AHI belangrijker dan piek per uur?

1
Sinds Januari 2014 is er bij mij slaapapneu vast gesteld, eerst een beugel gehad (geen succes, veel kaakpijn waardoor ik niet kon slapen) en sinds 12 november 2015 een cpap masker.

Ik lees sinds kort zelf ook me kaartje uit, via sleepyhead. Wat mij opvalt is dat bij mij meestal zo is dat ik in een korte tijd veel apneu's heb en dan ineens niets meer. Pieken van over de 30 (maximale piek wat ik had was 52) in een uur komen tot ongeveer 6x in de maand voor. Volgens de osas arts moet ik daar niet naar kijken, maar naar het AHI nummer (wat bij de toppiek van 52 8.4 was met een slaap van 6 uur en 18 minuten) Maak ik me voor niets druk en hebben ze gelijk of moet ik er verder over doorgaan?

Ik vraag dit omdat 52 stops per uur = minimaal 52x10 seconde ademstop = 8 1/2 minuut in een uur niet ademen, lijkt me niet echt gezond.

Re: AHI belangrijker dan piek per uur?

2
Beste Danny,

Welkom in dit forum.
Ik denk dat het heel normaal is dat er in bepaalde slaapfasen een verhoogd aantal apneu's (in clusters) voorkomen. Maar doordat in de overige slaapfases bijna geen, of op zijn minst heel weinig, apneus voorkomen zal je tijdens die periodes weer herstellen. In elk geval wordt de tijdsduur van een apneu al beperkt door jouw cpap.

Ik geef jouw osas arts gelijk dat het belangrijk is dat de gehele som van jouw nachtrust bepalend is en dat is precies wat er met de AHI (Apneu Hypopneu Index) aangegeven wordt.

Mijn advies aan jou is om niet te zwaar te tillen aan die cluster uitslagen, maar het hele plaatje van jouw nachtrust te accepteren.

Veel succes en houdoe,

Ben
Er is genoeg lucht op de wereld.
Maar blijkbaar kan je toch lucht tekort komen.

Re: AHI belangrijker dan piek per uur?

3
Daar wil ik nog aan toevoegen dat vooral van belang is hoe jij je voelt. De een voelt zich met 16 korte stops in een uur top, terwijl de ander na 3 langere stops per uur gebroken is.
Cijfers zijn dus niet (altijd) doorslaggevend
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: AHI belangrijker dan piek per uur?

4
Agnes-HAM schreef:Daar wil ik nog aan toevoegen dat vooral van belang is hoe jij je voelt. De een voelt zich met 16 korte stops in een uur top, terwijl de ander na 3 langere stops per uur gebroken is.
Cijfers zijn dus niet (altijd) doorslaggevend
Volledig mee eens. Als jij je beroert blijft voelen moet er verder gezocht worden. Voel jij je prima, dan zou ik me er niet druk om maken. Overigens is een ahi structureel boven de 5 boven de norm.

Re: AHI belangrijker dan piek per uur?

5
Met pieken van 30-50 kom je al gauw boven een nachtelijk gemiddelde van 5 natuurlijk..
(Dus beide zeggen wat ;-) )
Ben het overigens eens met de opmerkingen dat het belangrijk is dat je je er goed onder voelt..
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: AHI belangrijker dan piek per uur?

6
Naar de cluster heb ik altijd wel gekeken. Ik voelde me ook niet goed. Clusters gebeurde altijd in mijn diepe slaap, dus geen herstel. AHI over de hele nacht dan laag onder de 5. Mocht je klachten houden dan zou ik de arts zeker hier op wijzen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G900F met Tapatalk
Beheerder Forum en Facebook, Medewerker Kenniscentrum voor de Weinmann, Slaapapneu bij kinderen en mensen met een beperking.

Re: AHI belangrijker dan piek per uur?

7
De afgelopen week was ik verkouden, zonder daarvan echt verder veel last te hebben. Maar mijn AHI liep op van 0-2 tot rond de vijf. Niet schokkend, maar ik voelde me 's morgens gebroken. Sleepyhead liet zien dat die gemiddeld wat hogere AHI (maar toch nog gemiddel binnen de norm) het gevolg was van clusters in de nanacht, waarbij de AHI opliep tot wel 15-20. Ik denk zeker dat hoe je je voelt de maatstaf moet zijn, maar als je AHI gemiddeld gezien goed is en je voelt je toch ellendig, dan is het zeker de moeite waard de verdeling over de nacht eens te bekijken.

Re: AHI belangrijker dan piek per uur?

8
excuus voor me late reaktie...

de osas arts gesproken, en die zegt zolang de AHI onder de 10 is ik me niet ongerust moet maken.
kwa slaperigheid heb ik niet echt last, maar ben momenteel nou ook niet echt intensief bezig.
wat ik wel heel raar vind, het verschil per nacht: 0,99 tot 8,89.

ik merk zelf dat als me AHI boven de 3,5 is ik veel meer last heb van oorsuizen, volgens de kno-arts heeft dat niets met de apneu te maken. wat ik dan wel weer vreemd vind als het niets met de apneu te maken heeft, waarom staat het in de vragenlijst van vivisol?

Re: AHI belangrijker dan piek per uur?

9
Agnes-HAM schreef:Daar wil ik nog aan toevoegen dat vooral van belang is hoe jij je voelt. De een voelt zich met 16 korte stops in een uur top, terwijl de ander na 3 langere stops per uur gebroken is.
Cijfers zijn dus niet (altijd) doorslaggevend
Helemaal mee eens.
Ter illustratie een voorbeeld met extreme (niet realistische maar wel duidelijke) voorbeelden:
Stel je hebt 20 stops per uur van 5 seconden of je hebt er eentje van een 5 minuten.
Van het eerste merk je niets van de tweede ga je dood....
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: AHI belangrijker dan piek per uur?

10
danny1977 schreef:ik merk zelf dat als me AHI boven de 3,5 is ik veel meer last heb van oorsuizen, volgens de kno-arts heeft dat niets met de apneu te maken. wat ik dan wel weer vreemd vind als het niets met de apneu te maken heeft, waarom staat het in de vragenlijst van vivisol?
Met alle respect voir de kennis en kind van artsen, maar heel veel weten ze toch ook (nog) niet, zeker niet over de bijkomende klachten van apneu. Ik kwam bij de neuroloog met uitval in mijn benen, zowel spierzwakte als nachtelijke pijn/overprikkeling, al lang bestaande intense vermoeidheid, en een hele lage B12. Vanwege de vermoeidheid deed ze aanvullend onderzoek o.a. naar slaapapneu. Uit alle onderzoekem kwam verder niets, wel de slaapapneu dus, en de neuroloog kon geen verkaring geven voor de neurologische klachten maar van de slaapapneu kon dat niet komen. Echter, zodra mijn AHI zakte verdwenen ook alle neurologische klachten. Recent was ik erg verkouden en liep mijn AHI op tot gemiddeld 20 met pieken tot 35/uur. Ik was me toch een partij brak. Maar ik kreeg ook direct weer neurologische klachten, inclusief spierzwakte. Maar gelukkig, van de slaapapneu lan het niet komen volgende de arts.

Luister naarje eigen lichaam en gebruik je verstand. Jij kunt beter dan de dokter vaststellen wanneer er wat samenhangt met je slaapapneu.