Vechten met de 'Slang' los het zo op!

1
Problemen met de slang? Die kun je op de volgende wijze oplossen:

Een haakje of oogje in de muur boven je hoofdeinde met daardoor heen een elastiek (wit onderbroeken elastiek of elastieken aan elkaar vastgeknoopt van de postbode) en dan de slang door het elastiek halen is de goedkoopste oplossing.

De oplossing die circa €35 kost + verzendkosten kun je thuis en ook op reis gebruiken, zie hieronder.
0000219_slanghengel-hoselift_125.jpeg 0000219_slanghengel-hoselift_125.jpeg 2982 keer bekeken 2.71 KiB
Er bestaan meerdere types. Je hebt zelfs verschillende Hose slangenhengels. In de eerder getoonde hengel zie je deze in een bocht loopt. De V-vormige voet wordt onder het matras geschoven en de slang zelf wordt op vijf plaatsen vast geklemd.

De Hose slangenhengel heeft een rechthoekige voet die onder het matras wordt geschoven. De hengel zelf gaat recht omhoog en maakt dan een knik en eindigt met een lust. De slang loopt geheel los vanaf de cpap naar boven en gaat dan door de lus weer naar beneden. Deze gebruik ik zelf al jaren en bevalt mij uitstekend. Zij zijn al verkrijgbaar vanaf € 25,00 na even zoeken op het internet.

https://vitalaire-winkel.nl/?s=hengel&post_type=product

Beide hebben de vorm van een hengel.

Deze slangengeleiders zijn ook tot zeer kleine pakketjes te maken en kunnen in een klein zakje worden meegenomen op reis.

Dan heb je nog een constructie die bestaat uit buizen. Deze wordt met klemmen aan het bed vastgezet.
De slang gaat door de buizen heen en komt dan boven je hoofd naar beneden.

De laatste zou ik zelf een slangenhouder noemen en de eerste twee slangengeleiders.

De buizen constructie neemt veel meer ruimte in en heeft als nadeel dat deze aan het bed moet worden geklemd en niet ieder bed is daarvoor geschikt. De buizen constructie is erg zwaar en de prijs is ten opzichte van de slangengeleiders veel te hoog.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Vechten met de 'Slang' los het zo op!

3
Ik gebruik de CPAP nu ongeveer een jaar met een masker dat enkel over m’n neus gaat. Pas nu kom ik erachter dat het beter kan :-)

- een verwarmde slang tegen condens werkt prima en was noodzakelijk voor mij.

- de slang “ophangen” zoals hierboven beschreven of zoals in mijn geval achter / aan het “headboard” van m’n bed werkt ook heel goed (veel fijner dan de slang los in het bed laten slingeren).

- maar wat ik nu sinds kort ontdekt heb als verbetering is de slang aan m’n hoofdband vastmaken, het lijkt zelfs door de klittenband straps zo ontworpen om de slang er doorheen te laten lopen .. vroeger had de slang wat beweegruimte aan het masker zelf en kon dus wat gaan sissen of een beetje losgaan, soms leek ik dan minder lucht te krijgen / minder fijn te ademen. Nu gaat de slang direct omhoog naar m’n hoofd en zit dus in een stevige vaste positie en hierdoor voelt de aanvoer van lucht ook stabiel en rustiger.

Ik slaap nu beter, m’n lekkage is nul volgens de ResMed app.
Dus bij deze deel ik de tip voor wie het eens wilt proberen. :-)