Wat is wijsheid

1
Tja het volgende ik heb soms zoals zovelen de behoefte om in de middag een uurtje te gaan slapen echter deze kleine napjes tussendoor zorgen gek genoeg vaak voor bizar hoge Ahi ,s soms wel 20-30 , doe ik dit niet dan loop ik de hele dag tegen mijn slaap te vechten , maar ja in 80 % van dit soort korte slaapjes zit ik erg hoog , advies ? Beter naar bed of hele dag tegen slaap vechten , zo,n hoge Ahi is uiteraard niet goed en of schadelijk , dus tja wat is wijsheid .
Diagnose AHI 44 Resmed S10 + Resmed quattro AIR fullface mask /verwarmde slang cpap setting vast 9.4 Ahi 2.5 gemiddeld

Re: Wat is wijsheid

2
Hoi Robin,

Jouw Icon kan geen Centraal Apneu meten en zal dit als obstructieve Apneu weergeven.

Als jezelf uitleest bijv. in SleepyHead zie jij dan ook wisselingen in de drukinstelling?

Is er bij een slaaptest ook centraal Apneus vastgesteld?

Een dutje zonder cpap zou nog meer apneus geven.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Wat is wijsheid

3
Jawel wisselende druk en het klopt er is centraal vast gesteld .

Zonder cpap is uiteraard geen optie dat zou ik nooit doen .
Ben zeer tevreden met deze set up en beide maskers .

Ik zou graag eens een keer kunnen meten hoe hoog die centraal apneu is maar een andere machine krijg ik waarschijnlijk niet .

Dank Ruud
Diagnose AHI 44 Resmed S10 + Resmed quattro AIR fullface mask /verwarmde slang cpap setting vast 9.4 Ahi 2.5 gemiddeld

Re: Wat is wijsheid

4
Misschien een rare vraag maar is obstructieve apneu schadelijker dan centraal apneu of maakt het helemaal niets uit omdat je adem sowieso stokt of is dat te kort door de bocht ?

Robin
Diagnose AHI 44 Resmed S10 + Resmed quattro AIR fullface mask /verwarmde slang cpap setting vast 9.4 Ahi 2.5 gemiddeld

Re: Wat is wijsheid

5
Osas of Csas is volgens mij even gevaarlijk. De gevolgen zijn hetzelfde en dat is daling van zuurstof gehalte.
Echter is Csas wel moeilijk te behandelen omdat dit een foutje in de hersenen betreft. Osas is het een kwestie van blokkade opheffen.

Re: Wat is wijsheid

6
Het blijft een raar iets waarom zouden je hersenen dit doen ?

Ach ja gemiddelde zit nu rond de 6.5 , nog altijd beter dan die 44 die ze meten op het slaapcentrum .

Bedankt voor je reactie en welterusten iedereen .

Robin
Diagnose AHI 44 Resmed S10 + Resmed quattro AIR fullface mask /verwarmde slang cpap setting vast 9.4 Ahi 2.5 gemiddeld

Re: Wat is wijsheid

7
Robin,

Je kunt bij centraal Apneu idd ook zuurstof daling in je bloed hebben.

Wat ook kan, is dat je Cheyne Stokes ademhaling hebt. Dit kan het geval zijn als je blokken of ookwel clusters van apneus signaleert bij je uitlezing.

Mocht deze er zijn, dan is het mogelijk nodig om een bipap of asv te gebruiken om de Apneu te bestrijden.

Met de Icon zul je dit nooit te weten komen.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Wat is wijsheid

8
Cheyne Stokes , ik moest effe googelen dit fenomeen komt vaak voor bij stervende mensen arghhhb :?

Maar goed ik snap hem Ruud , ik denk dat mijn leverancier van deze cpap niet blij is als ik vraag om een nieuwe machine om die laatste centrale apneus te lijf te gaan , ik zou graag een gemiddelde hebben van 1 of zo ipv 6 maar ja , ik ga toch maar effe info opvragen ,niet geschoten is altijd mis :D
Diagnose AHI 44 Resmed S10 + Resmed quattro AIR fullface mask /verwarmde slang cpap setting vast 9.4 Ahi 2.5 gemiddeld

Re: Wat is wijsheid

9
Vanmiddag een uurtje geslapen , dat uur had ik 38 ahi , ik ga afzien van deze korte dutjes , ik slaap dan kennelijk zo diep dat er volgens mij meer schade is dan dat je uitrust van die korte slaap .
Diagnose AHI 44 Resmed S10 + Resmed quattro AIR fullface mask /verwarmde slang cpap setting vast 9.4 Ahi 2.5 gemiddeld

Re: Wat is wijsheid

11
Robin,

Ik zie slaaptijd 1h24.

Ik zie flinke periodes grootte lekkage. (LL) een cpap kan dan vaak niet juist de AHI bepalen.

Ik zie in de linkerkolom 95 % staan.

Bij de icon zou dit 90 % moeten zijn.

Je kunt dit zelf instellen bij het menu, bij bestand, instellingen, masker en apparaat. Rechts moet staan lek limiet 60 liter/minuut en bovenste percentiel 90 %.

Verder zie ik dat de maximum druk van 12 cmh2o wordt gehaald.

Deze druk is risico vol daar juist bij dit soort drukken centraal Apneu de kop opsteekt. Eigenlijk is deze druk nog te laag. Dus de druk moet nog hoger worden ingesteld met daardoor nog meer kans op de centrale vorm van Apneu.

50 procent van de tijd is de druk 10 cmh2o en 45 procent van de tijd zit deze al tussen 10 en 12 cmh2o en 5 procent van de tijd sowieso 12 cmh2o.

Dit samen met het feit dat je vaak heel langdurig onder zeil bent, heb ik toch zo mijn bedenkingen.

Ik zou toch als ik jou was mijn vragen gaan stellen en een verontrusting hierover naar voren brengen.

Ik vertrouw dit niet en zou zeker op een andere merk cpap aandringen die duidelijk kan aangeven waar alles uit bestaat.

De Icon is volgens mij niet de juiste cpap voor jou.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Wat is wijsheid

12
Super bedankt voor je reactie ik ga het bespreken maar hoe krijg ik ze zover , ik weet dat jij zeer kundig bent op dit
Gebied en vooral de interpretatie van de uitlezingen maar aangezien ik zelf niet zo,n ster ben in dit soort zaken zie ze maar eens zover te krijgen om de cpap te vervangen voor een andere .
Diagnose AHI 44 Resmed S10 + Resmed quattro AIR fullface mask /verwarmde slang cpap setting vast 9.4 Ahi 2.5 gemiddeld

Re: Wat is wijsheid

13
Ik weet het Robin. Wie was jouw leverancier ook al weer?

En je Zorgverzekeraar?
Wat kan helpen is dreigen over te stappen op een andere leverancier die ook onder contract staat bij jouw Zorgverzekeraar.

Overstappen op een andere Zorgverzekeraar gaat nu niet, pas op 1 januari 2018 is dat moment daar.

Door te dreigen met overstappen, verliest de huidige leverancier zijn klant die geld in het laatje brengt. Dat kan soms tot een oplossing leiden.

Denk daar ook eens over na.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: Wat is wijsheid

15
Robin, Vitalaire is ook mijn leverancier.

Mijn F&P Icon kreeg ik ook van hun en op mijn vraag of ik een Resmed kon krijgen gaf men aan dat dit niet mocht van mijn Zorgverzekeraar. Ben van Zorgverzekeraar gewijzigd en vertelde dat ik naar Vivisol zou overstappen. Waarom vroegen zij mij. Omdat mijn huidige Zorgverzekeraar geen contract had met Vitalaire gaf ik aan. Dat bleek een misverstand van mijn kant te zijn.

Ze vroegen of ik toen wilde blijven. De Icon moest ik inleveren en men wilde weten wat ik wenste.

Twee dagen later had ik de Resmed AirSense 10 auto pap in huis met kinband en nieuw masker.

Het kan dus wel. Ik weet dat Vitalaire tegenwoordig meer Resmed AirSense 10 en Philips Respironics dreamstation uitzet.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar