herstelperiode.

1
Hallo allemaal,


Ik heb een vraag. Ik weet sinds september, dat ik slaapapneu heb en ik slaap dus nu s'nachts met een neuskapje. Dat bevalt me erg goed en ik reageer goed op de behandeling.
Nu zijn ze in het Slaapcentrum heel erg onduidelijk over mijn herstel van al die jaren, dat ik slaapapneu gehad heb, zonder dat ik hiervoor behandelt ben.
Dit is waarschijnlijk 6 jaar geleden langzaam aan begonnen bij mij. Anderhalf jaar geleden ben ik verhuisd en dankzij mijn nieuwe huisarts, weet ik dus nu eindelijk waar al die klachten vandaan komen, die ik al zo lang heb.
Het zuurstofgehalte in mijn bloed was bij de meting in het Slaapcentrum 75 en dat moet dus 95 zijn.
Doordat dit nu langzaam omhoog gaat en mijn lichaam hier aan moet wennen, kan ik moeheidsaanvallen krijgen. Die heb ik ook al gehad en dan zeg ik mijn afspraken af en ga uitrusten.

In het Slaapcentrum zijn ze totaal niet duidelijk in wat ik verwachten kan. Hoelang de periode van herstel gaat duren bij mij en daar baal ik erg van. Ik moest mijn werkzaamheden langzaam weer op gaan pakken en kijken hoe het gaat. Is het te vermoeiend, dan het bijstellen. Het tijdbestek daar wordt niets over gezegd. Of dit maanden of langer kan gaan duren, dat zeggen ze niet.

Vorig jaar heb ik mijn vrijwilligerswerk moeten afbreken, omdat ik door die chronische vermoeidheid het gewoon niet vol kon houden. Ik wil dit zo snel, als mogelijk weer oppakken, maar dan wil ik dit wel waar kunnen maken.
Dat heb ik ze ook toegezegd, dat ik me pas weer ga aanmelden, zodra ik zeker weet, dat ik mijn diensten vol kan houden.
Het gaat de goede kant op. Ik word steeds helderder en ik val af.
Slik sinds een paar maanden geen hoge bloeddrukmedicijnen meer. Daar ben ik echt heel erg blij mee.

Kunnen jullie mij misschien meer duidelijkheid geven, over mijn herstel? Wat zijn jullie ervaringen?
Is het misschien beter, dat ik mijn vrijwilligerswerk pas volgend voorjaar, dus in 2018 weer oppak? Zodat ik ook kan garanderen dat ik voldoende hersteld ben en mijn werkzaamheden goed kan uitvoeren?
Alvast bedankt voor jullie reacties.

Vriendelijke groeten,
Antje.

Re: herstelperiode.

2
Beste Antje,

Een herkenbaar verhaal wat je schrijft.
Over je vraag kan niemand echt hard zeggen dit is het. Ieder persoon is anders en iedereen reageert anders. Dat maakt het lastig om echt duidelijk te zijn.
In principe wordt er gezegd dat herstellen 3 jaar duurt en alle klachten die daarna er nog zijn, restklachten zijn die waarschijnlijk niet meer weg gaan.
Het beste is om ongeveer een half jaar na start therapie je energie enz langzaam weer te gaan opbouwen door actief hieraan te gaan werken.
Je lichaam heeft ook tijd nodig om zich in te stellen op deze nieuwe situatie.
Een goed artikel die je kan lezen over wat apneu allemaal met je doet is van Sandra Houtepen over de hormonen.
http://www.familie-prosman.nl/apneuforum/Hormonen.pdf

Verder is het gewoon kijken hoe jij jezelf voelt en aanvoelt wat kan.

Hoop dat je er wat aan hebt,

Re: herstelperiode.

3
Hallo Antje,

Jouw verhaal is voor veel mensen met slaapapneu zeer herkenbaar. Als je wat rondneust op dit forum zul je meer soortgelijke ervaringen tegenkomen.

Verwacht niet te veel van het ziekenhuis als het om het herstellen van de gevolgen van OSAS gaat. Daar is men gewoonweg niet voor opgeleid. Het enige wat ze doen is jou cpap goed instelllen, en dat doen ze vaak prima. Maar verder dat dat reikt het gewoon niet.

Grofweg worden er drie stadia gehanteerd voor de herstelfase: 6 maanden om te wennen aan de therapie en veranderende stofwisseling, 1 jaar voordat je echt van opknappen kan spreken, en tot 3 jaar na de start kunnen er nog verbeteringen optreden.

Jouw verhaal lezende ben je volgens mij gewoon op de goede weg en heb je de juiste instelling. Doe rustig aan, forceer niets en wees mild voor jezelf. Wat tijd en geduld zullen de rest doen, ook al zal het vanwege alle ellende soms niet meevallen om dat te accepteren. Je kunt ook eventueel wat therapie ter ondersteuning nemen, zoals mindfullness, ademhalingsoefeningen, massage enzovoort.

Sterkte en succes,
Julius

Re: herstelperiode.

4
Heel erg bedankt voor jullie reacties en informatie. Ik weet nou in ieder geval, wat ik verwachten kan.
Ik ga pas in het voorjaar van 2018 weer beginnen, met mijn vrijwilligerswerk in het activiteitencentrum vh Lauwersmeer. Ik wil niet het risico lopen, dat het weer fout gaat, want ik wil graag mijn steentje bijdragen.
Mijn andere bezigheden gaan wel goed gelukkig, maar die plan ik in de middag en dan kan ik in mijn eigen tempo de dag beginnen en dat bevalt me beter.

Fijne week.

Groeten Antje.