update apneu

1
Vanmorgen na 3 maanden weer op controle geweest bij de slaapverpleegkundige, zij heeft de machine uitgelezen en wat betreft de apneus sta ik nu op 1.3 en is dus flink gedaald. Hierna naar de longarts geweest in verband met mijn klachten betreffende pijn in de benen, benauwdheid, pijn/druk op de borst en hartkloppingen.

Er is een longfoto gemaakt, morgenmiddag moet ik voor een longfunctie test en 19 januari ga ik voor een hyperventilatie test, dit is het laatste wat de longarts voor mij kan doen zegt hij dus ik wacht maar even af. 25 januari krijg ik de uitslag van deze onderzoeken.
Ik ben best wel een beetje teleurgesteld in de behandeling want mijn vermoeidheid is ook nog steeds niet weg terwijl de arts zei dat dit nu toch wel minder had moeten zijn.

Ik slaap gemiddeld tussen de 8 en 10 uur per nacht, dit omdat ik dit nodig heb als ik gewerkt heb. Ik krijg op mijn werk gelukkig wel veel goede reacties en houden rekening met mijn slechte conditie en mag het daarom voorlopig een stapje rustiger aan doen.

De obesitas kliniek in A`dam is voor mij geen succes, de internist wil dat ik op een zwaar koolhydraat arm dieet ga waarbij ik gewoon niks meer mag eten van hem maar ik heb de koolhydraten erg hard nodig voor mijn werk en school. Ook moet ik van hem gaan sporten onder begeleiding van de fysio maar dit moet ik zelf betalen a 60 euro per keer, dus voor mij niet te betalen en sportschool is voor mij niet haalbaar. Hier werk ik te veel voor door de weeks.

Re: update apneu

2
Heel bot antwoord : als je de koolhydraten heel hard nodig zou hebben, had je geen overgewicht maar zou je ze verbruiken ;-) Er is dus duidelijk toch wel iets mis met de balans.

Het MOMENT waarop je ze eet en vooral WAT voor koolhydraten je eet (eigenlijk alleen volkorenproducten, de rest is pure suiker die je lichaam alleen maar kan omzetten in vet als je ze niet onmiddellijk gebruikt door intensief te bewegen) zijn daarbij ook van belang. Je ontbijt mag best flink wat koolhydraten bevatten, je avondeten beduidend minder, vooral als je daarna op de bank blijft zitten.

En waar een wil is, is natuurlijk altijd een weg. In sporten / sportscholen geloof ik niet zo, vooral niet als je je daar volstrekt niet thuis voelt, maar met wandelen, lopend boodschappen doen, fietsen, trappen lopen, staan en werken kun je al een hele hoop verbetering bereiken. Een paar keer onder begeleiding sporten echter kan je al heel veel leren over of je goed beweegt en niets overbelast. Of je gezondheid die investering waard is, is natuurlijk iets wat je voor jezelf moet bepalen. Ik ben zelf een tijd naar een sportschool geweest die bij een fysiotherapeut hoort, en dat kostte voor onbeperkt sporten maar 30 euro in de maand. Na een jaar echter zakte de motivatie weg, en merkte ik dat ik veel liever "in het wild" elke dag een uur ging wandelen, fietsen en trappen lopen - want daar komt het uiteindelijk natuurlijk vooral op neer. En vooral zónder muziek !! Ik ben nog steeds te dik hoor, maar mijn conditie is tien keer zo goed, evenals mijn stemming en mijn algehele gevoel van welbevinden. Dat is ook wat waard.

Re: update apneu

3
Inmiddels heb ik een aantal onderzoeken gehad wegens benauwdheid en vermoeidheid, ik heb een hyperventilatie test en longfunctie test gehad. Hieruit is gebleken dat ik hyperventilatie heb en daarom heel erg moe ben. Echter wil dit niet zeggen dat mijn apneu mij niet vermoeid maakt. Ik voel wel dat de vermoeidheid iets minder wordt, echter wanneer ik veel loop of actief bezig ben wordt het weer erger.
Donderdag middag moet ik naar de fysio voor ademhalings therapie, kijken wat zij er van zegt en of er verbetering op zal treden.

Re: update apneu

4
L33ntje schreef:Heel bot antwoord : als je de koolhydraten heel hard nodig zou hebben, had je geen overgewicht maar zou je ze verbruiken ;-)
Dat hoor je heel veel, maar het is gewoon niet waar. Als je lichaam om welke reden dan ook je voedsel traag verbrandt krijg je energietekort. Je lichaam vertaalt dat dan naar "honger" en je gaat meer eten. En ook dat eten verbrandt dan maar matig.

Mensen met overgewicht horen veel te vaak dit soort dooddoeners. Het is natuurlijk allemaal je eigen schuld en waar een wil is is een weg. Alleen klopt dat verhaal niet voor iedereen, dus het zou niet zo ongenuanceerd gebracht moeten worden.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: update apneu

6
Body Mass Index.

Je gewicht gedeeld door je Lichaamslengte in het kwadraat.

Dus gewicht in kg / lengte x lengte

Stel 100 kg / 1,90 x 1,90 = 27,7

Bmi moet bij mij onder de 25 blijven ben dus te zwaar.

Hyperventileren te snel ademen, waardoor er te veel koolzuur je lichaam verlaat. Lees dit even

http://www.apneuvereniging.nl/forum/vie ... =40&t=8281

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar