Speciaal hoofdkussen bij apneu

1
http://www.eu-pap.co.uk/ultra-cpap-pillow.html

De bezorging vanuit Engeland was snel. Op de tweede dag na de besteldatum, dus binnen drie dagen had ik mijn kussen thuis. Het traagschuim is niet al te hard en wordt door de warmte overdracht van je lichaamstemperatuur zachter.

Het kussen is niet groot Memory Pillow Royal 52 x 31 x 13cm t.o.v. de Memory Pillow King 58 x 33.5 x 15cm.

In het traagschuim zijn uitsparingen gemaakt voor je linker en rechter schouder aan de onderkant, achterzijde kussen en in het midden bovenkant voor je oren en achterkant hoofd. De CoolMax hoes voelt inderdaad koel aan.

Het enige wat ik kan zeggen, dat ik misschien beter voor de Velour hoes had kunnen kiezen, omdat bij de CoolMax hoes het klittenband van mijn masker hier en daar aan de hoes kan vast klitten.

Inmiddels heb ik de Velour hoezen besteld en ontvangen. Deze hechten zich niet aan het klittenband en gaan dus ook niet pluizen, waardoor het klittenband van je masker vol kan komen te zitten met pluisjes.


Het kussen heeft een speciale vorm en hiervoor zijn kussen slopen te verkrijgen. Nu kun je deze ook bestellen.De CoolMax kussensloop.

Eerder kon je ook kiezen voor de Velour kussensloop, echter deze is helaas uit de handel genomen! Zelf maken van Velour stof is nu de enige optie, daar deze slopen wel een speciale vorm moeten hebben.

Daarom moet je wel kiezen voor de CoolMax, terwijl je die niet wilt hebben, maar wel de Velour.

Hier kun je de kussensloop bestellen: http://www.eu-pap.co.uk/pillow-case-for ... illow.html

Bestel de Coolmax kussensloop (je kunt niet meer anders) 1 of meerdere slopen en eventueel andere benodigdheden zoals een Hose slangenlift en natuurlijk het kussen zelf (kan verzendkosten schelen, als je later het alsnog zou willen bestellen.) Je krijgt dan een ordernummer.
Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Speciaal Apneu Hoofdkussen!

2
Heeft iemand ervaring met een speciaal hoofdkussen?


Een kussen is een heel persoonlijke keuze. Het enige wat wij kunnen adviseren, in deze, komt vanuit onze eigen ervaringen.

Een kussen mag niet te zacht zijn, want dan kun je er te ver in weg zakken en dit kan lekkage veroorzaken. Een te hard kussen is vaak ook niet lekker om op te slapen. Het kussen moeten stevig zijn en goede ondersteuning aan hoofd, nek en schouders geven.

Veel positieve ervaringen horen wij van kussens vervaardigd van het materiaal traagschuim ook wel Memory foam genoemd. Dit wordt ook wel NASA of astronauten schuim genoemd omdat dit uit de ruimtevaart afkomstig is.
Het positieve hiervan is, dat het zachter wordt door de eigen lichaamswarmte en na afkoeling weer zijn originele vorm aanneemt.

Een speciaal apneukussen, voorgevormde uitsparingen voor het masker, kan prijzig zijn en is niet overal te koop. Kussens met traagschuim (zonder uitsparingen) worden soms bij de ALDI en ook bij IKEA aangeboden tegen redelijke prijzen. Het is misschien verstandig om eerst eens zo kussen aan te schaffen om het eerst uit te proberen. Je kunt dan met het masker over de rechte zijkanten heen van het kussen liggen. Let op de juiste dikte van het kussen, traagschuim vormt zich wel, maar blijft stevig.

Tip: Let vooral ook op het kussensloop. Een Velours kussensloop kleeft niet vast aan het klittenband van je masker en/of kinband. Ander materiaal zou pluizig kunnen worden en daardoor kleven aan je klittenband. Hierdoor verliest het klittenband zijn kleefkracht op den duur.
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Speciaal Apneu Hoofdkussen!

3
Bij de Primark hebben ze ook zo'n kussen voor wel 10 hele euro's. Werkt voor mij prima.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Speciaal Apneu Hoofdkussen!

4
Beste Ruud,
Ik heb zelf een Sylvana Support Cristal (stevig & geel) hoofdkussen, het voordeel hiervan is dat er een neksupport uit 1 stuk in zit en het hoofdgedeelte uit 3 gescheiden vakken bestaat, hierdoor zak je niet zo weg in het kussen.
Het kussen is in 3 verschillende maten en in verschillende hardheden verkrijgbaar.
Ik gebruik zelf een resmed neusmasker en heb bijna nooit last van wegschuiven van het masker.

Er zijn ook van andere merken soortgelijke kussens verkrijgbaar, zoals Cinderella Orthoflex, maar daar heb ik geen ervaring mee.

Re: Speciaal Apneu Hoofdkussen!

5
Beste Ruud,
Ik heb sinds een tijd (half jaar nu) een full-face masker, dat slaapt rustiger en ik rust (veel) beter uit. Ik hoef nu, na 2,5 jaar gebruik van Cpap al weken niet meer overdag te slapen!
Alleen ben ik over mijn kussen nog niet helemaal tevreden. Ik zou wel een steviger kussen willen uitproberen, je tip van IKEA om daar -goedkoop- een traagschuim kussen aan te schaffen klinkt goed. Ik zie net dat zo'n kussen nog geen 15 euro hoeft te kosten. Dat is de moeite van het uitproberen waard! Ik houd je op de hoogte.

Re: Speciaal hoofdkussen bij apneu

9
Bij is nog maar net apneu vastgesteld en ik heb vanzelf nog niet over een kussen nagedacht.
Ik slaap al jaren op een water kussen, die kan je zelf harder of zachter maken door er water toe te voegen of uit te halen.
Ik hoop zo dat ik die kan blijven gebruiken. Ik heb denk ik al zo'n 25 kussens versleten voordat ik de juiste had gevonden ':)

Re: Speciaal hoofdkussen bij apneu

11
Ik heb zelf een ander CPAP kussen, de ""Contour CPAPmax kussen 2.0" maar dat was een miskoop: https://webshop.vivisol.nl/contour-cpapmax-kussen.html
Ik ben redelijk groot en stevig, en dit kussen was te zacht. Ook de uitsparing werkte voor mij niet goed, m'n masker verschoof nog steeds.

Ik heb ook een Tempur Original gehad. Dat werkte eerst geweldig, maar toen het warmer weer werd, werd deze veel te zacht. Traagschuim kussens zoals tempur schijnen nogal temperatuurgevoelig te zijn. Dus die zijn alleen fijn als je het hele jaar door de temperatuur in je slaapkamer heel precies kan instellen. Omdat frisse lucht in de slaapkamer belangrijk is, heb ik zelf altijd een raam open.

Uiteindelijk heb ik bij een speciaalzaak het advies gekregen om voor een "actief ondersteunend" latex kussen te gaan. Die zijn niet afhankelijk van temperatuur. Ze zijn zeker niet goedkoop, maar dit is voor zowel mij als m'n vrouw DE oplossing gebleken.

Zij heeft een Butterfly https://www.lusanna.nl/butterfly-gezondheidskussen.html
en ik heb een Cassenz Monaco https://www.cassenz.nl/hoofdkussens/lat ... en/monaco/

Alleen is het niet one-size-fits-all. Het is dan belangrijk dat je de juiste stevigheid en de juiste dikte hebt voor jouw lichaam en jouw matras. Het kan zijn dat je op een ander matras een ander kussen nodig hebt. Dus een kussen als deze kan je het beste bij een bedden speciaalzaak proberen. Bij de zaak waar ik was (Dekker slapen in Zuidwolde), mocht ik het kussen een paar weken proberen voordat ik hem kocht.

Re: Speciaal hoofdkussen bij apneu

13
Als je apneu hebt is het zeer onverstandig om in rugligging te gaan slapen. Zwaartekracht trekt dan het meest aan de tong en slap weefsel en laat dit op deze wijze in de luchtweg zakken. Hierdoor blokkeert de luchtweg geheel (apneu tot gevolg) of gedeeltelijk (hypopneu tot gevolg).

Ook buikligging kan problemen geven. Zijligging is in feite het beste, maar ook de foetus houding (waar velen inliggen) kan voor een vernauwde ademhaling zorgen.
De nek kan in een knik komen te liggen (gedeeltelijke luchtweg blokkade kan dit tot gevolg hebben) en ook te hoog opgetrokken benen kunnen de ademhaling verstoren.

Toch is slapen in zijligging het beste met minder kans op blokkade door de zwaartekracht.

Hier zijn enkele artikelen over de beste lighouding en waarom:

https://medicalxpress.com/news/2022-04-position.html?utm_source=nwletter&utm_medium=email&utm_campaign=daily-nwletter

https://medicalxpress.com/news/2019-06-health-benefits-side.html

https://medicalxpress.com/news/2015-08-body-posture-affect-brain.html
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar