water reservoir vullen of niet?

1
Is het nu perse nodig om water in het reservoir te doen of niet? Ik heb het idee dat ik met zo min mogelijk water betere nachten hebben ( dwz lagere ahi ) ik doe er nu een klein laagje water in en het lijkt dan echt beter te gaan. Zit volgens mij soms ook onder het streepje tot hoever je hem minimaal moet vullen. Dus mijn vraag, moet er echt water in het waterreservoir of kan zonder ook prima? Heb een ICON+.
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: water reservoir vullen of niet?

2
Het kan prima zonder.
Dat verdampen is puur voor je eigen gerief.
Sterker, als jij beter slaapt zonder verdamper moet je hem gewoon uit doen.
Hier moet je zelf een beetje mee experimenteren.

Geen droge mond?
Geen andere klachten?
Laat hem dan lekker leeg en zet de verdamper op standje nul. (Of haal hem zelfs weg, als dat kan.)
Scheelt ook weer stroom.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: water reservoir vullen of niet?

3
Menno M. schreef:Het kan prima zonder.
Dat verdampen is puur voor je eigen gerief.
Sterker, als jij beter slaapt zonder verdamper moet je hem gewoon uit doen.
Hier moet je zelf een beetje mee experimenteren.

Geen droge mond?
Geen andere klachten?
Laat hem dan lekker leeg en zet de verdamper op standje nul. (Of haal hem zelfs weg, als dat kan.)
Scheelt ook weer stroom.

Bedankt voor je reactie Menno, ik ga eens kijken hoe het zonder water/verdamper gaat. Kan ook gewoon toeval zijn hoor want het lijkt mij sterk dat dit zoveel invloed kan hebben. Bedankt voor de tips iig.!
Ahi van 29.9 ( 2014 )
Januari 2015 HTP/UPPP/RFTB ingrepen gehad

Re: water reservoir vullen of niet?

4
Wanneer ik met de motor op vakantie ga, gaat de bevochtiger niet eens mee.

Ik ga nl. van het volgende uit:
Warme lucht kan meer waterdamp (aantal gram water) bevatten als koude lucht.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Luchtvochtigheid
Wanneer je koude lucht gaat verwarmen kan die lucht meer vocht bevatten.
De relatieve vochtigheid, in % van wat de lucht kan bevatten, gaat omlaag, de lucht wordt "droger".

In de zomer hoef je de lucht meestal niet te verwarmen om aangenaam aan te voelen.
De relatieve vochtigheid neemt eigenlijk ook weinig of niet af.
Ik ga er dan ook van uit dat wanneer ik 's zomers overdag gewoon kan ademen, ik 's nachts kan volstaan met niet-opgewarmde lucht.

In de winter is de buitenlucht koud.
De lucht zal eerst in huis komen en daar wat opwarmen (verwarmde kamer).
De lucht zal door het opwarmen "droger" worden.
Misschien dat de lucht kans ziet wat vocht op te nemen in de warmere omgeving, maar meestal lukt dat niet voldoende.
Wanneer de lucht in de CPAP komt is het nog steeds "droge" lucht.

Wanneer je met het raam open slaapt, wordt de koude lucht snel verwarmd naar een aangename temperatuur.
Ook dit verwarmen levert "droge" lucht op.

Om uitdrogen van de luchtwegen te voorkomen, zorgt het water in de luchtbevochtiger in combinatie met de verwarming voor verhoging van de relatieve luchtvochtigheid van de droog geworden lucht.

Het effect van de relatieve luchtvochtigheid kom je ook weer tegen wanneer je de verwarming van een met water gevulde luchtbevochtiger te hoog zet. De lucht wordt verwarmd en bevochtigd. Door de koude lucht in de kamer koelt ook de lucht in de slang af. Koude lucht kan minder vocht bevatten als warme lucht. Wanneer de lucht verzadigd is (relatieve luchtvochtigheid 100%) zal er condensvorming optreden. In de slang van de CPAP kunnen dan druppels water zich afzetten en verzamelen.

Als remedie hiervoor is er de verwarmde slang.
Je kan natuurlijk ook proberen de verwarming van de luchtbevochtiger iets lager te zetten.
Dreamstation 2 + Airfit P10, voorheen Remstar Pro M + Swift FX en Dreamstation (1)
diverse MRA's gehad waardoor tanden verplaatsten

Re: water reservoir vullen of niet?

5
Het is even uittesten.
Ik heb afgelopen zomer een paar nachtjes geprobeerd zonder verdamper te slapen.
Ik was op mijn boot en dat ding bleek een aardige aanslag te plegen op mijn accu's.
Maar ik kreeg toch aardig last van van alles.
Zere keel.
Hoesten.
Zere bijholten.

Toen heb ik het bakje er weer aangezet, gevuld met een laagje water en op standje nul.
Toen was het goed.
Helemaal zonder bleek dus teveel van het goede.
Maar het kan best zijn dat het bij jou geen probleem is.
Dat uitproberen heeft in elk geval geen invloed op de behandeling.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: water reservoir vullen of niet?

6
Denise, De F&P Icon heeft een inwendige watertank. Deze kun je niet verwijderen daar er dan lekkage van het deksel zal plaatsvinden.

Zonder water geeft vaak meer geluid.

Wat je kunt doen is de tank vullen met een laagje water en de temperatuur op stand 0 zetten. De verwarmingsplaat zal dan niet werken.

Probeer dit eens uit.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar