Ervaring narcose bij operatie.

1
Ik moet over een aantal weken een operatie ondergaan aan mijn enkel/achillespees. In het ziekenhuis (Slingeland in Doetinchem) waar ik onder behandeling ben is een wachtlijst van 6-8 weken. Ik ben ziek thuis, ga wel therapeutisch werken, sinds eind oktober. Heb eerst 6 weken gips gehad, daarna een week of 3 fysio en moest maandag terugkomen bij de orthopedisch chirurg en we hebben besloten om te opereren.
Nu wacht ik in feite tot ik opgeroepen wordt, als er iemand uitvalt kan ik eerder opgeroepen worden en dat zal voor meer mensen gelden.

Over twee weken moet ik naar de anesthesist en krijg ik ws de vraag of ik een ruggeprik of volledige narcose wil.
De orthopedisch chirurg wist mij te vertellen dat de kans groot is dat ik ivm apneu, bij volledige narcose, na de operatie naar de IC wordt overgebracht tot ik "goed bij ben". Bij een ruggeprik is dat niet nodig.
Bij een ruggeprik is de kans dat ik alles meekrijg aanmerkelijk groter en aangezien dat er aan mijn bot gezaagd gaat worden, weet ik niet of ik dat wel wil meekrijgen. Ook moet ik bij de operatie op mijn buik liggen.
Wel vermoed ik dat ik bij een ruggeprik sneller opknap dan bij volledige narcose.

Graag zou ik ervaringen van jullie horen
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: Ervaring narcose bij operatie.

2
Ik heb in oktober een operatie (narcose) gehad. De CPAP is mee geweest naar de gewone uitslaap-unit en daar uiteindelijk niet aangesloten (foutje bedankt)
Het advies is om het met de anesthesist te bespreken. Een normale procedure is (volgens mij dan) de CPAP mee gaat naar de uitlslaap en dat ze deze dan aansluiten. Ze houden je daar toch al extra in de gaten, dus mocht er iets gebeuren dan kunnen ze zo ingrijpen als het nodig mocht zijn.

Re: Ervaring narcose bij operatie.

3
Wat Fons schrijft is inderdaad een normale procedure bij een volledige narcose. Bij een ruggenprik, ik kan het je aanraden, kun je ook een middeltje krijgen waar je wat slaperig van word en je weinig tot niets meekrijgt van de operatie. Bespreek dit met de anesthesist. Het slaapmiddel is vrij snel na de operatie uitgewerkt. Ik heb zelf, in de periode dat ik een CPAP heb, vier een heupoperatie gehad en iedere keer een ruggenprik.

Harm

Re: Ervaring narcose bij operatie.

5
Vandaag naar het pre-operatief spreekuur geweest. De anesthesist vertelde mij dat het beleid bij OSAS is dat als de operatie niet onder algehele narcose hoeft dit niet gebeurd. Ik krijg een ruggenprik zonder roes/slaap, ivm OSAS
Ik mag een MP-3 speler meenemen met oortjes. Er gaat gesneden en gezaagd worden.
Muziek op de telefoon mag ook, als ik deze op "vliegtuigmodus" zet.

Als ik veel pijn heb en een morfineachtig preparaat zou moeten hebben, dan moet ik naar de IC/mediumcare ivm betere controle.
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: Ervaring narcose bij operatie.

8
Ik moet donderdag de 28ste geopereerd worden. Omdat ik mijn CPAP mee moet nemen is de aanvraag versnelt. Zo dat ik ook nog een weekje kon wennen. Verder vertelde ze mij dat ik vroeg geholpen wordt zodat ik langer op de uitslaapkamer kan blijven?

@bram: succes vrijdag.

Groet,
Mirel.

Verstuurd vanaf mijn GT-I9515 met Tapatalk

Re: Ervaring narcose bij operatie.

9
Hallo hgr

Ik sta voor een zelfde soort operatie. Ook in het slingeland. Kun je vertellen welke narcose je gehad hebt en hoe deze is bevallen. Wat zijn je ervaringen na de operatie!?
Wellicht kun je me een pb sturen voor contact. Ik kom uit Silvolde.

Gr. Erica

Re: Ervaring narcose bij operatie.

10
Ik reageer hier ook even..
Ben in november vorig jaar aan m'n voet geopereerd, hallux valgus, veel hak- en breekwerk..
Ivm mijn slaapapneu adviseerde men mij een ruggenprik, maar achteraf zou ik toch voor volledige narcose kiezen.
De werking van de ruggenprik duurde een uur of 6,7 en al die tijd kon ik niks. Met algehele narcose ben je eerder weer mobiel, hoewel dat wel een dreun kan geven op je fitheid natuurlijk..
Ook tijdens de operatie was het geen pretje, de ruggenprik zat vrij 'hoog', waardoor ademen en praten slecht ging en alles meekrijgen is ook niet echt fijn..
Heb in het verleden meerdere operaties onder algehele narcose gehad en daar gaat mijn voorkeur naar uit...

Frits
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: Ervaring narcose bij operatie.

11
Ikzelf heb al heel wat operaties achter de rug waarbij geen keus was. Dus narcose.
Er werd vooraf altijd gezegd ivm apneu kun je naar de ic gaan. Het is nooit gebeurd en moet eerlijk zeggen dat ik ondanks soms torenhoge hartslag altijd gewoon naar de afdeling mocht. En ja, gezien ik altijd heb lopen worstelen met cpap/mra omdat ik deze niet verdroeg werd ik niet voor apneu behandeld. Ervaring bij mij is dan ook dat er vooraf van alles gezegd wordt maar in de praktijk reuze meevalt.
De enigste operatie waarbij ik naar de ic moest is de bimax die ik pas heb laten doen. Maar dit werd bepaald door de kaakchirurg en niet door de anesthesioloog.

Nasleep van Narcose vind ik meevallen. Het enigste wat ik altijd merk (hoe klein de narcose ook is) dat ik wel een paar weken minder energie heb. Maar goed, dat zal ook een combinatie zijn van narcose en wat ze met je lichaam doen.

Als ik mag kiezen kies ik gewoon voor een narcose. Vind dit totaal niet eng ofzo.

Re: Ervaring narcose bij operatie.

12
Ik ook.
Men zegt: "Dan ga ik het middel nu toedienen, tot straks meneer".
En het volgende dat je beseft is dat je in de lieve oogjes van een verpleegster kijkt.
Die 1,2,3, xxxx uur daartussen heb je niet meegemaakt.
Bij lokale verdoving lig je de volledige xxx uur op dat keiharde (want dat is het) operatiebed.
En je kan niet even gaan verliggen want dan schiet de chirurg wellicht uit.
En dat is niet zo bevorderlijk voor het resultaat.

Voorwaarde is wel dat je een beetje lekker wakker wordt.
En dat kan niemand je garanderen.
Ik werd gelukkig wel lekker wakker; ik had een heerlijke "narcoseroes", al stierf ik wel van de honger, maar dat werd meteen opgelost door een heerlijk broodje leverworst.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Ervaring narcose bij operatie.

14
Na een ongeval een onderarm-operatie gehad.
Ze hadden in mijn schouder een "block" gezet maar dat bleek niet te werken.
Daarna hebben ze me toch onder narcose gebracht.
Hierna nog twee operaties gehad, in beide gevallen de CPAP mee naar het ziekenhuis en de operatiekamer in.
Bij het uitslapen was de CPAP aangesloten, en mijn masker op mijn neus.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten