7
door bob.visser
Ik heb problemen met mijn CPAP op de boot waar ik jaarlijks een aantal maanden op verblijf voor reizen naar België, Frankrijk en Duitsland. We liggen graag in de natuur dus aangewezen op de boordaccu's. Ik heb 720 AH accu's aan boord (12 V) en twee omvormers, één van 1300 W en één van 300 W. Die laatste gebruik ik voor mijn CPAP.
De CPAP die ik heb is een Fisher en Paykel Icon+ Premo. Deze geeft aan een vermogen te verbruiken van 1,21 A bij 220/230 V.
Dat is dus (P=IxE) 230 x 1,21 = 278 W (Afgerond 300 W).
Dit betekent aan de 12 V kant een stroom die de omvormer uit de accu's trek van (I=P/E) 300/12 = 25 A!!!!!
Bij 8 uur gebruik betekent dat 8 x 25 = 200 AH!!!!!!! Dit zonder verliezen in de omvormer, rendement van de accu's etc.
's Nachts om een uur of vijf zijn echter mijn accu's zo ver uitgeput dat zowel de CPAP als het koelkastje staan te trippen. De klemspanning op de accu's is dan nog ong. 9,6 V
Een vermogensmeter thuis geeft een verbruik van de CPAP aan van ong. 65 W, dat zou voor de 12 V kant dus betekenen:
65/12 = 5,5 A, dat is bij 8 uur per nacht een verbruik van 44 AH. Kortom in beide gevallen zou mijn accu's de situatie dus makkelijk aan moeten kunnen. De accu's zijn nieuw en uitgebreid getest.
Een reis CPAP aanschaffen zie ik niet zitten, dat kost mij voor een Transcent met wat hulpstukken zo'n € 1000,-
Kan het zijn dat het omvormertje van 300 W niet goed is, moet dat een sinusomvormer zijn?
De koelkast draait al jaren aan boord en ik verbruik normaal met de hele nacht de koelkast aan en 'savonds wat leeslampjes en mail uitlezen op de laptop zo'n 25 AH per nacht.
Heeft iemand ervaringen met dit soort installaties of suggesties wat ik fout doe?