voor de grote morgen ook. Ondanks dat er naar mijn gevoel wel wat bloed uit mijn neus bleef lekken, was dat volgens de arts gewoon slijm met wat bloed,volkomen normaal, en de tampon kwam er inderdaad brandschoon uit.

Vandaag dus sowieso nog hier, nu in een iets betere conditie en ik kan weer door één neusgat ademen, dat is ook wel lekker. Straks nog even weer iets voor de hoofdpijn vragen, en kijken of ik het weer voor elkaar krijg het grootste deel van de dag te slapen. Heb nog steeds een slaapschuld in te lossen, al heb ik vanaf gisteravond zes uur (!) tot 8 uur bijna aan één stuk geslapen. Om twee en om vijf uur even op geweest.

De ooraak ? Tja.....droge lucht, hoge bloeddruk, twee bloedverdunners (ibuprofen en prednison), maar vooral dus die bloeddruk, die ongelimiteerd lijkt te kunnen stijgen zolang ik me maar voldoende opwindt....En dan gaat er hier ook nog val alles fout met het eten. Daar probeer ik me niet druk om te maken maar het valt niet mee.

Ten eerste krijg je hier bijna alleen maar slechte koolhydraten te eten ; witbrood, jam, fruit, joghurtjes (mét suiker), witte pasta, zelfs koekjes en gebak (!!) , en er is vrijwel geen gezonde keuze te maken. En toen had ik voor elkaar dat ik vanmorgen twee volkorenboterhammen kreeg ; had ik er eentje met veel pijn en moeite weggewerkt (want Duits volkorenbrood is een soort roggenbrood, dat is hard werken), kwam ik terug van de dokter, hadden ze mijn andere boterham afgeruimd. Ik met nu dus de ochtend door zien te komen op één boterham en een hardgekookt ei. Heb dus net toch maar ook mijn banaan opgegeten. Ben benieuwd wat ik vanmiddag voorgeschoteld krijg......zal weer niet veel wezen. Ik verheug me er maar niet op.

Re: Bloedneus

13
Marleen sterkte en denk nu even aan jezelf. Hopelijk gaat het slapen met je masker weer goed en begint het gelazer niet nog een keer.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Bloedneus

14
Ik weet eerlijk gezegd niet eens of ik dat al wel weer durf te proberen......eerst nog maar een nachtje of wat zonder tot ik er weer vertrouwen in heb. Zal als ik thuis ben ook even contact opnemen met de longarts denk ik.

Verstuurd vanaf mijn SM-T310 met Tapatalk

Re: Bloedneus

15
BRR, tampons in de neus heb ik nooit een pretje gevonden. Maar soms ontkom je er niet aan helaas.
Ik heb diverse keren een vette neuszalf gehad om mijn slijmvlies weer tot rust te brengen en korstvorming tegen te gaan. Verder voornamelijk mn neus spoelen met zout water oplossing. Weet niet wat de kno-arts in deze situatie adviseerd?

Hopelijk dat je snel weer zover bent dat je de cpap aandurft.

Re: Bloedneus

16
Vannacht een (niet al te heftige) bloedneus gehad, dus vandaag nog niet naar huis :-(
Minimaal nog een nachtje hier.

Om een uur of drie werd ik -voor de zoveelste keer - wakker op een snik- en snikhete kamer (bejaarde kouwkleum als kamergenootje gekregen) met mijn hoofd onder de dekens (omdat kamergenootje het licht de hele nacht aan wil omdat ze om de haverklap naar het toilet moet strompelen) , met een bloedneus. Ik was natuurlijk meteen in paniek, en mijn bloeddruk was huizenhoog (rond de 200/100) . Meteen een capsule gekregen om kapot te bijten en een koud compres in mijn nek, en toen was het eigenlijk vrij snel voorbij ; minuutje of tien. Arts er bij geweest maar toen was de bloeding al netjes gestopt, mijn bloeddruk tot normale waarden gezakt en moest ik maar verder gaan slapen. Nou, welterusten he....... :-S Ik had me vast voorgenomen geen oog meer dicht te doen en de hele nacht te gaan lezen, maar dat heb ik ongeveer vijf minuten volgehouden.

Dus vanmorgen met angst en beven naar de visite, maar de dokter was eigenlijk wel tevreden. Zag er verder allemaal mooi schoon uit, bloeding van "niks", neus doorgespoeld, en morgen maar weer eens kijken. Tja.....zolang die dame hier nog ligt is een koele rustige nacht natuurlijk uitgesloten. En de hele nacht opblijven brengt natuurlijk ook niks....

Dus laat ik vanavond mijn man mijn CPAP maar meenemen, en dan maar eens kijken hoe ik daar de nacht mee doorkom. Mocht het weer gaan bloeden, dan is die Dreamwear zo weer schoon ;-) Bevochtiger lekker hoog, temperatuur laag ; liever wat water snuiven dan weer gaan bloeden. Ik had de laatste tijd al steeds een beetje droge keel/neus met die verwarmde slang , misschien is dat toch niet helemaal mijn ding. Zelfs niet op 21 graden.

Maar de arts zag vannacht ook poliepen in mijn neus waar ik nog niet eerder van gehoord had......en ook nooit last van gehad trouwens. Ook zou er met de internist overlegd worden over andere medicatie voor mijn bloeddruk. Daar heb ik nog niks over teruggehoord. Het blijft dus allemaal nog een beetje spannend. En thuis zijn we vandaag in elk geval nog weer niet.....pfffff Bina een week ziekenhuis zeg, voor een blóedneus.....

Re: Bloedneus

17
Marleen, laat je man ook meteen een slaapmasker meenemen... Hoef je niet onder de deken te liggen. En wees maar blij dat je nog in het ziekenhuis bent met zo'n hoge bloeddruk. Hoop voor je dat die bloedzee van de poliepen komt!

Verstuurd vanaf mijn F5121 met Tapatalk

Re: Bloedneus

19
Wat een toestand Marleen. Die bloeddruk, kwam dat niet door het gedoe rondom de CPAP/masker wissel?
Wat zo'n overstap dan toch weer gevolgen heeft. Ongelooflijk.

Bizar eigenlijk ook dat in Duitsland een fabrikant ook leverancier is. Geen wonder dat ze voor zichzelf gaan. Maar jij bent er mooi klaar mee.

Veel sterkte nog en hopelijk gauw weer thuis in je eigen huis.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Bloedneus

20
Ik weet niet precies waardoor die bloeddruk komt. Wel dat die sinds die wissel zo hoog was. Ik heb het aan stresss geweten, maar moet nu ook in overweging nemen of het het apparaat ZELF kan zijn ?? Maar vooral moet ik terug naar de huisarts. In elk geval mijn schildklier (weer) laten kijken (wat vorige keer goed), en testen of ik wellicht in de overgang ben en opnieuw moet worden ingesteld op medicijnen, dat het een vervelende samenloop van omstandigheden is. Hoe dan ook blijft vooral de bovendruk aan de hoge kant, ook of zelfs JUIST in rust.

Daarnaast heb ik dit jaar twee operaties aan mijn handen gehad, heel relaxed, maar wel lichamelijke stress natuurlijk (pijn/pijnstillers), en inmiddels moet ook mijn duim die kant op ; wil dat nog zo lang mogelijk uitstellen om mijn collega's niet in de problemen te brengen. Nouja, dat doe ik nu natuurlijk TOCH......... En natuurlijk vorige week die slijmbeursontsteking.

Alles bij elkaar zit het er dik in dat ik het advies zal krijgen "stress te vermijden" , maar dat vind ik altijd een beetje en onzin-advies waar je helemaal niets mee kunt. Alsof je je kinderen weg kunt gooien, je baan op kunt zeggen en je huishouden de kont toe kunt keren en zeggen "jongens, ik doe het niet meer, ik ga ontstressen". Beetje onrealistisch.

Het enige dat ik echt zou kunnen opgeven is mijn vrijwilligerswerk (poetsen bij een gehandicapte vriendin). Niet het poetsen zelf, maar het elke week weer in de binnenstad zien te komen (auto kwartier verderop parkeren als ik geluk heb) geeft relatief veel stress. Maarja, dat is ook weer zo wat...... daar ben ik vrees ik dan weer net niet egoistisch genoeg voor.