OSAS en bewegen.

1
Hallo allemaal,

Weer eens een berichtje van mij met een vraag... maar goed, dat is het ook het idee van het forum natuurlijk :)
Ik heb dus ernstige OSAS maar ook morbide obesitas. Ik ben nu 2 weken op mijn voeding aan het letten en 3,7 kilo afgevallen.
Graag zou ik wat meer willen bewegen.. maar ja, dit gaat nu alleen niet zo gemakkelijk.
Hebben jullie tips voor welke beweging geschikt is met OSAS maar ook rekening houdend met het feit dat ik zoveel overgewicht heb dus het mag niet te belastend zijn.

Vanaf vandaag doe ik de ochtend 5 minuten een warming up, en hier ben ik al aardig van buiten adem. Is dit genoeg of zouden jullie mij adviseren meer te doen? (zou hem ook bijvoorbeeld 2 keer achter elkaar kunnen doen). Ik moet toch mijn conditie een beetje opbouwen, en ik ben me ervan bewust dat ik niet te gek mag doen (kan ik ook helemaal niet al zou ik het willen). Ik hoor graag van jullie :).

Groetjes,
Mismaris

Re: OSAS en bewegen.

2
Wandelen, fietsen bijvoorbeeld op een hometrainer om mee te beginnen zou ik aanraden. Wel een hometrainer waar je je hartslag mee in te gaten kan houden.

Groet RuudJ
Groet RuudJ
Medewerker AV-Kenniscentrum
ADEM BEWUST, WANT HET LEVEN DUURT MAAR KORT.
Bent u al lid van onze Apneuvereniging? €32,50 / Incasso €30,00/Jaar
Word lid en ontvang 4X het Apneu Magazine + 10X het Apneu bulletin per jaar

Re: OSAS en bewegen.

3
ik ben gaan sporten onder begeleiding van een diëtist. Heel langzaam opgebouwd en alle spiergroepen aangepakt. Ik begon met een klein half uur, inmiddels ben ik een uur intensief bezig.
Daarnaast de hulp van een diëtist ingeroepen. Ik had het geluk iemand te treffen die goed inschatte wat voor mij zou werken.
Inmiddels ben ik 23 kilo kwijt.
Overigens ben ik pas met dit programma gestart toen ik eindelijk wat beter ging slapen en iets meer energie kreeg. Dat was pas na 2 jaar.
Intensief sporten en trainen wordt in het eerste half jaar van de therapie trouwens ook afgeraden. Eerst moet het lichaam de kans krijgen zich wat te herstellen en moet de hormoonhuishouding op orde zijn.
Tot die tijd is wandelen, fietsen en zwemmen een goede manier van bewegen die de conditie ook wel opbouwt. Niet te hard van stapel lopen om te voorkomen dat je de berg weer afrolt.
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: OSAS en bewegen.

4
mismaris schreef:Graag zou ik wat meer willen bewegen.. maar ja, dit gaat nu alleen niet zo gemakkelijk.
Hebben jullie tips voor welke beweging geschikt is met OSAS maar ook rekening houdend met het feit dat ik zoveel overgewicht heb dus het mag niet te belastend zijn.
Kijk eens naar https://www.indiegogo.com/projects/bion ... orts-gym#/. Je kunt op de bank blijven zitten en je spieren toch belasten alsof je aan het wandelen (of rennen) bent. Je kunt de intensiteit zelf regelen en je hoeft niet dat zware lichaam mee te sjouwen. Ik heb zo'n ding besteld, maar het is een crowd funding project en het is pas later dit jaar op de markt. Ik kan dus nog geen persoonlijke ervaringen leveren.
Ik heb dit forum verlaten.

Re: OSAS en bewegen.

5
@ Ruud JJ,

Bedankt voor de tips. Ik heb een stoelfiets aangeschaft, voor een hometrainer heb ik geen plek en met de stoelfiets kan ik gewoon lekker op de bank/stoel zitten en fietsen :)! Dit lijkt me echt wel wat, gewoon rustig tempo en lekker fietsen :p

@ Anges-Ham, wauw wat knap 23 kilo kwijt :)!! Ja dat zou voor mij nu ook een te grote stap zijn, eerst rustig rustig aandoen :) Ik heb een stoelfiets aangeschaft wat je miss ook al wel gelezen had hierboven :) kan ik lekker rustig fietsen in mijn tempo zonder teveel belasting.

@ Peter vdS, bedankt voor de tip :) ik hoop dat jij er veel plezier van gaat hebben maar ik denk dat dit voor mij niets is :) maar wie weet, mocht jij er hele goede ervaringen mee hebben straks dan hoor ik graag meer :)