Chronische Hyperventilatie(Chv)

1
Beste Allemaal,

Ik ben sinds 2014 aan de c Pap merkbare verbetering is er nog niet ,wat me wel is opgevallen is dat ik me regelmatig erg neerslachtig voel en dat heeft me doen besluiten om de slaap medicatie voorzichtig af te bouwen,maar omdat ik me regelmatig "vreemd"voel en gemerkt heb dat ik vaak hyperventilerend wakker word en erge keelpijn heb ,ben ik er achter gekomen dat mijn klachten ook grotendeels veroorzaakt worden door CHV


kortademigheid, beklemd gevoel op de borst, veel zuchten, snelle en/of diepe ademhaling

hartkloppingen, pijn of steken op de borst, hartbonzen

stijfheid van spieren, trillen en kramp van de handen, tintelingen in handen of rond de mond

duizeligheid, zwart worden voor de ogen, het gevoel flauw te vallen, droge mond, transpireren, koud of warm worden, hoofdpijn

misselijkheid, buikpijn, opgeblazen gevoel, overgeven

gespannenheid, angst, paniek, moeheid, slaapproblemen

Ook mijn gevoelens "doodswens" en mijn functioneren relateer ik nu aan de CHv

Ik weet dat je een buikademhaling moet toepassen door je neus moet ademhalen en ik heb zelfs al vaak ademtherapie gehad
Ik heb een neusdoppen masker,slijm in neus is altijd aaanwezig ondanks gebruik bevochtiger en neusspray
Vaste druk van de C pap is 5,5 toch word ik hyperventilerend wakker,wie heet nog tips,adviezen ????

Ondanks de vele mensen die op knappen van de c pap therapie hoorde ik onlangs dat veel mensen door gebruik c pap hyperventileren,hoe moet ik verder? Is de vraag wat ik mezelf steeds stel,ten einde raad

Met dank en vriendelijke groeten

Henk

Re: Chronische Hyperventilatie(Chv)

2
Hallo Henk,

Ik heb vaker in mijn medische carrière gehoord dat ik zou hyperventileren, maar een test van de week bij de longarts wees uit dat dat helemaal niet het geval is. Pas dus op om jezelf die diagnose te geven, want voor je het weet zet je je zelf op het verkeerde been en ga je dingen over jezelf en je ademhaling denken die helemaal niet waar zijn. Een hoog nachtelijk ademtempo staat namelijk niet gelijk aan CHV.

Het is normaal dat je met een cpap wat anders ademhaalt dan zonder. Echter, na verloop van tijd zou dat moeten wennen.

Van benzodiazapines zoals jij die nu aan het afbouwen bent is bekend dat ze de ademhaling onderdrukken. Ik merk dat zelf ook als ik Zaldiar slik, waar Tramadol in zit dat hetzelfde doet. Mijn nachtelijk ademtempo is dan steevast een factor 1 lager. Dus, nu je aan het afbouwen bent, zou het kunnen dat je lichaam weer even moet wennen aan de normale situatie.

Hetzelfde geldt overigens ook voor angst, duizeligheid en andere klachten die je hebt. Die kunnen tijdelijk even opspelen vanwege het afbouwen.

Als je (huis-)arts verder niets kan doen, zou ik gewoon doorgaan met de cpap en afbouwen en erop vertrouwen dat je gaandeweg weer wat beter in je vel komt te zitten. Dat gaat echt gebeuren!

En denk eraan: blijf je steeds verbinden met allerlei gezonde dingen in plaats van met ellendige gedachten. Als je dit consequent volhoudt, gaat het leven er heel anders uit zien.

Sterkte en succes,
Julius

Re: Chronische Hyperventilatie(Chv)

3
Dank je wel Julius,

Maar bij mkij is al vastgesteld dat het Chv is,ook overdag zucht ik veel en ik word regelmatig zuchtend wakker, volgens mijn ademtherapeute die overigens meer apneu-ers onder haar klantenkring heeft komt hyperventilatie regelmatig voor en word het ook gelinkt aan het gebruik van de c pap.

Ik durf te beweren dathet gebruik van de c pap mijn ademhaling verstoord heeft,maar zonder c pap slapen lukt me niet en is ook niet zo slim.

Laatste weken veel last van keelpijn,ik ga dit probleem 17 mei bespreken met de longarts,

Dank je wel voor de tip qua het doemdenken van me,dat doe ik inderdaad te vaak,en ik zal er rekening mee houden dat de afbouw van benzo's gevoelens van angst ,duizeligheid en andere klachten meer de kop kunnen op steken,

Met vr groeten

Henk

Re: Chronische Hyperventilatie(Chv)

4
Hallo Henk,

Is de hyperventilatie door een longarts vastgesteld?

Bij chronische hyperventilatie is het CO2-gehalte voortdurend te laag. Hierdoor ontstaan al die vervelende angst- en paniekklachten. Althans dat is de theorie. Maar er zijn bijvoorbeeld ook mensen die chronisch hyperventileren vanwege een longaandoening waardoor snel en diep ademhalen noodzakelijk is om de bloedgassen op peil te houden. Bepaalde drugs of allergieën kunnen ook hyperventilatie uitlokken. En als je ziek bent (een flinke griep bijvoorbeeld), kan je ademtempo ook hoger zijn terwijl je bloedgassen normale waarden behouden. Enzovoort.

De test die ik afgelopen week had ging als volgt: Eerst werd het CO2-gehalte gemeten tijdens mijn gewone ademhaling. Daarna moest ik heel snel en diep ademhalen totdat het CO2-gehalte gedaald was naar de waarde die bij hyperventilatie hoort. Daarna werd gemeten of en hoe snel ik weer terug ging naar een normaal CO2-gehalte. Tijdens mijn normale ademhaling waren mijn ademtempo en het CO2-gehalte normaal en na de provocatie keerden die binnen de gestelde tijd weer terug naar normale waarden. Geen (chronische) hyperventilatie, dus. Bovendien was mijn ervaring dat het naar worden tijdens het hyperventileren anders was dan het naar worden zoals dat bij mijn klachten hoort.

Hyperventileren (snel en diep ademhalen) hoeft dus helemaal niet te betekenen dat je CHV hebt en je kunt ook (sommige) symptomen van CHV hebben zonder dat je hyperventileert. Zo ook is eventuele hyperventilatie als gevolg van slapen met een cpap iets anders dan CHV.

Snap je?

Je kunt hiermee je voordeel doen door die connectie tussen sneller ademhalen en het idee dat het tussen je oren zit niet meer te leggen. Dat wordt wel vaak gedaan bij CHV.

Want stel nou dat het niet tussen je oren zit? Dat lucht op, nietwaar? En dat bedoel ik ook als ik zeg dat je je beter niet te veel met ziekte en allerlei ellendige dingen kunt bezighouden, want je legt verbanden die er niet zijn. Kijk naar gezonde dingen in plaats van naar problemen en laat je geen ellende aanpraten. Niet door anderen en niet door jezelf.

Okee, de problemen met slapen met de cpap zijn er. Ik heb daar ook nog last van. Daar kan je wellicht iets op vinden of misschien heeft het wat meer tijd nodig, ook ivm met het afbouwen van de benzo's. Maar pas op dat je niet erger maakt door te veel naar oorzaken zoeken die er niet zijn.

Ondertussen kun je gewoon ontspannen en rustig en van zelf ademhalen, Henk. Want dat is toch wat je wilt, niet waar?

Het leven is er vóór jou, niet tegen jou. Echt waar. :)

Succes,
Julius