zijn slaapwachten gezond voor je apneu?

1
Ik werk in de zorg en ga mogelijk een andere functie in, waarvan verwacht wordt dat je ook slaapwachten draait. Dit betekent dus dat je van 23.00 - 7.00 op de werklocatie kunt slapen, maar als er iets gebeurt met een patiënt word je gewekt en moet je helpen.
Als je 1 of meerdere keren "gestoord" wordt tijdens een dergelijke slaapdienst, heeft dat nadelige effecten op je?
Wie heeft daar ervaring mee?

Re: zijn slaapwachten gezond voor je apneu?

2
Ik heb 15 jaar in de bagger gewerkt in een 8 uur op 8 uur af systeem.
Vandaag werd ik dus om 12 uur wakker en morgen moest ik om die tijd gaan slapen.
Ik heb jaren gedacht dat ook dat een ritme werd aangezien slapen geen enkel probleem was.
Aan het eind van de wacht viel ik mijn bed in om bijna de volledige 8 uur te slapen.

Naarmate de jaren vorderden werd dat steeds erger en was ik ook tijdens de wacht niet meer uitgerust.
Tijdens het gesprek met de longarts vertelde hij dat die onregelmatigheid een hele grote bijdrage oplevert aan apneu.
Wat ik wel herken aangezien ik tijdens mijn verlof altijd iets opknapte.

Nu vaar ik niet meer.
En behalve de CPAP hebben de constante nachten daar mede voor gezorgd.
Zo is mijn overtuiging.
Ik slaap ook bijna altijd 7.1 uur.
Bijna nooit meer of minder.

Ik wil je dus niet verontrusten, maar onregelmatige diensten draaien waarbij je slaap ook nog eens onderbroken kan worden. ...
Ik denk niet dat je daar van opknapt.

Sorry. :(
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: zijn slaapwachten gezond voor je apneu?

3
Als de therapie goed aanslaat en je gebruikt de cpap therapie tijdens je waakdienst, dan zou het misschien kunnen. Je hebt kans dat je uit een diepe slaap wordt gehaald. Dat is dus niet bevorderlijk. Wat dat betreft heeft Menno gewoon gelijk.

Hoofdzaak is dat je tijdens het slapen altijd de therapie met de cpap of MRA voortzet. Slapen zonder hulpmiddelen is echt niet goed voor je gezondheid en Apneu moet echt niet onderschat worden.

Onbehandeld is Apneu dodelijk, met risico's als hartfalen enz.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: zijn slaapwachten gezond voor je apneu?

4
Ik denk dat het mede afhankelijk is van hoe vaak je in je slaap gestoord wordt en of je makkelijk weer in slaap valt. Ook de frequentie van die slaapdiensten zal van invloed zijn.
Heb je daar zicht op?
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: zijn slaapwachten gezond voor je apneu?

5
Bedankt alvast voor de reacties. Uiteraard ga ik tijdens die slaapdiensten mijn cpap meenemen. De diensten moeten nog worden ingevoerd dus het is nog niet bekend of je veel gestoord zult worden. Ook is nog niet bekend hoe vaak je de dienst moet gaan draaien.
Als ik mijn eigen data uitlees van de cpap kan ik zien dat wanneer ik even wakker wordt ik daarna gewoon weer verder kan slapen. Ik denk echter dat het wakker worden bij een slaapdienst langer zal duren en dan weet ik niet of je dan nog makkelijk en fijn door kunt gaan slapen. Gevoelsmatig zou ik ook zeggen dat verstorende nachtrusten je apneuproblemen in ieder geval niet zullen verbeteren, maar de vraag is of er verslechtering zal optreden en hoe erg die dan is.
Best moeilijke vragen heb ik he ;)

Re: zijn slaapwachten gezond voor je apneu?

8
Hallo

Hoe ''schadelijk '' het is zal uiteraard afhangen van de aantallen keren per nacht dat je gestoord wordt en natuurlijk of je makkelijk kunt slapen op een ander bed / lokatie. Mijn ervaring met slaap/waak diensten zijn dat als je 1 of 2 keer gestoord word dat dit weinig invloed heeft (tenminste als je na enkele minuten weer kunt gaan slapen). Doorslapen is natuurlijk beter en het blijft een persoonlijke mening met mijn slaap kwaliteit / patroon.

Mvgr

Re: zijn slaapwachten gezond voor je apneu?

9
Ik kan daar kort over zijn, al werker in de zorg sinds 1986. Slaapdiensten zijn ongezond, ook als je denkt goed te slapen is dat niet zo. Vorig jaar (denk ik) is er een onderzoek naar geweest, het blijkt dat bij slaapdiensten "delen van je hersenen om de beurt slapen". Zodat je altijd alert kunt reageren als dat nodig is.
Ik heb geprobeerd het terug te vinden, alleen is me dat niet gelukt. Ik heb het onthouden, omdat ik zelf altijd gevoel had dat tijdens slaapdiensten mijn beide hersenhelften om de beurt aan het rusten waren.
In mijn periode dat ik slaapdiensten heb gehad heb ik op plekken gewerkt waar het 's nachts eigenlijk altijd rustig was, maar ook waar er juist 's nachts gespookt werd.
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)