Fysieke ontwenning door CPAP?

1
Wie kan antwoord geven op het volgende, of een verklaring geven:

Omdat ik teveel last kreeg van duizeligheid, oorontstekingen etc, waarschijnlijk door de cpap, ben ik nu wederom een aantal nachten gestopt.
Het rare is, dat ik steeds meer trillende spieren krijg, zowel in de nacht als overdag. Ook transpireer ik me te pletter. Nu heb ik een neuromusculaire aandoening, waarbij mijn spieren sowieso altijd onrustig zijn, maar het is nu echt heel heftig.
Hoe langer ik stop, hoe meer m'n spieren gaan bewegen. Het voelt als ontwenning. Een halfuurtje cpap overdag bijv doet de boel al weer wat meer tot rust komen. Dus aan de ademstops ligt het niet zou ik zeggen. Ik slaap met een positietrainer nu en als het goed is, zou het resultaat niet heel veel moeten verschillen van slapen met cpap (omdat uit ruwe resultaten SEIN blijkt dat ik op dit moment nog voornamelijk positiegebonden OSAS heb).
Heeft iemand ooit gehoord van ontwenningsverschijnselen van CPAP bij het stoppen ermee?
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: Fysieke ontwenning door CPAP?

3
Dag Frits,

Ik lees je vraag nu pas. Het roept bij mij wel wat vragen op.
Frits68 schreef:Ik slaap met een positietrainer nu en als het goed is, zou het resultaat niet heel veel moeten verschillen van slapen met cpap (omdat uit ruwe resultaten SEIN blijkt dat ik op dit moment nog voornamelijk positiegebonden OSAS heb)
Is er iets in je situatie veranderd dat je nu alleen nog positiegebonden osas heb? Maak uit je verhaal op dat je eerst meer osas had dan alleen positiegebonden?

Als er veel is veranderd waardoor je osas sterk verminderd is, staat de druk ook niet meer goed bij de cpap. Deze zal dan aangepast moeten worden naar de huidige situatie.
Een te hoge druk kan ook veel klachten geven.
Frits68 schreef: Omdat ik teveel last kreeg van duizeligheid, oorontstekingen etc, waarschijnlijk door de cpap, ben ik nu wederom een aantal nachten gestopt.
Het rare is, dat ik steeds meer trillende spieren krijg, zowel in de nacht als overdag. Ook transpireer ik me te pletter. Nu heb ik een neuromusculaire aandoening, waarbij mijn spieren sowieso altijd onrustig zijn, maar het is nu echt heel heftig.
Hoe langer ik stop, hoe meer m'n spieren gaan bewegen. Het voelt als ontwenning. Een halfuurtje cpap overdag bijv doet de boel al weer wat meer tot rust komen. Dus aan de ademstops ligt het niet zou ik zeggen.
Ik weet niet waar dit door komt, maar zou dit zeker eens goed met Sein bespreken. Wat Ruud aangeeft is ook altijd zinvol om eens bij Sandra Houtepen navraag te doen.
Ik kan wel van alles gaan lopen bedenken, maar hier kun je beter bij je behandelaar mee terecht.

Re: Fysieke ontwenning door CPAP?

4
Bedankt Ruud en Dirk,
Het lijkt er idd op dat er wat dingen zijn veranderd in mijn apneus, maar ik weet dat nog niet definitief, uitslag Sein is 20 april.
Zowel mijn huidige behandelaars (Martini zkh) als Sandra hebben geen idee wat nu wat veroorzaakt bij mij en er heeft nog nooit iemand gehoord van ontwenning van een CPAP. Meest logisch is misschien wel dat ik zonder cpap nog steeds te veel ademstops heb.
Maar zoals gezegd, 20 april komt uitslag 2nd opinion. Tot die tijd probeer ik door te gaan met combi cpap en Night Shift.
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP