Invloed hoogteverblijf of vliegen op apneu

1
Dag allemaal,
Een half jaar geleden heb ik de diagnose csas gekregen (had rond de 50 apneus per uur) en met cpap is dat binnen drie/vier maanden teruggebracht naar rond de 7 per uur. Tot medio februari. Ik ben op wintersport geweest (verblijf op 700 meter, skiën op 1800 meter) en heb twee vliegreizen van ongeveer 10 uur gemaakt waarbij ik ook een aantal nachten op 1000 meter en een nacht op 1800 meter verbleef. Vanaf medio februari is het aantal apneus abrupt behoorlijk gestegen (gemiddeld rond de 15) met nogal grote variaties (tussen de 2 en 30 per uur per nacht) met een duidelijk negatief effect op mijn nachtrust en mijn dagelijkse welbevinden. Tot medio februari was dit niet het geval. Er is nu discussie over het nut van een bipap apparaat in plaats van cpap (ook gezien mijn csas). Mijn behandelaren stellen voor niets te veranderen... het feit dat dit nu al 2 maanden zo gaat vind ik zelf verontrustend.
Mijn vraag: zijn er mensen die ook na verblijf op andere hoogte of in een vliegtuig (lagere luchtdruk) zo duidelijk effect (of is het toeval?) zagen op het aantal apneus? Zo ja, zijn er aanpassingen in de behandeling gedaan en hielpen die? En specifiek: Zijn er mensen die op grond hiervan bipap behandeling hebben gekregen?
Alvast dank aan degene die hierop kan reageren, groet, Sharmila

Re: Invloed hoogteverblijf of vliegen op apneu

2
Ik heb hier niet echt een sluitend antwoord voor, maar ik kan wel mijn autistische natuurkundige-hoedje opzetten en het volgende stellen. Als we spreken van positieve luchtdruk therapie dan bedoelen we eigenlijk positief luchtdruk-verschil. Het verschil tussen de luchtdruk in de omgeving en binnen de luchtwegen. CPAP apparatuur houdt het constante luchtdrukverschil in stand, ongeacht de absolute luchtdruk in de omgeving. Als het gaat om de mechaniek van ademhaling zou er geen verschil moeten zijn tussen zeeniveau en de atmosfeer op een vliegtuig (waar de druk lager is.)

Hoog in de bergen is de lucht ijler, dus het ligt voor de hand dat het ademhalingspatroon wel verandert. De lucht in vliegtuigen staat bekend als verschrikkelijk droog.
Na 3 jaar strijden eindelijk de diagnose UARS
Dit onderschrift is een eerbetoon aan zij die nog in stilte lijden omdat hun artsen volhouden dat het "tussen de oren" zit
Dreamstation BiPAP AutoSV, ResMed AirFit F30i

Re: Invloed hoogteverblijf of vliegen op apneu

3
Per 8 meter toename van de hoogte neemt de luchtdruk (afhankelijk van temperatuur en het weer) gemiddeld 1 millibar af.
Met 1800 meter hoogte praten we dus over 1800/8=225 mb.
Een kwart bar dus.
Dat is verwaarloosbaar.

Het is aannemelijker dat je last van de droge lucht hebt gehad.
Als ik mijn bakje te weinig vul en per ongeluk uit slaap adem ik dus alle water op.
Of het wetenschappelijk verklaarbaar is? Geen idee, maar dan heb ik altijd een hogere AHI, en voel me ook een stuk minder goed dan anders.
"Er bestaan geen eindes. Er zijn alleen nieuwe beginnen." (Menno M.)

Mijn colums verzameld op een blog: https://zeemanaanwal.blogspot.com/

Re: Invloed hoogteverblijf of vliegen op apneu

4
Hallo,
Ook ik heb verhoogde aantallen appneu,vorig jaar in Spanje en afgelopen week in Oostenrijk. Normaal 5 per uur in Nederland en op voornoemde plaatsen rond de 30
. Na 2 nachten thuis is het weer normaal. Beide accommodaties liggen op 700 meter hoogte. Bij toeval kwam ik op de site van www.allesoversport.nl en daar is een onderzoek geweest onder sporters ook met een cpap. In grote lijnen blijkt dat het zuurstofgehalte welke lager is,de boosdoener is. Ik kan helaas dit onderzoek niet als bijsluiter toevoegen, deze wordt op deze site geweigerd.
Even zoeken dan kom je er wel uit,denk ik.

Groet Gerald Schut