Ademhaling totaal in de war en happen naar lucht

1
Goed, los van veel verschillende klachten waar ik mee kamp, wilde ik vragen of iemand het volgende herkent.
Sinds een paar dagen ben ik overdag vanaf het moment van wakker worden naar lucht aan het happen en krijg ik mijn ademhaling niet onder contole. Alsof ik hyperventileer, maar dan op een manier waar niks aan te doen is. Ik heb dit eerder gehad sinds CPAP-gebruik, maar de laatste tijd ging dit punt beter..
Ik slaap nog steeds met een Airfit P10, want andere maskers bevallen minder goed. Kan het met het masker te maken hebben? Zelf vermoed ik toch iets van koolzuurstapeling, maar ik krijg niemand zover om het te laten checken.. Kan het evt ook met de koudere nachten te maken hebben?
In ieder geval krijg ik morgen uitslag van second opinion van SEIN :-)
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: Ademhaling totaal in de war en happen naar lucht

2
Ik herken het verschijnsel niet Frits maar waar ik meteen aan moet denken is aan het feit dat de filters van dit masker de neiging hebben om dicht te gaan zitten waardoor je de afgewerkte lucht niet goed kwijt kunt. Daardoor krijg je ook een benauwd gevoel en ga je hyperventileren. Is dat niet waar je last van hebt?
Resmed S9 Mirage SX for her. Van 22 AHI naar 1AHI. Respireo neusdoppenmasker. Een vaste druk van 7. Masker Airfit P 10. Druk verhoogd naar 8.
Masker F en P Brevida. Druk verlaagd naar 7.
Nieuw slaaponderzoek: AHI 33 zonder CPAP

Re: Ademhaling totaal in de war en happen naar lucht

4
Ja, dat zou kunnen, maar ik vind het zo gek dat ik de hele dag door last blijf houden van een moeizame ademhaling.
Een verstoorde koolzuur / zuurstof verhouding zou volgens mij redelijk snel na het ontwaken weer hersteld moeten zijn?

Ruud, ja ik heb de verwarmde slang.
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: Ademhaling totaal in de war en happen naar lucht

5
Heb zelfs een nachtje zonder CPAP geslapen omdat ik dacht dat het aan het masker lag. Maar dit maakte geen verschil, heb vandaag weer de hele dag last van een soort hyperventilatie gehad, die niet te stoppen is. Daarnaast ook ineens heel veel andere akelige klachten. Het probleem komt waarschijnlijk door diclofenac gebruik. Ik heb jicht gekregen en slik daarom al een aantal dagen diclofenac. Heb daar in het verleden wel vaker last van gehad. Meest logische optie is dat dit de boosdoener is dus..
CPAP, vervolgens multi-level KNO-operatie (UPPP, Celon tongbasis, HTP), terug naar CPAP vanwege nul effect operatie, Inspire, Inspire geen succes en terug naar CPAP

Re: Ademhaling totaal in de war en happen naar lucht

6
Hallo Frits,

Laten we het eens van de positieve kant bekijken. Je bent nu al een poosje onderweg met de cpap/positietrainer en het zou best kunnen dat je stofwisseling en je ademhaling aan het veranderen zijn. Misschien is het goed om eens voorzichtig wat meer lichamelijke belasting te proberen zoals wandelen of fietsen en daarbij eens te kijken of je 'door je angst heen' kunt. Maar niets forceren! En als het wel lukt, niet te veel doen.

Hoe was de uitslag van het onderzoek bij SEIN? Ben wel benieuwd, eerlijk gezegd. 8)

Groeten,
Julius