Hoe zit dat nou met de instellingen?

1
Een cliënt van mij heeft de diagnose apneu gekregen. Kon moeilijk slapen met de CPAP. Benauwd gevoel bij het inslapen. In eerste instantie een instelling van 5 tot 10. Gebruikte een neusmasker maar doordat ze het zo benauwd had besloot ze een oud fullface masker van haar vriend te proberen. Daarmee ging de slaap van ongeveer 3 uur naar ongeveer 6 uur.
Bij het tweede bezoek aan de consulent bleek de CPAP de apneus op te lossen bij een druk van 8,6. Daarna werd haar nekomvang gemeten, kwam haar BMI en lengte langs en werd er een rekensom op losgelaten waaruit een waarde van 11,4 kwam.
Vervolgens werd de druk ingesteld op 9,4 met een ramp vanaf 5, en kreeg ze het advies het neusmasker weer te gebruiken omdat de therapie nu eenmaal beter werkt met een neusmasker.
Dit neusmasker werd letterlijk van haar gezicht af geblazen waardoor een enorme lekkage ontstond. Ook het fullfacemasker bleek met deze druk los te komen van haar gezicht.
Op mijn advies heeft ze een neusdoppenmasker aangevraagd wat haar wel goed bevalt maar wat ook lekt (weliswaar minder dan de andere maskers) bij de vaste druk.

Bij mij werd de druk vastgesteld aan de hand van de gegenereerde druk van de CPAP. Nekmeting en dergelijke kwam er niet aan te pas. Ik ken dus die methode niet.
Toch vraag ik mij af waarom je een druk van 9,4 instelt als de apneus al opgelost worden met een druk van 8,6. Ik snap dat die nekmeting van invloed is maar snap de logica niet als de lagere druk al helpt. Dan houdt je het toch daarbij?

Kan iemand hier iets zinnigs over zeggen? We moeten morgen naar de arts omdat cliënt heeft gebeld met dit verhaal en het verzoek naar de druk te kijken omdat de maskers dit niet aan kunnen. Het zou fijn zijn als we voor die tijd iets meer info hebben.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Hoe zit dat nou met de instellingen?

2
Hoi hoi,

Ik ben zelf geen cpap deskundige hoor...
Maar als bij de variabele druk blijkt dat bij 8,6 de apneu's binnen de norm zijn is dat een goede instelling. Wat de reden is geweest van hoger instellen begrijp ik ook niet.
Wat ik mij wel afvraag is, hoe het mogelijk is dat het masker los komt ofwel een grote lekkage geeft. Heeft je cliënt wel het juiste masker vraag ik mij dan af?

Ik zou persoonlijk open het gesprek in gaan. Aangeven dat dit nu zo niet goed zit en laat hun kijken wat er aan mankeert. Ook gewoon vragen of zij uit kunnen leggen waar zij deze druk op gebaseerd hebben. Als dit onvoldoende vertrouwen geeft kun je altijd verder gaan kijken.

Misschien dat anderen er meer over kunnen zeggen qua druk enzo, maar ik heb er simpelweg te weinig kennis van.

Re: Hoe zit dat nou met de instellingen?

3
Hallo Agnes,

De nek formule luidt als volgt:

Om een inschatting te maken kun je de druk uitrekenen met de nekformule;
Druk = -5.12 + (0.13*BMI) + (0.16*nekomtrek in cm) + (0.04*AHI)

De BMI kan worden berekend, de nekomvang kan worden gemeten en de AHI is bij de slaaptest gemeten.

Welk merk cpap heeft jouw cliënt?

Dit wordt gezegd over het merk Resmed:

Resmed reageert inderdaad sneller met drukverhogingen op zaken als flow limitations en snurken waardoor de gemiddelde drukken hoger zijn dan andere merken apparatuur zoals Weinmann of Philips Respironics. Resmed geeft aan dat zij het juiste doen maar vaak zijn lagere drukken dan de adviesdruk van Resmed apap afdoende om de gebruiker goed te behandelen.
Uiteindelijk is het zo dat een algoritme bij heel veel patiënten goed functioneert maar bij een klein percentage doet het apparaat het niet goed. Wisselen van merk kan soms een oplossing zijn of op een andere manier de druk vaststellen.

Als de druk van 8,6 cmh2o voldoet en een full face masker voldoet ook dan zie ik ook geen reden om te druk extra te verhogen.

Bovendien kan bij het gebruik van een neusdoppenmasker de druk met 10 % verlaagt worden. Dus waarschijnlijk is een druk van 7,8 cmh2o (8,6 * 90%) dan ook nog voldoende.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe zit dat nou met de instellingen?

4
Dank Ruud. Je bevestigt wat ik vermoedde. Ze heeft een Resmed 10.
Ik denkt dat de consulent geleerd heeft dat zij uitlezing en nekomvangmeting moet combineren (of naast elkaar leggen)en daar niet van afwijkt. In dit geval zag ik daar de zin echt niet van in. Het is goed om te weten dat de druk voor een neusmasker nog iets mag zakken, al zal het waarschijnlijk met die 8,6 al een stuk beter gaan.
Wij gaan straks goed voorbereid het gesprek in.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Hoe zit dat nou met de instellingen?

6
Ik vraag me dat ook af hoe dit zit? Bij eerste gebruik, aug vorig jaar (2016) werd de druk ingesteld op 9.
Na slaapcontrole in november vorig jaar vroeg de arts hoe ik me voelde, ik zei nog steeds heel moe en geen beterschap, toen heeft hij de druk naar 7,6 verlaagd. Maar na een tijdje ging het nog meer bergaf en kreeg ik weer uitstralingspijn van mijn keel naar mijn oren, zodat mijn oren weer een hel werden. Begin jan gevraagd om de druk weer te verhogen, op eigen vraag naar 10. Waarom 10 weet ik ook niet, laat ons zeggen intuïtie. Sindsdien geen keel-oorproblemen meer.
Maar wat is nu een juiste druk? Ik heb soms wel lekkage waar ikzelf geen problemen mee heb, enkel bij het inslapen valt me het op. Maar mijn kamergenoot wordt er soms wel wakker van.
In april, binnenkort dus moet ik terug op controle, kan ik bepaalde tips meenemen om hier over te praten. Ik ga zeker vragen om een bevochtiger maar tips omtrent druk kan ik zeker ook gebruiken.

Re: Hoe zit dat nou met de instellingen?

7
Veertje, je druk staat vast op 10 cmh2o. Op deze wijze kun je moeilijk bepalen wat een juiste druk instelling zou moeten zijn. Kun je wel aangeven hoe hoog de AHI momenteel is?

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Hoe zit dat nou met de instellingen?

8
Ik heb de formule ook gebruikt met eigen nekmeting en kom lager uit dan de ingestelde druk.
Zelf ben ik door uitlezen en uitproberen in overleg met OSAS-verpleegkundige tot de huidige druk gekomen.
Hier gaat het goed mee.
Meten is weten, maar een beetje uitproberen waar je je goed bij voelt is ook handig. Maar wel in overleg met behandelaar.
Sinds 16-12-23 een Resmend Airsense 10, hiervoor op 2 dagen na 10 jaar een Resmed S9 Autoset met H5i
Mirage FX neusmasker
diagnose AHI: 22
Druk CPAP 7,0 (sinds 18-5-2020 afgebouwd vanaf 8,6)

Re: Hoe zit dat nou met de instellingen?

9
@Ruud3
Nee de AHI kan ik momenteel niet uitlezen, daarvoor moet ik mijn kaartje uitlezen in de SleepyHead software en om wel gekende redenen vergeet ik dat steeds om nog eens uit te lezen. Ik heb het eenmalig gedaan als test maar mijn hoofd staat er niet echt naar om me hierin momenteel te verdiepen.
Bij mijn controle in april ga ik dit zeker vragen om direct te kunnen zien op mijn toestel.
groetjes