Zo weinig info over hormonen & stofwisseling icm apneu

1
Ligt het nou aan mij of is er eigenlijk wel heel weinig informatie te vinden over het effect van apneu op je hormoonhuishouding en stofwisseling?

Als ik naar mijzelf kijk, denk ik dat maar zo'n 10% van mijn klachten aan de OSAS te wijten is (die bij mij ook niet heel ernstig is), en 90% aan de jarenlange adrenalinestoot. Gisteren las ik toevallig op een dieetsite dat adrenaline hetzelfde effect heeft op je metabolisme als insuline en daarmee vielen eindelijk alle puzzelstukjes op hun plek. Bv dat ik een marathon heb gelopen zonder 'hongerklap' of dat ik op de nuchtere maag 25 km kon rennen met alleen water.
Bij een uitgebreid bloedonderzoek in 2012, had ik ook vreemde afwijkingen: mijn IGF-1 (groeifactor) was 100 keer te hoog en mijn cortisol was bijna 0. De endocrinoloog kon daar niets van maken. Nu vraag ik me af of dat niet door de veel te hoge adrenaline verklaard werd. Wordt er ooit onderzoek naar zulke dingen gedaan?

Alleen het artikel van drs Houtepen heeft me veel verheldering over dit onderwerp gebracht, maar wat is er verder nog? De informatiebrochures gaan volgens mij allemaal over hart- en vaatziekten als effect, maar nooit over hormonen.

Nu valt me ook weer op dat op de ledendag op 1 april geen enkele lezing over hormonen & stofwisseling gaat. Dat zou ik wel erg gewaardeerd hebben.
Ander voorbeeld: het multidisciplinair slaapcentrum in het ziekenhuis hier heeft longartsen, psychologen, KNO-artsen, neurologen... maar geen endocrinoloog, zelfs geen internist. Is dat normaal?

Re: Zo weinig info over hormonen & stofwisseling icm apneu

2
Helaas is dat normaal ja.. Er valt nog veel te winnen bij de multidisciplinaire benadering van slaapapneu.
Zelf loop ik ook nog eens met een neuromusculaire aandoening, oftewel altijd trillende spieren, veel pijn en krampen. De hoeveelheid zuurstof in de nacht heeft een direct effect op mijn klachten. Ook de druk van de CPAP zelf doet iets met mijn spieren in borst en buik (niet alleen maar meer spierpijn, wat een normaal fenomeen is bij de CPAP), maar ook meer getril en meer hartkloppingen.
Op deze gebieden is er bij de slaaplinieken ook geen tot weinig expertise helaas..
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: Zo weinig info over hormonen & stofwisseling icm apneu

3
Frits68 schreef:Op deze gebieden is er bij de slaaplinieken ook geen tot weinig expertise helaas..
En als je dat omkeert, vraag ik me dan gelijk af, waar vind je in Nederland of Belgie een endocrinoloog die expertise heeft op het gebied van apneu-veroorzaakte verstoringen?
Ik kan me bv voorstellen dat als je wegens een andere aandoening toch al last hebt van trillende spieren, dat een hoog adrenaline-niveau dan extra schadelijk is, wellicht zelfs interactie-effecten geeft.
D'r zal toch wel ergens in de lage landen een arts zijn die hier eens in is gedoken?